تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3775546
شناسه : 3775546
تاریخ :
شناسایی علائم بیماری‌های ریوی و عفونت از روی دست اقتصاد ایران: اگر رنگ ناخن‌هایتان تغییر کند، انگشتانتان درد کنند یا در بافت پوستتان تغییری ایجاد شود، به چه معناست؟ تغییر در ظاهر یا بافت دست‌ها اغلب می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی بیشتری برای سلامتی باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اگر رنگ ناخن‌هایتان تغییر کند، انگشتانتان درد کنند یا در بافت پوستتان تغییری ایجاد شود، به چه معناست؟ تغییر در ظاهر یا بافت دست‌ها اغلب می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی بیشتری برای سلامتی باشد. به گفته دکتر دونالد گرانت، پزشک عمومی و مشاور ارشد بالینی، درک علائم مشخص برخی شرایط و نحوه تاثیر آنها بر دست‌های ما می‌تواند به افراد کمک کند سریعتر درمان شوند و همچنین به حداقل رساندن اثرات منفی آن کمک می‌کند.

هلث نوشت، دکتر گرانت پنج نشانه مشاهده شده در دست‌ها را که می‌توانند نشان‌دهنده نگرانی‌های جدی برای سلامتی باشند را بیان کرد و گفت از بیماری قلبی عروقی گرفته تا پسوریازیس، دست‌های ما می‌توانند چیزهای زیادی در مورد سلامتی به ما بگویند و نشان‌دهنده شرایط بالقوه جدی سلامتی هستند. برای جلوگیری از کاهش سلامتی خود، درک نشانه‌های بیماری و چگونگی تشخیص تغییرات در دست‌ها ضروری است. بنابراین، بیایید به پنج علامتی که باید به آنها توجه کنیم نگاهی بیندازیم.

ناخن

مجموعه‌ای از مسائل بهداشتی می‌توانند منجر به تغییر در ظاهر و بافت ناخن شوند. اولا، ناخن‌های شیاردار، فرورفتگی‌ها یا سوراخ‌های کوچکی هستند که بر روی سطح ناخن‌ها ایجاد می‌شوند و می‌توانند نشان‌دهنده پسوریازیس باشد، در موارد شدید می‌تواند باعث خرد شدن ناخن‌ها نیز شود.

علاوه بر این، ناخن‌های زرد می‌تواند نشان‌دهنده طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، ازجمله عفونت‌های قارچی یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری ریوی باشند. با وجود دلایل بالقوه بسیار اما ضروری است که برای تشخیص مشکل و دریافت درمان صحیح از پزشک عمومی مشاوره بیشتری دریافت کنید.

پوست

همچنین مهم است که مراقب پوست باشید، زیرا بافت و ظاهر آن می‌تواند به سرعت در هنگام بیماری تغییر کند. اریتم کف دست، بیماری پوستی است که باعث قرمز شدن کف دست‌ها می‌شود، همچنین می‌تواند باعث احساس سوزش شود و افراد را به دلایل مختلفی ازجمله بارداری تحت تاثیر قرار دهد، با این حال، می‌تواند نشانه‌ای از شرایط نگران‌کننده سلامتی مانند لنفوم و بیماری کبدی نیز باشد.

علاوه بر این، کمبود ویتامین، مانند عدم دریافت کلسیم یا ویتامین D کافی می‌تواند منجر به ظاهر شدن لکه‌های خشک پوست روی دست‌ها شود که نیاز به رژیم غذایی متعادل را برجسته می‌کند. خشکی پوست نیز ممکن است نشانه اگزما یا واکنش آلرژیک باشد. محصولات بدون نسخه مانند کرم مرطوب کننده در ترمیم سد طبیعی پوست و تامین آبرسانی بسیار مورد نیاز آن، موثر است.

خشکی مفصل

زمانی که مفاصل دست‌ها شروع به خشک شدن می‌کنند، معمولا نشانه‌ای از آرتریت است. استئوآرتریت، بیماری شایع است که می‌تواند منجر به تورم، درد و سفتی شود و در عین حال حرکت را کاهش دهد، این بیماری شست و مفاصل میانی انگشتان را تحت تاثیر قرار دهد و می‌تواند باعث درد در سراسر دست شود. اگرچه درمان استئوآرتریت ممکن است دشوار باشد، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را می‌توان برای مدیریت درد و تورم استفاده کرد، در حالی که ورزش مناسب به میزان لازم نیز می‌تواند به کاهش خشکی مفصل کمک کند.

