تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3775823
شناسه : 3775823
تاریخ :
تلاش قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) برای رفع کم‌آبی ۱۵ استان اقتصاد ایران: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: برای تأمین آب مورد نیاز استان تهران دو رشته تونل آب از سد لار به طول ۲۷ کیلومتر در حال احداث است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سرتیپ پاسدار «عبدالرضا عابد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) صبح امروز در نشست خبری درباره علت حضور رئیس جمهور در این قرارگاه اظهار داشت: تمام ملزومات سازندگی در قرارگاه وجود دارد و آماده کمک به دولت در امر سازندگی است؛ لذا در همین راستا رئیس جمهور از این قرارگاه بازدید به عمل آوردند؛ البته رئیس جمهور نسبت به بخشی از فعالیت‌های قرارگاه مانند ساخت مترو و آب‌رسانی آگاهی داشتند؛ ولی با حضور در این قرارگاه از تمامی فعالیت‌های سازندگی که توسط این مجموعه انجام می‌شود، آگاهی یافتند.

سردار سرتیپ عابد ادامه داد: ما در این دیدار اعلام کردیم که در چه بخش‌هایی به دولت می‌توانیم کمک کنیم تا ناترازی‌هایی را که در برخی حوزه‌ها وجود دارد، رفع کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) انجام ۳۸۰ پروژه را بر عهده دارد که از این تعداد حدود ۸۵ پروژه را معرفی کردیم؛ به ناترازی بنزین اشاره و عنوان کرد: در کشورمان بنزین به شکل بی‌رویه مصرف می‌شود و این شیوه مصرف را هیچ کشوری ندارد؛ بر این اساس و به دلیل اینکه چنین میزان مصرفی را پیش‌بینی می‌کردیم، پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» را راه‌اندازی کردیم که اکنون ۲۰ درصد از بنزین کشور را تأمین می‌کند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) افزود: پیش‌بینی می‌کردیم که اگر بنزین مورد نیاز کشور را تأمین نکنیم، باید مجدداً آن را وارد کنیم؛ بنابراین در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس، احداث پالایشگاه «مهر خلیج فارس» را هم آغاز کردیم و برای این منظور، قرارگاه وظیفه طراحی و تأمین کالا و سرمایه مورد نیاز را بر عهده گرفت تا این پروژه را انجام دهد و بتواند ناترازی بنزین را رفع کند. یکی از پروژه‌هایی هم که در بازدید رئیس جمهور از قرارگاه معرفی شد، همین پروژه بود.

سردار عابد اضافه کرد: بهره‌برداری از فاز اول این پالایشگاه که پیشرفت ۷۰ درصدی دارد، ۱۳ میلیون لیتر در روز به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد کرد؛ بر همین اساس و با توجه به قولی که به دولت سیزدهم دادیم، اعلام کردیم که فاز اول پالایشگاه را در پایان سال ۱۴۰۳ و فاز دوم و نهایی را در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهیم کرد.

احداث دو رشته تونل برای انتقال آب به تهران

وی درباره رفع ناترازی آب هم اظهار داشت: ۶۲ سد در کشور داریم که به مقدار ۲۷ میلیارد لیتر گنجایش دارند. وضعیت آب استان تهران هم نگران‌کننده است؛ لذا برای رفع این نگرانی دو رشته تونل آب از سد لار به طول ۲۷ کیلومتر در حال احداث است که ۹ کیلومتر از آن احداث شده و امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه تکمیل و تا حدودی از نگرانی کمبود آب پایتخت مرتفع شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه قرارگاه برای تأمین آب ۱۵ استان فعالیت‌هایی دارد، گفت: البته در بحث کم‌آبی، استان‌های دیگری نیز با چنین معضلی مواجه هستند؛ از جمله در سیستان و بلوچستان که برای آنجا طرح انتقال آب از دریا و شیرین کردن آن مطرح است؛ اما اجرای این طرح هم هزینه سنگینی دارد و هم اینکه آب آن برای شرب مناسب نیست و فقط صنایع می‌توانند از آن بهره ببرند؛ بنابراین سفره آب زیرزمینی شناسایی شده که بین ۹ تا ۱۸ میلیارد مترمکعب آب در عمق ۲۰۰ متری زمین دارد؛ به همین جهت برای بهره‌برداری از آن تاکنون ۴۰ حلقه چاه برای استخراج آب پیش‌بینی و تاکنون ۲۵ حلقه چاه حفر شده است تا آب به وسیله لوله به شهرهای زاهدان و زابل منتقل شود.

لزوم بهره‌برداری سریع‌تر ایران از میدان نفتی آرش

سردار عابد همچنین درباره «میدان نفتی آرش» بیان کرد: این میدان نفتی حلقه مفقوده میان همه دولت‌ها تا به امروز بوده است؛ زیرا همه آن‌ها آمدند و رفتند، ولی هنوز این میدان مشترک نفتی فعال نیست؛ البته به غیر از آرش، میادین مشترک دیگری هم داریم که باید برنامه ویژه‌ای از سوی مسئولان مربوطه تعیین و برای بهره‌برداری از آن‌ها اولویت‌بندی شود. ما میادین مشترک گاز و نفت با کشورهایی هم‌چون عراق، قطر، امارات، عمان، ترکمنستان و آذربایجان داریم.

