تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3776077
شناسه : 3776077
تاریخ :
موفقیت‌آمیزبودن نخستین عملیات توپک‌رانی با سیال نفت اقتصاد ایران: یک مقام مسئول گفت: عملیات توپک‌رانی خط لوله ۲۰ اینچ چند راهی شماره ۷ میدان آزادگان جنوبی تا گاسپ جنوبی به طول ۶ هزار و ۷۰۰ متر برای نخستین بار با سیال نفت با موفقیت به انجام رسید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عملیات توپک‌رانی (پیگ‌رانی) خط لوله ۲۰ اینچ چند راهی شماره هفت میدان آزادگان جنوبی یکشنبه ۱۸ شهریورماه سال ۱۴۰۳، برای نخستین بار با سیال نفت در شرکت نفت و گاز اروندان با موفقیت به انجام رسید.

رضا جعفری، مدیر منطقه آزادگان شرکت نفت و گاز اروندان در این خصوص گفت: توپک‌رانی خط ۲۰ اینچ چندراهی شماره میدان آزادگان جنوبی تا گاسپ جنوبی به طول ۶ هزار و ۷۰۰ متر با هدف تمیز کاری خط لوله و به‌منظور جلوگیری از نشتی‌های احتمالی در آینده با موفقیت به اتمام رسید.

وی افزود: این عملیات با سیال نفت در حالی بدون کاهش تولید نفت میدان مشترک آزادگان جنوبی انجام شد که خط لوله در کل زمان انجام عملیات در سرویس بود.

مدیر منطقه آزادگان شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: عملیات یادشده با همکاری گروه‌های عملیات بهره‌برداری، تعمیرات، خطوط لوله، اچ‌س‌ئی، خدمات پشتیبانی و حراست انجام می‌شود.

جعفری بیان کرد: تاکنون امسال بیش از ۱۷ هزار متر خط ۶ اینچ خطوط جریانی چاه‌ها در میدان آزادگان جنوبی پیگ‌رانی شده است.

توپک‌رانی خط ۳۲ اینچ به غرب کارون تا پایان ۱۴۰۳

سید رسول پژوهنده، سرپرست تعمیرات میدان آزادگان جنوبی نیز تصریح کرد: پارسال در این میدان خط ۳۲ اینچ از چندراهی شماره ۲ به تأسیسات غرب کارون به‌طور کامل پیگ‌رانی شد.

وی افزود: تا پایان امسال هم توپک‌رانی خط ۳۲ اینچ به غرب کارون پیگ‌رانی خواهد شد.

سرپرست تعمیرات میدان آزادگان جنوبی درباره اهمیت این کار گفت: با تمیز کردن لوله‌ها، جریان نفت و گاز روان‌تر شده و راندمان تولید افزایش می‌یابد، همچنین حذف رسوبات از داخل لوله‌ها، از خوردگی و آسیب دیدن لوله‌ها جلوگیری می‌کند.

این موفقیت بزرگ، نشان از تلاش‌های مستمر شرکت نفت و گاز اروندان برای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های عملیاتی دارد.

پیگ‌رانی یا توپک‌رانی فرآیندی است که در آن یک ابزار خاص به نام پیگ (توپک) داخل خطوط لوله نفت و گاز حرکت می‌کند و با جمع‌آوری رسوبات و دیگر آلودگی‌ها، لوله‌ها را تمیز می‌کند.