تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3775587
شناسه : 3775587
تاریخ :
گزارش سالانه پامگرنت: ارزش سهام پامگرنت در دیجی‌کالا ۳۵ درصد رشد کرده است اقتصاد ایران: پامگرنت در گزارش سالانه خود اعلام کرده که ارزش سهامش در دیجی‌کالا به ۲۱ میلیون یورو رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

گزارش سالانه شرکت سرمایه‌گذاری پامگرنت، که یکی از سرمایه‌گذاران چند شرکت ایرانی از جمله دیجی‌کالا، شیپور، دیوار، تخفیفان، علی‌بابا، گریفون و کافه‌بازار است، به‌تازگی منتشر شده است. این گزارش به‌طور خاص وضعیت سرمایه‌گذاری و سهام‌داری پامگرانت در شرکت‌های ایرانی در بازه زمانی می ۲۰۲۳ تا پایان آپریل ۲۰۲۴ را تشریح کرده است.

پامگرنت در گزارش خود اعلام کرده است که داده‌های این گزارش صرفا مربوط به سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در ایران است و موارد مربوط به موقعیت مالی شرکت، استراتژی تجاری، برنامه‌ها، اهداف، استراتژی ها و عملیات و عملکرد آتی و مفروضات زیربنایی و اظهارات آینده‌نگرانه را شامل می‌شود.

در این گزارش درباره وضعیت جمعیت‌شناختی، دسترس‌پذیری اینترنت، تراکنش‌های آنلاین، وضعیت کسب‌وکاری و شرایط اقتصادی ایران نیز اطلاعاتی ارائه شده است. در ادامه نیز علاوه بر پرداخت به کسب‌وکارهای ایرانی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده به ریسک‌های موجود بر سر راه سرمایه‌گذاری در ایران پرداخته است. این موارد شامل خطرات و عدم قطعیت‌های شناخته‌شده و ناشناخته‌ای است که خارج از کنترل شرکت هستند اما می‌توانند تاثیر منفی داشته باشند.

پامگرنت ارزش دیجی‌کالا را ۹۳۹ میلیون یورو تخمین زده است

پامگرنت در بخش «سبد سرمایه‌‌گذاری» خود در این گزارش سالانه به وضعیت کسب‌وکارهایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده اشاره کرده و دارایی خود در هر یک از این شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ و میزان تغییرات در این دارایی طی یک سال را اعلام کرده است.

این گزارش از دیجی کالا، به‌عنوان بزرگ‌ترین کسب‌وکار آنلاین ایران، یاد کرده که «به رشد موفق خود در ایران ادامه می‌دهد» و اعلام کرده که دیجی‌کالا «در سال ۱۴۰۲ (به پایان رسیده در مارس ۲۰۲۴) به رشد سالانه ۵۵ درصدی رسیده است.» در جدول منتشرشده در این گزارش، ارزش سهامی که پامگرنت در دیجی‌کالا دارد ۲۱ میلیون و ۶۷۷ هزار یورو برآورد شده است. این در حالی است که این سهام در پایان آپریل ۲۰۲۳ کمی بیش از ۱۶ میلیون یورو ارزش داشته است. به این ترتیب، در این یک سال ارزش دارایی این شرکت در دیجی‌کالا ۳۴.۹ درصد رشد کرده و ۱۱.۴ درصد از وزن سبد سرمایه‌گذاری پامگرنت به دیجی‌کالا اختصاص پیدا کرده است.

با توجه به این که دیجی‌کالا پیش از این اعلام کرده بود که شرکت پامگرنت ۲.۳۱ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد با محاسبه میزان و ارزش این سهام، می‌توان کل ارزش دیجی‌کالا را ۹۳۸ میلیون و ۳۹۸ هزار یورو تخمین زد. آخرین تخمین‌ها از میزان ارزش دیجی‌کالا ۹۵۰ میلیون یورو بود که در بازه زمانی می ۲۰۲۳ تا آپریل ۲۰۲۴ به حدود ۹۳۹ میلیون یورو کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این کاهش ارزش می‌تواند نوسانات نرخ ارز و تغییرات قیمت یورو در ایران باشد.

ارزش سهام پامگرنت در هلدینگ بین‌المللی تریپل آی‌سی (International Holding Co. IIIC) هم در ۳۰ آپریل ۲۰۲۳، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو بوده است که در آپریل ۲۰۲۴ به ۱۳۵ میلیون و ۴۶۸ هزار یورو رسیده است. میزان رشد سهام این شرکت نیز ۳۴.۴ درصد اعلام شده که کمی کمتر از میزان رشد دیجی‌کالا در این یک سال بوده است.

