تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3775504
شناسه : 3775504
تاریخ :
سفیر سابق آمریکا در مسکو: تحریم‌های ضدروسی ناکارآمد است اقتصاد ایران: سفیر سابق ایالات متحده در اتحاد جماهیر شوروی به ناکارآمدی تحریم‌ها علیه روسیه اشاره و یادآور شد: تنها نتیجه‌ این اقدام آمریکا و اتحادیه اروپا، افزایش خودکفایی اقتصادی روسیه و چرخش مسکو به سمت همکاری بیشتر با چین، ایران و کره شمالی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، جک متلاک (Jack Matlock)، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در اتحاد جماهیر شوروی از سال 1987 تا 1991، ابراز عقیده کرده است که تحریم‌های ضدروسی که توسط دولت ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده‌اند، به نتیجه‌ای که این کشورها انتظار داشتند دست نیافته است.

وی در مصاحبه‌ای با مرکز تحلیلی The international Schiller Institute گفت: «باید یادآوری کنم نوع تحریم‌هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه وضع کرده‌اند، به شکل مورد نظر آنها کار نمی‌کنند. این تحریم‌ها برای تخریب اقتصاد روسیه طراحی شده بودند، ولی ما شاهد هستیم که چنین اتفاقی نیفتاده است. تنها نتیجه‌ای که حاصل شده، افزایش خودکفایی اقتصادی روسیه و چرخش مسکو به سمت همکاری بیشتر با چین، ایران و حتی کره شمالی است.»

متلاک تأکید کرد که «چنین نتایجی از تحریم‌های روسیه برای اروپا و ایالات متحده بسیار نامطلوب خواهد بود» و از این‌که رهبران غربی این مسئله را درک نمی‌کنند، ابراز تعجب کرد. وی افزود: «برای من روشن نیست که چرا رهبران کشورهای غربی این موضوع را درک نمی‌کنند. به نظر می‌رسد متحدان واشنگتن در اروپا سیاستی محدود و بدون توجه به گذشته خود دارند که روی برخی موضوعات تمرکز می‌کند، در حالی که مسائل دیگر را نادیده می‌گیرند. فکر می‌کنم این روند به پایان خوبی برای ایالات متحده و متحدان نظامی آن ختم نخواهد شد.»

چند روز قبل آندری کوستین، رئیس بانک VTB، در مجمع اقتصادی شرق در ولادی‌وستوک گفت که هر کشوری منافع خاص خود را در همکاری با روسیه دارد. به عقیده او، تحریم‌های ثانویه از سوی ایالات متحده «حتی بر اساس مفاهیم آمریکایی نیز به سختی قابل اجرا هستند، زیرا بانک‌های بسیاری از کشورها بر اساس ارزهای ملی با بانک‌های روسی تسویه حساب می‌کنند.»

اواخر هفته، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز در واکنش به دور جدید تحریم‌های اقتصادی گفت که تحریم‌های آمریکا جهان را متقاعد می‌کنند که سیستم دلار با خطراتی همراه است. به گفته وی، تحریم‌های ایالات متحده که به نوعی تبدیل به یک نوع ورزش سیاسی شده‌اند، تنها علاقه جهانی به کانال‌های جایگزین برای ایجاد روابط اقتصادی را تقویت می‌کنند و به طور فزاینده‌ای حرکت به سوی چندقطبی شدن را تسریع می‌کنند.

سفارت انگلیس احتمال لغو تحریم‌ها علیه روسیه را رد نکرد

در خبر دیگری گزارش شده که در سفارت بریتانیا در روسیه این مسئله را بعید نمی‌دانند که لندن در صورت متقاعد شدن در عدم کارایی تحریم‌ها، محدودیت‌های اعمال‌شده علیه مسکو را لغو کند.

یک مقام دیپلمات انگلیسی امروز در پاسخ به سوال خبرنگار روس درباره امکان لغو تحریم‌ها در آینده، چنین توضیح داد: «تحریم‌ها ممکن است به دلایل مختلف لغو شوند. برای مثال، اگر هدف سیاست خارجی که برای حمایت از آن تحریم‌ها اعمال شده‌اند، محقق شود، مانند تغییر در رفتار کشور مورد تحریم. همچنین تحریم‌ها ممکن است لغو شوند، اگر مشخص شود که این روش دیگر سودمند نیست و تاثیر لازم را ندارند.»

با این حال، در مجلس اعیان بریتانیا معتقدند که به این زودی نباید انتظار داشت که تغییری در رویکرد لندن نسبت به درگیری نظامی اوکراین و سیاست تنبیهی علیه روسیه رخ دهد، زیرا تصمیم نهایی با واشنگتن است و دولت انگلیس در این رابطه از ایالات متحده تبعیت خواهد کرد.

از فوریه سال 2022 که روسیه به اوکراین حمله کرد، بریتانیا تا به امروز بیش از 40 بار تحریم‌های ضد روسی خود را گسترش داده است. آخرین بار این اقدام در اواسط ماه ژوئن انجام شد.

انتهای پیام/