تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3775511
شناسه : 3775511
تاریخ :
عملیات شاخه‌بری و قطع درختان خشک فضای سبز شهری کاشان انجام می‌شود اقتصاد ایران: کاشان - مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کاشان گفت: از امروز بیستم شهریورماه طرح بریدن تنه و سرشاخه‌های خشک درختان در معابر شهری کل مناطق پنجگانه کاشان آغاز می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حمیدرضا ممیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به موقعیت جغرافیایی کاشان اظهار داشت: تغییر اقلیم، گرمایش زمین، افزایش طول دوره گرما در ساعات روز هم‌چنین افزایش کمینه‌ی دما، باعث شده صدمات شدیدی به شادابی و طراوت درختان فضای سبز شهری کاشان وارد شود.

وی ابراز داشت: در کنار تنش‌های محیطی و اقلیمی کاهش شدید منابع آبی و عدم دسترسی به منابع آبی جدید، صدمات خشکیدگی درختان فضای سبز شهری کاشان را دوچندان کرده است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کاشان تصریح کرد: ۸۷۰ هکتار فضای سبز شهری کاشان جدا از هزینه‌های نگهداری، مراقبت روزانه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، در سال‌های اخیر دچار بحران شدید ریزگردها و گردوغبارهای محلی نیز شده است.

وی گفت: این گردوغبارها باعث بسته شدن استومات‌ها یا همان منافذ تنفسی برگ‌های درختان شده و این خود به تنهایی می‌تواند بزرگترین عامل مرگ زودهنگام درختان پهن برگ و حتی سوزنی‌برگان فضای سبز شهری کاشان شود.

ممیز افزود: هرچند ۶۴ درصد از کل مجموعه‌ی ۸۷۰ هکتاری فضای سبز کاشان به آبیاری تحت فشار مجهز شده است ولی این به تنهایی نمی‌تواند کل چالش‌های کمبود منابع آبی را حل و فصل نماید و قطعأ در آینده چالش خشک شدن و از بین رفتن فضای سبز شهری، یکی از چالش‌های مهم شهر کاشان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از بیستم شهریورماه سال جاری لغایت سی ام شهریورماه، به مدت ده روز سرشاخه‌های خشک، آفت‌زده، بیمار، پایه‌های که خطر آفرین است، در تمامی مناطق شهری حذف و برش خورده و از سطح شهر خارج خواهند شد، خاطرنشان کرد: علاوه بر خطر انتقال آفات و بیماری‌ها به فضای سبز یکی از مسائلی که شهرداری کاشان با آن روبرو است خسارت‌هایی است که در اثر صدمه درختان خشک شده، سرشاخه‌های خشک شده و بیمار به خودروهای شهروندان، عابرین پیاده و مردم زده می‌شود بنابراین این عامل هم باعث می‌شود برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و قبل از اتفاقات ناگوار این عوامل خطرزا حذف شوند.

ممیز تصریح کرد: فضای سبز شهری کاشان نسبتأ عمر زیادی دارد، و درختان نیز مانند دیگر موجودات زنده یک دوره‌ی فنولوژی دارند و در مرحله‌ی پیری یا پایان زندگی باید جوانسازی شده یا با انواع هرس‌های فرم، گونه‌های جنگلی فضای سبز را ضمن جوان سازی و هرس از ضرر و خسارت به بیت‌المال جلوگیری گردد.