افت ارزش سهام پامگرنت در شیپور و تخفیفان

شیپور دیگر کسب‌وکاری است که پامگرنت در گزارش خود به آن اشاره کرده و در معرفی آن نوشته است: در یک سال اخیر «شیپور شروع به تغییر استراتژی خود با تمرکز بر سودآوری و گسترش عرضه محصولاتش کرده است.» اما آمار و ارقام منتشرشده نشان می‌دهد ارزش سهام پامگرنت در شیپور از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ با کاهش ۱۰.۴ درصدی از حدود ۱۴ میلیون یورو به ۱۲ میلیون و ۴۷۵ هزار یورو رسیده است.

گروه سرمایه‌گذاری گریفون دیگر شرکت ایرانی است که سهام پامگرنت در آن با کاهش ارزش مواجه شده است. ارزش سهامی که تا پایان آپریل ۲۰۲۳ داشته ۷ میلیون و ۷۸۴ هزار یورو بوده که در آپریل ۲۰۲۴ به ۶ میلیون و ۹۰۵ هزار یورو کاهش پیدا کرده که افت ارزش ۱۲.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین افت ارزش سهام در میان شرکت‌های ایرانی که پامگرنت در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده را «تخفیفان» داشته است. این شرکت که به گفته پامگرنت «با دسترسی به بیش از ۳۰ هزار تاجر، به دنبال انتقال و تغییر در مدل کسب‌وکار خود است» ارزش سهم پامگرنت در تخفیفان در سال ۲۰۲۳ یک میلیون و ۷۶۷ هزار یورو بوده اما در پایان آپریل ۲۰۲۴ این میزان ۲۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده و به یک میلیون و ۳۰۵ هزار یورو رسیده است.

به این ترتیب مجموع ارزش دارایی و سهام پامگرنت در شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده تا پایان آپریل ۲۰۲۴، ۱۷۷ میلیون و ۸۳۰ هزار یورو بوده که نسبت به ارزش دارایی‌اش در سال ۲۰۲۳ (۱۴۰ میلیون و ۴۸۱ هزار یورو) ۲۶.۶ درصد رشد داشته است.

جدول سهام پامگرنت در شرکت‌های ایرانی
پرتفوی سرمایه‌گذاری پامگرنت
پامگرنت

پامگرنت: ایران اقتصاد متنوعی دارد که امکان رشد را فراهم می‌کند

طبق آمارهایی که در این گزارش آمده ایران حدود ۹۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۷۰ درصد جمعیت شاغلان کشور، که یا شغل و حرفه‌شان را به‌تازگی آغاز کرده‌اند یا در میانه دوران فعالیت‌ کاری‌شان هستند، کمتر از ۴۵ سال سن دارند. این گزارش جمعیت شهرنشین ایران را بیش ۷۷ درصد اعلام کرده و هم‌چنین اشاره کرده است که سالانه یک درصد به جمعیت شهرنشین کشور اضافه می‌شود.

پامگرنت نفوذ اینترنت در ایران را ۸۵ درصد، نفوذ اینترنت همراه را ۱۶۳ درصد و ۱۲۷ میلیون اتصال به این اینترنت را ذکر کرده است. این گزارش ضریب نفوذ حساب بانکی در کشور را ۹۰ اعلام کرده و هم‌چنین گفته است که در مدت یک سال ۸۰ درصد از جمعیت ایران پرداخت دیجیتالی انجام داده‌اند، ۳۱ درصد خرید آنلاین داشته‌اند و ۳۳ درصد هم انتقال وجه به‌صورت آنلاین انجام داده‌اند.

این گزارش اقتصاد ایران را «یک اقتصاد متنوع که امکان رشد را فراهم می‌کند» نامیده و توضیح داده است: «با وجود این که ایران کشوری غنی از انرژی، با دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و سومین ذخایر بزرگ نفت خام در جهان است، اما اقتصادش تنوع بالایی دارد. خرده‌فروشی فروشی، تجارت، املاک، مخابرات، ساخت‌وساز و خدمات حرفه‌ای است، فارغ از اقتصادی متکی بر نفت و گاز، سهم بیشتری از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند.»

پامگرنت با بیان این ویژگی‌ها درباره ایران، توضیح داده که ایران با جمعیت زیاد، جوان، تحصیل‌کرده و شهرنشین برای سرمایه‌گذاری این شرکت در حوزه فناوری مصرف و تجارت الکترونیک کشور ایده‌آلی محسوب می‌شود.

