تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3775739
شناسه : 3775739
تاریخ :
قرارگاه خاتم‌: آماده حضور در میدان آرش هستیم اقتصاد ایران: فرمانده قرارگاه خاتم گفت: بعد از انتخابات ما از دکتر پزشکیان به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم، خواستیم از قرارگاه بازدید داشته باشند، ایشان هم تشریف آوردند و در جریان آخرین وضعیت قرار گرفتند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری فارس: فرمانده  قرارگاه خاتم گفت: فاز اول پالایشگاه مهر خلیج فارس تا پایان ۱۴۰۳ و فاز دوم تا شهریور ۱۴۰۴ وارد مدار خواهد شد. تولید یک فاز از این پالایشگاه بنزین یورو ۵ خواهد بود.

سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا صبح امروز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهارداشت: امروز قرارگاه به تمامی ابزارهای حل مسائل کشور و‌ نیاز امروز مجهز است؛ در مدت کمی که شهید رئیسی کار را در دست داشت، ایشان به دنبال حل مسائل و شناخت ظرفیت کشور بود و در همین راستا در قرارگاه خاتم هم حاضر شدند.

فرمانده قرارگاه خاتم گفت: بعد از انتخابات ما از دکتر پزشکیان به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم، خواستیم از قرارگاه بازدید داشته باشند، ایشان هم تشریف آوردند و در جریان آخرین وضعیت قرار گرفتند.

وی افزود: ما مهیای حل ناترازی‌های کشور هستیم تا انشاء الله نقش ویژه‌ای داشته باشیم. سردار عابد گفت: طرح تلاش برای سازندگی ایران که جمع ۴۶۵ پروژه است، به دولت پیشنهاد شده و اجرای این پروژه می‌تواند به حل مسائل کشور کمک کند. کارگروه این مسئله در دولت تشکیل شده و امیدواریم مسئله کشور حل شود.

سردار عابد با اشاره آخرین وضعیت پروژه پالایشگاه مهر خلیج‌فارس بیان کرد: هیچ کشوری به اندازه ایران مصرف بنزین ندارد که خودروهای پرمصرف کار را دشوار مردند، امسال سال بسیار دشواری در حوزه بنزین داشتیم.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۴۰ درصد تولید بنزین ایران را برعهده دارد و بزرگترین پالایشگاه جهان است، دولت دوازدهم اهمیتی به توسعه فاز چهارم این پروژه نداشت اما قرارگاه با توجه به نیاز مردم زیر بار مسئولیت رفت و کار را شروع کرد. طراحی، تامین کالا، اجرا و تامین سرمایه این کار برای قرارگاه خاتم است، تامین مالی پروژه‌های از این دست بییار دشوار است‌. پیشرفت این پروژه ۷۰ درصد است.

سردار عابد تشریح کرد: تامین آب شرب مردم تهران در وضعیت نگران کننده‌ای است اما با برنامه‌ای که به دولت پیشنهاد شده بناست دو رشته تونل از سمت لار احداث کنیم که طول یک‌تونل ۲۷ کیلومتر است و‌ تاکنون ۹ کیلومتر از ان اجرا شده و‌ تا پایان ۱۴۰۴ این طرح به اتمام برسد.

وی تاکید کرد: در شرق کشور در دشت تهلاب سفره زیرزمینی وجود دارد که حداقل ۹ میلیارد متر مکعب آب دارد، این پروژه از دپلت قبل آغاز شد و به عنوان فاز میان مدت تامین نیاز آبی زاهدان و منطقه سیستان در دستور کار است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا  گفت: سد بختیاری قابل اجرا با توجه به توانمندی‌های کشور است اما تصمیم بر این شد که پروژه با تامین مالی چینی‌ها پیش برود، خب زمان و روند تامین مالی خارجی در کار تاثیرگذار است، آن‌ها باید پای امضای خود بایستند و ما این را اعلام کردیم، چون پروژه نیاز مردم است، ما تلاش می‌کنیم که این تامین مالی با سرعت توسط دولت پیگیری شود.

وی با اشاره به سرفصل‌های طرح سازندگی ایران گفت: نفت، گاز، آب، راه، توسعه بنادر جنوبی و مواردی از این دست سرفصل‌های این پروژه است.

سردار عابد بیان کرد: ما در دولت سیزدهم تلاش کردیم، توسعه میادین مشترک نفتی را در دستور کار دهیم. ما که خط مقدم در این موضوع هستیم، ما عزم و اراده‌ای در این حوزه از دولت‌ها ندیدیم، ما به غیر از بحرین با بقیه همسایه‌های میدان هیدروکربوری مشترک داریم.

فرمانده قرارگاه خاتم گفت: در این راستا در دولت سیزدهم کارگروهی تشکیل شد که متاسفانه ضعیف عمل مرد و اتفاقات مطلوبی نیفتاد.

وی تاکید کرد: توسعه میدان آرش از نان شب ما واجب‌تر است، چون این میدان مشترک است و ما نباید از منافع کشور کوتاه بیاییم. باید در این حوزه فعالانه و مطالبه‌گر عمل کنیم.

سردار عابد گفت: ما منتظر مجوز دولت برای استقرار تجهیزات حفاری هستیم و دکل‌ هم برای این داریم. در این میدان کویتی‌ها به کمک آرامکو در قالب شرکت خلیج‌ کار را شروع کرده و اسناد نشان می‌دهد که کشورهمسایه در این میدان فعال است.

فرمانده قرارگاه خاتم گفت: ما ریسک می‌پذیریم و آماده توسعه میدان نفتی آرش هستیم.