تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3775452
شناسه : 3775452
تاریخ :
تحریم ها هم برداشته شود قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم اقتصاد ایران: ولی الله سیف گفت: فرض کنیم تحریم‌ها یک شبه برداشته شود و FATF هم حل شود چون نه استاندارد حاکمیت شرکتی و نه نسبت‌های مالی رعایت نشده ما قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر ولی الله سیف رئیس کل اسبق بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی گفت: به نظر من تکرار این همایش برکات خوبی داشته و ارائه مقالات برای ارتقا و بهبود خدمات بانکی به جامعه مفید است.

وی ادامه داد: شرایط نظام بانکی و استاندارد سازی لازم برای همکاری با نظام بانکی جهانی باید دقیق و مشخص شود زیرا که اکنون اقشار مختلف هرکسی به گونه‌ای ایراد نظام بانکی را تحلیل می‌کند و بعضاً دارای تضاد و تناقض است لذا باید استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

سیف تصریح کرد: عوامل اصلی در ایرادهای موجود نظام بانکی شامل سیاست‌های اقتصادی و رفتارهای نادرست دولت‌های گذشته در ابعاد مختلف، توسعه نامتوازن بانک‌های خصوصی با ساختار سهامداری غیراصولی می‌شود لذا باید استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

این کارشناس بانکی ادامه داد: مدیریت غیرحرفه‌ای بانک‌ها ناشی از ساختار سهامداری غیر اصولی (دولتی، نهادی و خصوصی) می‌شود بنابراین فقدان نظام حرفه‌ای و مستقل حسابرسی، فقدان نظارت حرفه‌ای بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب شده است که امروزه در صنعت بانک داری با مشکلاتی مواجه شویم. مشکلاتی از جمله ناکارآمدی و ناتوانی در تسهیلات دهی، در ایفای تعهدات و در سودآوری که نتیجه آن عدم تعادل جریان نقدینگی است. بر این اساس نیازمند یک برنامه اصلاحی کوتاه مدت و در ادامه بلند مدت هستیم.

سیف تصریح کرد: فرض کنیم تحریم‌ها یک شبه برداشته شد و FATF حل شد چون نه استاندارد حاکمیت شرکتی و نه نسبت‌های مالی رعایت نشده ما قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم و مشکلات داخلی مانع آن خواهد بود.

وی ادامه داد: از جمله اقدامتی که باید در این زمینه انجام شود تصحیح سیاست گذاری‌های پولی و مالی دولت شامل تغییر رفتار دولت با بانک‌ها، اصلاح نظام نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، اصلاح نظام حسابرسی شامل استقلال، کیفیت و نظارت بر عملکرد، اصلاح ساختار نظام سهامداری بانک‌ها شامل استقرار مدیریت حرفه‌ای و مستقل، متعادل سازی کسب و کار بانک‌ها شامل پاکسازی ترازنامه و تعادل دارایی و بدهی، تعادل درآمد و هزینه و جریان نقد ورودی و خروجی را شامل می‌شود.