وی افزود: می‌توانیم در مرحله اول با عراق کارگروهی تعریف کنیم تا حد و حدود میادین مشترکی که با آنها داریم، مشخص شود؛ البته این کارگروه تشکیل شد و با وجود اینکه طرف مقابل خیلی فعال بود، اما از طرف ما ضعیف عمل شده است؛ در صورتی که ما در این میادین ذی‌نفع هستیم و باید با جدیت این کار را دنبال می‌کردیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اضافه کرد: فعالیت ما در میدان نفتی مشترک با کویت که «آرش» است به اصطلاح «از نان شب واجب‌تر است»؛ زیرا وقتی از این میدان نفتی منافع داریم، نباید از منافع‌مان کوتاه بیاییم، بلکه باید این موضوع در اولویت باشد و بهای بیشتری به آن بدهیم.

سردار عابد با بیان اینکه باید در حوزه دیپلماسی هم فعال باشیم، عنوان کرد: وزارت امور خارجه و مسئولان مربوطه در این حوزه باید مطالبه و پیگیری کنند و تا زمانی که چنین اتفاقی نیفتد، این روال همچنان وجود دارد.

وی گفت: وضعیت میدان‌های نفتی «اسفندیار» و «فرزاد» هم به همین شکل است؛ البته در رابطه با میدان نفتی «آرش» صحبتی با قرارگاه شد و حتی توافقی هم صورت گرفت؛ ولی منتظریم که دستور و مجوز صادر کنند تا کار را شروع کنیم، زیرا در آنجا دکل حفاری داریم و برای استقرار آن آماده هستیم تا بتوانیم کار را شروع کنیم و عملیات حفاری انجام شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ادامه داد: کویتی‌ها از فرصت موجود برای بهره‌برداری از میدان نفتی آرش استفاده و با عربستان شرکت مشترکی را به نام «الخلیل» تأسیس کردند و در حال بهره‌برداری هستند؛ هرچند بعضی‌ها می‌گفتند که کار نمی‌کنند، ولی شواهد نشان می‌دهد که آن‌ها در حال فعالیت هستند.

سردار عابد همچنین با اشاره به اینکه آن‌ها دنبال منافع خودشان هستند، بیان کرد: ما باید در میادین مشترک نفتی حضور داشته باشیم؛ چون استفاده از این میادین حق مسلّم مردم است؛ هرچند این قرارگاه هم سعی می‌کند که فراتر از قانون عمل نکند، اما موضوع را دنبال می‌کنیم و آماده هستیم که این کار را انجام دهیم.

وی در خصوص همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با ارتش هم اظهار داشت: با نیروی دریایی ارتش در سواحل عمان همکاری‌هایی داریم و اگر خواستند، می‌توانیم کمک‌هایی را برای آن‌ها داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) درباره پروژه‌های حمل و نقل این قرارگاه هم گفت: حمل و نقل راه‌آهن چابهار به زاهدان پروژه‌ای استراتژیک، راهبردی و بین‌المللی است که در صورت تکمیل آن می‌توان تا هشت میلیون تن کالا و بیش از ۱۰۰ هزار نفر را جابه‌جا کرد؛ لذا طبق برنامه‌ای که برای اتمام این پروژه به دولت سیزدهم ارائه دادیم، مقرر شده بود که تا آخر امسال پروژه را تمام کنیم؛ اما حادثه‌ای که برای آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور شهید رخ داد، کار را مقداری کُند کرد و از پیشرفتی که دنبال آن بودیم، عقب هستیم.

سردار عابد با تأکید بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) همواره کمک‌کار دولت‌ها بوده است، عنوان کرد: البته پروژه تعطیل نشده، بلکه پیشرفت فیزیکی پروژه به ۷۰ درصد رسیده و تقریباً زیرساخت‌های لازم برای ریل‌گذاری رو به اتمام است.

وی افزود: چنانچه بحث مالی پروژه از سوی کارفرما تأمین شود، سه ماهه اول سال آینده به اتمام خواهد رسید؛ همچنین در صورت تکمیل پروژه قطار تندرو تهران - مشهد که به صورت تهاتر انجام خواهد شد، امکان جابه‌جایی مسافران در مدت‌زمان سه تا سه ساعت و نیم فراهم خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) همچنین درباره توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار داشت: این فرودگاه بهترین محل برای ترانزیت هوایی است که در این رابطه همکاران ما برای اجرای باند دوم و جنوبی فرودگاه فعال هستند.

سردار عابد در خصوص پروژه‌های محرومیت‌زدایی قرارگاه هم گفت: قرارگاه هر پروژه‌ای که دارد، در حد فاصل ۲۰ کیلومتری این پروژه‌ها اگر نیاز باشد، خدمات محرومیت‌زدایی مانند احداث و مرمت جاده و خانه مسکونی، و تهیه جهیزیه برای ازدواج جوانان انجام می‌دهد که در این رابطه تاکنون بیش از یک همت (هزار میلیارد تومان) هزینه کرده است.