تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3775702
شناسه : 3775702
تاریخ :
تاثیر موزه بر بازدیدکننده‌ها/ روایت در موزه‌ها نقص دارد اقتصاد ایران: باستان شناسان در نشستی اعلام کردند که روایت گری در موزه‌ها نقص دارد همچنین بازدیدکنندگان باید پس از دیدن موزه‌ها از آنچه که دیدند، تاثیر بگیرند. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی با باستان شناسان پیشکسوت درباره موزه داری و باستان شناسی و مالکیت معنوی آثار امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد. در این نشست جلیل گلشن پیشکسوت میراث فرهنگی گفت: گفته شده که تعداد بازدیدکنندگان از موزه‌ها به ۲۳ میلیون نفر رسیده است اما آیا از بازدید کننده ها سوال شده که نتیجه بازدید از موزه برای آنها چه بوده است؟ مهمترین مسئله میزان اثر بخشی موزه بر بازدید کننده است.

وی گفت: در قانون ۱۳۰۹ شیء بیشترین محور را داشته ولی بعد از انقلاب حفاری تجاری ممنوع شد. در شورای انقلاب ماده واحده ای که تصویب شد حفاری غیرعلمی را ممنوع کرد. نگاه اینجا به میراث فرهنگی از نظر قانون برعکس می‌شود و دلیل پرداختن به میراث فرهنگی را روشن می‌کند. یکی از مهمترین رسالت‌های موزه این است که بتواند نگاه دیگری غیر از نگاه عتیقه ای به بازدید کننده بدهد.

در ادامه فائق توحیدی باستان شناس پیشکسوت بیان کرد: اولویت میراث فرهنگی حفاظت است اما وقتی کارش به موزه می‌رسد؛ مسئله معرفی پیش می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه روایت آثار در موزه‌ها بسیار مهم است و در این زمینه نقص داریم گفت: آقای ضرغامی هم در سخنرانی‌های خود عنوان روایت آثار را تعریف کرد و گفت که روایت آثار را نمی‌دانیم و به مردم هم نمی‌توانیم بگوییم. او مسئله درستی را بیان کرد. ما از نظر روایت آثار خیلی عقبیم.

توحیدی بیان کرد: مرحوم رفسنجانی دیده بود که در گرجستان تمام آثار از تمدن شرق هستند گفت که آثار ایرانی را آنجا دیده ام اما در توضیحاتش نوشته بودن تمدن شرق! ما رفتیم زیر نویس ایرانی نوشتیم و گفتیم که باید توضیحات در کاتالوگی به زبان گرجی توضیح داده شود کتابش هم چاپ شد اما الان چه اتفاقی می‌افتد؟ چقدر این موضوعات مهم است؟

وی افزود: مالکیت معنوی تبعات دارد باید بتوانیم مالکیت معنوی آثاری که در خارج از کشور وجود دارد را به دست بیاوریم.

خسرو پوربخشنده نیز از باستان شناسان پیشکسوت گفت: یکی از نقص‌های آموزش و پرورش این هست که دانش آموزان هیچ چیزی از باستان شناسی نمی‌دانند. من دیده ام که دانش آموزان در موزه‌ها چیپس می‌خورند و چیزی از آثار نمی‌دانند و نمی‌فهمند. به نظرم اگر مدرسه‌ای می‌خواهد دانش آموزش را به موزه بیاورد باید از قبل به آنها آموزش دهند و بگویند آنچه که از اجدادتان باقی مانده برای شما در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این ارتباط باید بین وزارت آموزش و پرورش و اداره موزه‌ها ایجاد شود.

پوربخشنده گفت: اداره کل موزه‌ها به آموزش و پرورش تکلیف کند که قبل از بازدید دانش آموزان بدانند موزه و اشیا و ساختمان موزه چیست.