تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776138
شناسه : 3776138
تاریخ :
کشت حدود ۸۵ هزار هکتار پنبه در کشور اقتصاد ایران: گرگان- رییس موسسه تحقیقات پنبه کشور از کشت حدود ۸۵ هزار هکتار پنبه در کشور خبر داد و گفت: پیش بینی می شود از این میزان زمین کشت شده حدود ۲۳۰ هزار تن وش برداشت شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، قربان قربانی نصرآباد عصر روز سه شنبه در سالروز پنجاهمین سال تأسیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروزه امنیت غذایی از طریق تولید پایدار محصولات کشاورزی به دست می‌آید و یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستمداران تأمین امنیت غذایی است که وزارت کشاورزی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.

وی افزود: پنبه یک گیاه استراتژیک و صنعتی بشمار می‌رود که بیش از ۷۰ فرآورده از پنبه قابل استخراج است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: پنبه به دلیل ریشه‌های عمیقی که دارد بسیار می‌تواند برای خاک مفید باشد و در واقع از مواد عالی تغذیه می‌کند.

وی ارزش افزوده پنبه را حدود هزار و ۲۰۰ درصد اعلام کرد و یادآور شد: پنبه محصول راهبردی است و در دنیا حدود ۳۳ میلیون هکتار سطح زیر کشت است و سه درصد از اراضی جهان به کشت این محصول اختصاص دارد که از این سطح چیزی حدود ۲۵ میلیون تن الیاف برداشت می‌شود.

قربانی نصرآباد با اشاره به اینکه کشورهایی چون چین، هندوستان، آمریکا، برزیل، پاکستان تولید کننده اصلی پنبه هستند، اظهار کرد: اکنون پنبه در ۷۵ کشور جهان و پنج قاره کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت پنبه در ایران نوسانات بسیاری دارد، ادامه داد: در اوایل انقلاب اسلامی حدود ۲۵۰ هزار هکتار پنبه در کشور کشت می‌شد که از این میزان ۱۸۰ هزار هکتار مربوط به استان گلستان بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: وجود برخی از مسائل مانند سیاست گذاری قیمت محصولات رقیب و به صرفه نبودن این مسائل باعث شد که کشت پنبه کمتر شود و از اراضی خوب به سمت اراضی درجه دو و سه سوق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ به دلیل قیمت خوبی که این محصول برخوردار بود میزان ۱۱۸ هکتار از اراضی کشور به کشت پنبه اختصاص یافت و حدود ۳۷۴ هزار تن وش پنبه و حدود ۱۰۵ هزار تن الیاف تولید شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: در سال ۱۴۰۲ سطح زیر کشت چیزی حدود ۹۲ هزار هکتار بود که حدود ۲۷۰ هزار تن وش برداشت و ۷۵ هزار تن الیاف تولید شد.

وی با اشاره به اینکه کشور نیازمند ۱۵۰ هزار تن الیاف است، افزود: در سال‌هایی که نمی‌توانیم به این رقم برسیم مابقی الیاف مورد نیاز از خارج تهیه می‌شود.

قربانی نصرآباد اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده از سوی وزارت کشاورزی حدود ۸۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت پنبه اختصاص پیدا کرده است که برآورد می‌شود حدود ۲۳۰ هزار تن وش برداشت شود که از این میزان ۷۰ هزار تن الیاف تولید خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در گلستان میزان ۱۵ هزار هکتار پنبه کشت شد که این رقم در سال جاری به ۱۲ هزار هکتار رسیده است و پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵ هزار تن وش از این مزارع استحصال شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: اکنون ایران از نظر سطح زیر کشت پنبه در دنیا از رتبه بیست و یکم برخوردار است و به لحاظ میانگین عملکرد الیاف رتبه سیزدهم را دارا است و این در حالی است که طی ۶۰ سال گذشته ما سالانه حدود ۳۱ کیلوگرم افزایش عملکرد داشتیم در حالی که متوسط دنیا چیزی حدود ۲۳ کیلو گرم بود.

وی از تصویب طرحی با عنوان طرح کلان ارتقا کمی و کیفی در سطح کشور خبر داد و افزود: با راه اندازی این طرح سعی داریم طی پنج سال آینده بتوانیم برخی از مشکلات را مرتفع کنیم اولین مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم موضوع خلأ عملکرد است.

قربانی نصرآباد با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ۱۵ استان کشور به عنوان مزارع الگویی در دستور کار خود قرار داده‌ایم، اظهار کرد: با انجام این کار خواستیم ضریب نفوذ دانش در مزارع را افزایش دهیم و زمانی که کشاورزان با برخی از مسائل علمی آشنا شوند می‌توان با همین سطح موجود به خودکفایی برسید.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت ارقامی که افزایش عملکرد داشته باشد حرکت کنیم، افزود: شناسایی و معرفی ارقام جدید و داشتن عملکرد بالا یکی از اهداف اصلی مؤسسه تحقیقات پنبه کشور است.

وی از وجود ۱۶ رقم تجاری پنبه در کشور خبر داد و افزود: چیزی حدود سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم طبقه لوکروس و حدود ۹۲ تن هم سوپر الیت تکثیر می‌کنیم و در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که رقم جدیدی معرفی می‌شود به لحاظ عملکرد و کیفیت باید برتری داشته باشدو اکنون ارقامی که داریم دوره رشد آن بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ روز هست و با معرفی رقم جدید بین ۴۰ تا ۵۰ روز این دوره کاهش یافته است.

قربانی نصرآباد با اشاره به اینکه با کاهش دوره رشد حداقل حدود دو نوبت در کل کشور در مصرف آب صرفه جویی می‌شود، اظهار کرد: با این روش برای یک هکتار زمین حدود دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

وی افزود: سیاست تحقق قیمت گذاری از ثبات برقرار نیست و متناسب با رشد قیمت جهانی و سایر محصولات انجام نمی‌شود.

وی نبودن بذر استاندارد در کشور را یکی دیگر از عوامل پایین بودن کشت پنبه اعلام کرد و گفت: از سال گذشته ما در تأمین بذر کشور خود کفا شدیم ۱۰۰ درصد بذر کشور را تولید می‌کنیم.

قربانی نصرآباد اظهار کرد: تا زمانی که پنبه با ارز نیمایی وارد می‌شود پنبه تولیدی قابل رقابت با پنبه وارداتی نیست و باید توجه داشته باشیم که بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا برای حمایت از تولید پنبه به کشاورزان خود یارانه تشویقی می‌دهند اما ما با قرار دادن تعرفه صفر بر روی واردات پنبه و قرار دادن ارز نیمایی برای واردات این محصول قدرت رقابت را از تولیدکنندگان گرفته که باید با قراردادن تعرفه واردات و حذف یارانه نیمایی این مشکل مرتفع شود.