تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3775729
شناسه : 3775729
تاریخ :
بهره مندی بیش از ۳ هزار نفر از آموزش های پیشگیری از خودکشی اقتصاد ایران: ساری- مدیرکل بهزیستی مازندران از بهره مندی بیش از ۳ هزار نفر از آموزش های پیشگیری از خودکشی در استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، فریبا بریمانی با بیان این مطلب که سازمان بهداشت جهانی و مجمع بین المللی پیشگیری از خودکشی، دهم سپتامبر را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامگذاری کرده‌اند، گفت: به همین مناسبت موضوع سه سالانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی برای سال‌های ۲۰۲۶_۲۰۲۴ تغییر روایت در مورد خودکشی انتخاب شده است.

وی خودکشی را یکی از معضلات بهداشت روان و مشکل جدی سلامت عمومی در کشورهای مختلف دانست و افزود: این پدیده مشکل پیچیده‌ای است که در نتیجه تعامل عوامل متعدد زیست شناختی، ژنتیک، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی به وجود می‌آید.

بریمانی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور نیز طبق تقسیم کار مندرج در برنامه کشوری از سال ۱۳۹۷ اقداماتی را در زمینه پیشگیری از خودکشی ابتدا به صورت پایلوت و محدود و به تدریج به صورت فراگیر در همه استان‌ها اجرایی کرده است، تصریح کرد: در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پیشگیری از خودکشی در سال‌های اخیر، نقش تسهیلگران محلی به عنوان مجریان اصلی و میدانی طرح‌ها با رویکرد اجتماع محور مورد توجه طراحان برنامه‌ها قرار گرفته است.

وی در ادامه به بخشی از اقدامات و عملکرد بهزیستی مازندران در راستای برنامه پیشگیری از خودکشی اشاره و عنوان کرد: برنامه‌های مرتبط با آموزش و آگاه‌سازی که در طول سال از طریق تسهیلگران محلی آموزش دیده (مدرسین دارای گواهی تسهیلگری پیشگیری از خودکشی) انجام می‌شود مبتنی بر افزایش مهارت‌های اجتماعی و ارتقا تاب آوری اجتماعی می‌باشد تا از طریق توانمندسازی افراد محلی بتوان گامی در جهت پیشگیری از خودکشی برداشت که در این راستا یکصد تسهیلگر آموزش دیده و متخصص با تهیه و انتشار پیام‌های آموزشی، کلیپ‌های علمی، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و انتشار آن در کانال‌ها و فضای مجازی و همچنین اجرای کارگاه‌های آموزشی به منظور پیشگیری از خودکشی، آگاهی رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، ۲۶ دوره آموزشی برای گروهای هدف؛ نوجوانان، والدین دارای فرزند نوجوان و جوانان برگزار که در مجموع بیش از ۳ هزار نفر از آموزش‌های مرتبط با موضوع پیشگیری از خودکشی در قالب آگاه سازی خود مراقبتی برای طیف سنی مختلف در مدارس، مقابله با خشونت خانگی و تاب آوری اجتماعی، بلوغ و نوجوانی و اهمیت آگاه سازی خود مراقبتی در خانواده‌ها و مدارس، آگاه سازی اهمیت سواد رسانه‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی (خودکشی)، مهارت کنترل خشم، مهارت حل مساله و غیره بهره مند شدند.

بریمانی از اجرای برنامه جامع غربالگری افراد در سطح محلات در خصوص خودکشی خبر داد و گفت: این برنامه از سال ۱۴۰۱ اجرا و بدین منظور پرسشنامه‌های غربالگری افکار و اقدام به خودکشی برای ۵۰۰ نفر در پنج محله پرخطر شهرستان‌های نوشهر، بهشهر، بابل، ساری و فریدونکنار تکمیل و آموزش‌های لازم به منظور کنترل و پیشگیری از این پدیده اجرا شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۱۵۰۰ پرسشنامه در ۱۵ محله پرخطر، تکمیل و بر همین اساس برنامه ریزی آموزشی در سطح محلات در سال جاری به استناد داده‌های به دست آمده از پرسشنامه‌های فوق انجام شد.

این مسؤول با بیان اینکه مشاوره تلفنی (خط ۱۴۸۰) با هدف ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی و با پوشش ۱۰۰ در صدی کلیه شهرستان‌ها و روستاها به شکل غیر حضوری و ناشناس به آحاد مردم از ساعت ۸ صبح الی ۲۴ حتی روزهای تعطیل فعالیت می‌کند، تصریح کرد: صدای مشاوره ۱۴۸۰ اگرچه یک مشاوره تلفنی رایگان برای عموم مردم می‌باشد؛ اما بارها و بارها از بروز اتفاقات ناخوشایند برای افراد جامعه جلوگیری کرده است. آن‌هم، تنها با اتکا به مشاورانی که توانسته‌اند در یک تماس تلفنی زمان بخرند و تماس‌گیرنده را از اقدامی مثل خودکشی منصرف کنند.

وی یادآور شد: خط تلفن ۱۲۳ نیز همه روزه و به صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت تماس‌های همشهریان و مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی است و تیم خدمات سیار مرکز اورژانس اجتماعی با دارا بودن نیروهای تخصصی متشکل از مددکار و روانشناس در مواقع بحرانی به یاری تماس گیرندگان می‌پردازند.

مدیرکل بهزیستی مازندران همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده افراد با افکار و یا اقدام به خودکشی و سایر افراد در شرایط بحرانی از طریق تماس با شماره تلفن ۱۲۳ بدون هزینه و رایگان اطلاع دهند.