دست‌های سرد

تغییرات چشمگیر دما نشانگر بزرگی است که بیان می‌کند یک موردی در بدن درست نیست. اولا، سردی دست‌ها می‌تواند نشانه گردش خون ضعیف باشد، اما ممکن است در صورت کمبود گلبول‌های قرمز، کم خونی را نیز مطرح کند. علاوه بر کم خونی، سردی دست‌ها ممکن است نشان‌دهنده بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا لخته شدن خون نیز باشد. اگر تغییر طولانی مدت در دمای دست را تجربه کردید، بهتر است به دنبال مشاوره پزشکی نیز باشید.

صخیم شدن انگشتان

در نهایت، نظارت بر تغییرات انگشتان، مانند اندازه عرضی آنها، می‌تواند به تشخیص بیماری‌های خطرناک تهدید کننده زندگی کمک کند تا سریع‌ترین درمان را دریافت کنید. یکی از علائم رایج فیبروز ریوی - نوعی بیماری ریوی - عریض شدن انگشتان دست و حجیم شدن ناخن‌هاست. داکتیلیتوس (تورم انگشت دست یا انگشت)، بیماری که در آن انگشتان از نظر ظاهری بسیار بازتر می‌شوند، نشانه‌ای از بیماری سلول داسی شکل، سل یا عفونت باکتریایی است. با دلایل بسیار بالقوه خطرناک به افراد توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه تغییر در انگشتان خود، فورا به پزشک مراجعه کنند.

ساینس گزارش کرد، به‌طور کلی، تغییرات در دست‌ها و انگشتان ما می‌تواند نشان‌دهنده طیف وسیعی از بیماری‌ها، از پسوریازیس تا بیماری ریوی باشد. با درک این علائم، افراد می‌توانند به سرعت به توصیه‌های پزشکی یا درمان‌های بدون نسخه برای کمک به کاهش درد و جلوگیری از بیماری‌های تهدیدکننده زندگی دسترسی پیدا کنند.

عفونت ریه چیست؟

بیماری ریوی به هر شرایطی اطلاق می‌شود که دستگاه تنفسی فوقانی،نای، ریه‌ها و اعصاب و ماهیچه‌های مرتبط با تنفس را تحت تاثیر قرار دهد. تشخیص صحیح علائم پوستی بیماری‌های تنفسی می‌تواند به پزشکان در تشخیص و درمان این بیماری‌های بالقوه تهدید کننده زندگی کمک کند. عفونت ریه می‌تواند توسط یک ویروس، باکتری و گاهی اوقات حتی قارچ ایجاد شود. هنگامی که لوله‌های برونش بزرگی که هوا را به ریه‌های شما منتقل و از آن خارج می‌کنند، عفونی شوند بیماری برونشیت ایجاد می‌شود.

برونشیت بیشتر توسط ویروس ایجاد می‌شود. ویروس‌ها همچنین می‌توانند به ریه‌ها یا مجاری هوایی شما حمله کنند که این مورد برونشیولیت (التهاب نایژک) نامیده می‌شود. برونشیولیت ویروسی بیشتر در نوزادان رخ می‌دهد. عفونت‌های ریوی مانند ذات‌الریه می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. آنها ممکن است برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا شرایط مزمن مانند بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) شدیدتر باشند. علائم عفونت ریه از خفیف تا شدید متفاوت است و به عوامل مختلفی ازجمله سن و سلامت کلی شما بستگی دارد و اینکه آیا عفونت توسط ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد شده است. علائم ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باشد، اما معمولا طولانی مدت هستند. به گزارش ایسنا، ویروس‌های پاراآنفلوآنزای انسانی دسته‌ای از ویروس‌ها هستند که منجر به بروز عفونت در ناحیه تنفسی فوقانی یا تحتانی بدن فرد می‌شوند و فصل پاییز شایع‌ترین فصل شیوع آن‌هاست.