تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3775619
شناسه : 3775619
تاریخ :
کارگروه «ماهواره و سنجش از دور» تشکیل می شود اقتصاد ایران: دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات تشکیل کارگروه «ماهواره و سنجش از دور» را گامی مهم در جهت توسعه فناوری فضایی کشور دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، تشکیل کارگروه «ماهواره و سنجش از دور» را گامی مهم در جهت توسعه فناوری فضایی کشور عنوان کرد و گفت: با اشاره به رشد روزافزون اهمیت ارتباطات ماهواره‌ای و پیشرفت‌های قابل توجه ایران در صنعت فضایی، بر ضرورت تشکیل چنین کارگروهی ضرورت دارد.

کرباسی افزود: هدف اصلی این کارگروه، بررسی دقیق اولویت‌های حوزه ماهواره و سنجش از دور و شناسایی ظرفیت‌های موجود در زیست‌بوم فضایی کشور است. با تشکیل این کارگروه، تلاش داریم تا زنجیره ارزش فناوری‌های گلوگاهی در توسعه فناوری‌های ماهواره‌ای را مشخص کرده و در گام بعدی، پروژه‌های اولویت‌دار برای شرکت‌ها و صنایع مرتبط را تعریف کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، با اشاره به اهمیت ترویج دانش فضایی در میان جوانان، هدف ستاد از حمایت مسابقه QSat فرصتی ارزشمند برای فرهنگ‌سازی در حوزه ماهواره و سنجش از دور دانست.

وی از جمله اقدامات این کارگروه را اجرایی‌سازی اسناد بالادستی فناوری‌های ماهواره و سنجش از دور نام برد و گفت: این اقدام، نقشه راهی برای حرکت در مسیر توسعه فناوری‌های ماهواره و سنجش از دور فراهم می‌کند. با توجه به اسناد بالادستی؛ چشم‌انداز، اهداف و راهکارهای کلی را مشخص شده و جهت‌گیری کلی فعالیت‌ها تعیین شده است.

کرباسی در ادامه افزود: اولویت‌بندی کارگروه ماهواره و سنجش از دور بر اساس نیازهای ملی و فناوری‌های نوظهور انجام شده. همچنین، توجه به کاربردهای فناوری‌های ماهواره و سنجش از دور در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، محیط زیست، مدیریت بحران، و دفاعی نیز اهمیت دارد. که در این زمینه با توجه به توانایی مدیریت پروژه‌های پیچیده در تلاش برای ارتباطات قوی با بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی هستیم.

وی با تأکید بر شناسایی زیست‌بوم و شناخت کامل از بازیگران فعال در این حوزه تصریح کرد: شناسایی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و همراهی سازمان‌های دولتی برای ایجاد هم‌افزایی ضروری است که از این طریق بتوانیم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مناسبی را برای حمایت از این زیست‌بوم داشته باشیم.

کرباسی در پایان با اشاره به همکاری و هم‌افزایی بین بازیگران مختلف برای تسریع توسعه فناوری، کاهش هزینه‌ها، و افزایش بهره‌وری و با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه فضایی کشور و ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، آینده‌ای روشن را برای این حوزه پیش‌بینی کرد.