«موقعیت استراتژیک و صادرات قوی» دیگر ویژگی‌های مهمی است که در این گزارش برای ایران ذکر شده است: «موقعیت مرکزی ایران در خاورمیانه، هم‌مرز با کشورهایی با جمعیتی بیش از ۴۰۰ میلیون نفر، این فرصت را برای ایران فراهم می‌کند که به یک قطب تجاری منطقه‌ای تبدیل شود.»

سرمایه‌گذاری در ایران چه چالش‌هایی دارد؟

در این گزارش به ریسک‌ها و خطراتی که سرمایه‌گذاری در ایران را دشوار می‌کند هم اشاره شده است: «وضعیت کنونی ایران ناشی از حوادث اخیر مانند اعتراضات سراسری، خطر افزایش تحریم‌های بین‌المللی،  بدتر شدن روابط دوجانبه با غرب، خطرات درگیری جغرافیایی که در حال حاضر تشدید می‌شود و... چالش‌های متعددی را برای سرمایه‌گذار بین‌المللی ایجاد می‌کند.»

پامگرنت در ادامه اعلام کرده که به‌عنوان یک شرکت، فقط بر مسائلی تمرکز می‌کند که می‌تواند کنترل‌شان کند و بنابراین، هم‌چنان به حمایت از شرکت‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و استانداردهای مد نظرش را رعایت می‌کنند ادامه خواهد داد.

تا سال ۲۰۳۰، اقتصاد دیجیتال ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل خواهد داد

بخش دیگری از این گزارش داده‌هایی درباره وضعیت اقتصاد دیجیتال ایران و جهان ارائه می‌دهد: «در سال ۲۰۲۴، اقتصاد دیجیتال به رشد ثابت خود ادامه داد. بر اساس داده‌های ریپورتال، تعداد کاربران اینترنت و کاربران گوشی هوشمند در جهان به‌ترتیب ۱.۸ و ۲.۵ درصد رشد کرد.» گزارش سال ۲۰۲۳ بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰، اقتصاد دیجیتال ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تامین خواهد کرد و ۳۰ میلیون شغل ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، آمارهای پامگرنت نشان می‌دهد طبق داده‌های ۴۳ کشور دنیا، که حدود ۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل می‌دهند، فروش تجارت الکترونیک از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰ درصد رشد داشته است.

در چند سال گذشته، چین و ایالات متحده با ظهور وسایل نقلیه خودران، محاسبات کوانتومی، 5G و هوش مصنوعی و بسیاری از نوآوری‌های دیگر، این پیشرفت فناوری جهانی را رهبری کردند. چین اکنون به راحتی به عنوان یک رقیب جدی برای ایالات متحده در نظر گرفته می شود و بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ تقریباً ۶ برابر بیشتر از ایالات متحده اختراعات هوش مصنوعی مولد را ثبت کرده است.

داشتن یک اقتصاد آزاد ایران را صاحب یونیکورن می‌کند

در ادامه این گزارش به کشورهایی که بیشترین تعداد یونیکورن‌ در جهان را دارند اشاره شده است: «بسیاری از یونیکورن‌های جهان (شرکت‌های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در ایالات متحده یا چین هستند که تعدادشان در ایالات متحده ۶۵۳ و در چین ۱۶۹ عدد است. با این حال، بسیاری از کشورهای دیگر نیز شرکت‌های فناوری جهانی بزرگی ایجاد کرده‌اند؛ از جمله سوئد با Klarna، Revolut در بریتانیا وIndia’s Digit Insurance. بر اساس گزارش CB Insights، تعداد جهانی تک‌شاخ‌ها در سال ۲۰۲۴ از ۱۲۰۰ مورد فراتر رفت.» پامگرنت در این گزارش ذکر کرده است که اگر ایران هم اقتصاد آزاد و باز داشت می‌توانست یکی از یونیکورن‌داران جهان باشد.

با وجود فعالیت چندساله شرکت پامگرنت در حوزه سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های ایرانی، این شرکت در گزارش سالانه خود به ریسک‌ها و عواملی که فعالیت اقتصادی در ایران را با چالش روبه‌رو می‌کند نیز پرداخته است. نخستین چالش به ریسک‌های مرتبط با تحریم‌های بین‌المللی مربوط می‌شود. ریسک‌های سیاسی از جمله ریسک‌های داخلی و بین‌المللی دومین چالشی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. ریسک‌های کسب‌وکاری و مالی نیز دیگر تهدیدات و خطراتی هستند که طبق گزارش پامگرانت در فضای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.