تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3775703
شناسه : 3775703
تاریخ :
عدم تایید نوکیای جعلی از سوی مسئولان صنفی/بلاتکلیفی در صمت اقتصاد ایران: بعد از مطرح شدن حواشی قابل توجه در خصوص تولید نوکیای بدون تایید شرکت اصلی و تایید موضوع از سوی سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت هنوز اقدام مشخصی در این خصوص انجام نداده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از سال گذشته و با اقدام حقوقی شرکت فنلاندی نوکیا، موضوع تولید تلفن همراه دکمه‌ای تقلبی در ایران که با برند نوکیا تولید می‌شد حاشیه‌های متعددی را به وجود آورد. با وجود اینکه چنین اقدامی از سوی افکار عمومی با واکنش منفی همراه بود و به نظر می‌رسید که وزارت صمت با آن برخورد خواهد کرد، در اقدامی عجیب، معاون وزیر وقت صمت از اقدام انجام شده توسط این شرکت در تولید نوکیا تقلبی به بهانه عجیبی مانند تحریم‌ها دفاع کرد.

پس از این اتفاق شاهد واکنش‌های متعددی از سوی افراد مختلف از جمله دو تن از نمایندگان مجلس بودیم که واکنش‌های تندی را به این مسئله نشان دادند.

با توجه به جزئیاتی که از سوی شرکت فنلاندی منتشر شد، این شرکت از معدود شرکت‌های خارجی است که در حال حاضر دارای نمایندگی رسمی در ایران است که ارائه محصول و خدمات پس از فروش این شرکت می‌پردازد. بنابراین مطرح شدن بحث تحریم در حالی که این شرکت ایران را ترک نکرده بود و با یک نماینده قرارداد رسمی داشت تامل برانگیز بود.

سفیر کشور فنلاند نیز در واکنش به این اتفاق در نامه‌هایی به وزارت خارجه و وزارت صمت به این موضوع اشاره کرد و ضمن ذکر نام شرکت بر تقلبی و غیر استاندارد بودن آن تاکید کرد. مسئله استاندارد این تلفن‌های همراه تقلبی ابهام جدی بود که از سوی نمایندگان مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته بود چرا که از نظر زیان‌های احتمالی برای انسان و بُعد تاثیر امواج، تلفن‌های همراه باید استانداردهای مشخصی را کسب کرده باشند.

عدم جدیت وزرت صمت در برخورد با تولید کالای تقلبی

گفتنی است، پس از این اتفاقات شاهد مکاتبه سازمان توسعه تجارت با نهادها مختلف برای جلوگیری از فعالیت متقلبانه یک شرکت در تولید تلفن همراه با نشان نوکیا بودیم با این حال و با وجود تاکیدات جدی که در بُعد رسانه‌ای، کارشناسی و حتی قانون‌گذاران در خصوص اشکالات جدی تولید تلفن همراه با برند تقلبی صورت گرفت، باز هم وزارت صمت هیچ واکنش قابل قبولی از خود نشان نداد.

به گزارش تسنیم، بعد از عدم تایید نوکیای ایرانی توسط سازمان توسعه تجارت، در تازه ترین تحول رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران درخصوص تولید گوشی ایرانی با برند نوکیا اعلام کرده است، از دیدگاه اتحادیه تولید گوشی با تقلب و جعل عنوان نباید اتفاق بیفتد، ما از تولید واقعی حمایت می‌کنیم؛ این که تولیدکننده‌ای بخواهد به اسم اکبر، اصغر تولید کند، مصداق جعل عنوان است. باید کالایی تولید شود که با واقعیت تناسب داشته باشد. ما با این قضیه و روند موافق نیستیم. اگر قرار است گوشی نوکیا تولید شود، باید جنسش هم نوکیا باشد، نه این که جنس متفرقه چینی را وارد کنند و بگویند به اسم برند نوکیا، تولید داخلی انجام می‌دهند. گوشی و یا قطعات آن را وارد می‌کنند و به اسم گوشی نوکیا می‌فروشند، اما در واقع گوشی نوکیا نیست؛ به طوری که ما در اتحادیه چند مورد را بررسی و مشاهده کردیم که با جنس گوشی نوکیای اصلی متفاوت است.

رئیس اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی تهران تصریح کرد: چند شرکت در حال تولید گوشی دکمه‌ای هستند و کار خود را درست انجام می‌دهند، اما ما تولیدات یک شرکت را بررسی کردیم و مشخص شد که در یکی دو تا از مدل‌هایش با آن جنس اصلی که نوکیا است، تفاوت کیفی دارد.

انتهای پیام/