تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3776067
شناسه : 3776067
تاریخ :
حوزه علمیه منظومه فکری برای امروز و آینده دارد اقتصاد ایران: قم- مدیر حوزه‌‎ های علمیه کشور گفت: توان فقهی باید در حوزه علمیه تقویت شود و حوزه علمیه منظومه فکری برای امروز و آینده دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر سه شنبه در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار کرد: نهج البلاغه کتابی بسیار ارزشمند و جامعی است و به لحاظ مبانی اخلاقی دارای هنرهای ادبی و فصیحی است، بنابراین سعی داشته باشید تا با این کتاب و همچنین صحیفه سجادیه انس بگیرید.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: نهج البلاغه موازین و مبانی اخلاقی را آمیخته با آرایه‌های ادبی و شیوا بیان می‌کند و این امر موجب شده تا با سایر کتاب‌ها در تمایز باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: اخلاق در کتاب نهج البلاغه با میدان عمل و جهاد و سیره عملی جهادی و نظام حکمرانی امام علی (ع) با یک نظام اخلاقی آمیخته شده است و مفاهیم آن در همه مسائل روز و دنیوی کارگشا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نظام مند بودن نهج البلاغه کاملاً مشهود است و این امر در اسلام تجلی پیدا کرده و بدین منظور نهج البلاغه دارای جاذبه است و به اخلاق جلا می‌دهد.

وی تصریح کرد: ژرفا و عمق زیبایی و زینت نهج البلاغه در باب مسائل اخلاقی نمایان است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: هویت معنوی و روحیات و اخلاقیات باید در حوزه علمیه تجلی پیدا کند، چراکه حوزه یک هویت دیرپای تاریخی و تمدنی دارد و عناصر اصلی آن هویت است.

عضو فقهای شورای نگهبان اذعان کرد: از ممیزات قم جدید، توسعه مرزهای علوم اسلامی از جمله در علوم انسانی است، زیرا این مقوله نرم افزار اداره دنیا است که در غرب تولید شده و به نرم افزار و ابزاری ضمن حکمرانی مبدل شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ابواب فقهی در حوزه علمیه باید گسترش پیدا کند و این مقوله بایستی غنی‌تر بشود و توجه به کلام‌ها و منظومه فکری شهیدان مطهری و صدر و همچنین آیت الله مصباح حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: توان فقهی باید در حوزه علمیه گسترش پیدا کند و تقویت شود، چراکه با تحقق این امر موجب می‌شود تا این محتویات که حاوی مناهج و فروع هستند و بسیاری مسائل دیگر به سهولت قابل تعمق و فهم تر شود و همچنین موجب تحول خواهند شد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: زیرساخت تحول در علوم انسانی افزون بر تخصصی که باید در دانش داشته باشند، اهمیت دارد از منظر دینی در لایه‌های دوم و سوم متوقف بر فقه، فلسفه، تفسیر، حدیث و علوم پایه حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: با تحول در فقه، فلسفه، تفسیر و علوم پایه حوزوی موجب می‌شود تا به نظریه‌های علوم انسانی دست یافت ضمن اینکه حوزه یک منظومه فکری برای امروز و آینده دارد.