تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3775442
شناسه : 3775442
تاریخ :
تحولات اوکراین| لاوروف: غرب تمایلی به توقف درگیری ندارد اقتصاد ایران: روسیه تا زمانی که نظامیان اوکراینی را از خاکش بیرون نکرده، مذاکره نمی‌کند، سرنگونی ۱۴۴ پهپاد اوکراینی در ۹ منطقه روسیه، استقبال از سخنان شولتز درباره توقف درگیری اوکراین و نقش آمریکا در توقف مذاکرات صلح استانبول، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که کشورهای غربی تمایلی به مذاکره برای حل و فصل عادلانه درگیری اوکراین ندارد و همچنان تلاش می‌کند تا روسیه را در میدان نبرد به یک شکست استراتژیک برساند.

لاوروف عصر روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از پایان هفتمین نشست وزیران گفت‌وگوی استراتژیک روسیه و شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس در ریاض، گفت: «محتوای ابتکار صلح زلنسکی [رئیس‌جمهور اوکراین] مدت‌هاست که مشخص شده و همه را خسته کرده است. این طرح یک اولتیماتوم محض است. اینکه غرب به این اولتیماتوم متوسل شده، تنها یک معنا دارد: غرب نمی‌خواهد به صورت منصفانه مذاکره کند. آنها امیدوار بوده و تلاش می‌کنند تا روسیه به نقطه‌ای برسد که بتوانند شکست استراتژیک ما در میدان نبرد را اعلام کنند.»

به گفته لاوروف، در غرب تمایل دارند از این طریق رقبای خود را تضعیف کنند و به همین دلیل، مسکو هرگز فرمول زلنسکی را که ایده‌های زیادی از سوی سیاستمداران غربی حول آن می‌چرخد، جدی نگرفته است.

وزیر خارجه در ادامه افزود که حقوق بین‌الملل تضمین‌کننده تمامیت ارضی کشورهایی است که دولت‌های آنها نماینده کل مردم آن کشور باشند، ولی در مورد اوکراین، پس از کودتای دولتی، نئونازی‌ها در کی‌یف به قدرت رسیدند که هیچ نمایندگی در شبه جزیره کریمه و مناطق جدید روسیه نداشتند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تاکید کرد، مسکو تنها زمانی آماده بررسی مکان احتمالی برای برگزاری نشستی به منظور حل و فصل درگیری اوکراین خواهد بود که موضوع بحث روشن شود.

سرگئی لاوروف با اشاره به اینکه نقش اصلی در مذاکرات نه مکان، بلکه موضوع بحث است، افزود: «روسیه زمانی آماده برگزاری چنین نشستی خواهد بود که شاهد تمایل جدی به حمایت از حقوق بشر باشد، حقوقی که غرب در رابطه با درگیری نظامی در اوکراین آنها را کاملاً نادیده گرفته است.»

او همچنین گفت: «وقتی چنین تمایلی را ببینیم، مطمئن هستم که به راحتی در مورد مکان برگزاری نشست هم می‌توان به توافق رسید. اما ابتدا باید مشخص شود که قرار است در مورد چه چیزی بحث کنیم. و تمام کسانی که به نوعی به حل و فصل این درگیری علاقه نشان می‌دهند، باید این موضوع را درک کرده و به بخش عملی کار خود تبدیل کنند.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سی‎امین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

نیروهای روسیه 144 پهپاد اوکراینی را در طول شب منهدم کردند

وزارت دفاع روسیه صبح امروز سه‌شنبه گزارش داد که نیروهای پدافند هوایی این کشور در طول شب گذشته 144 فروند پهپاد متعلق به نیروهای مسلح اوکراین را بر فراز  9 منطقه روسیه رهگیری و منهدم کردند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در طول شب گذشته، هنگام تلاش کی‌یف برای انجام حملات تروریستی دیگری با استفاده از پهپادهای پرنده به اهدافی در خاک فدراسیون روسیه، نیروهای پدافند هوایی موفق به رهگیری و انهدام 144 پهپاد اوکراینی از نوع هواپیما شدند.»

بر اساس گزارش وزارت دفاع، 72 پهپاد از نوع هواپیما بر فراز منطقه بریانسک، 14 پهپاد بر فراز منطقه کورسک و هشت پهپاد بر فراز منطقه بلگورود منهدم شدند. علاوه بر این، نیروهای پدافند هوایی 20 پهپاد مهاجم اوکراینی را در منطقه مسکو، 13 پهپاد را در منطقه تولا، هفت پهپاد را در منطقه کالوگا، پنج پهپاد را بر فراز منطقه ورونژ، چهار پهپاد را در منطقه لیپتسک و یک پهپاد را بر فراز منطقه اورل منهدم کردند.

تکذیب خبر کشته شدن کودکی در حمله پهپادی اوکراین به منطقه مسکو

 آندری واروبیوف، فرماندار منطقه مسکو صبح امروز اعلام کرد گزارش‌ برخی رسانه‌ها مبنی بر مرگ یک کودک 9 ساله در حمله پهپادها به حومه پایتخت روسیه را تایید نکرد، ولی  یادآور شد که در جریان حملات پهپادی شب گذشته یک زن 46 ساله جان خود را از دست داده و سه نفر دیگر نیز مجروح شدند.

فرماندار مسکو اضافه کرد که در پی این حملات و آسیب وارده به چند ساختمان مسکونی، 43 نفر در مراکز اقامت موقت اسکان داده شدند. وی افزود که همه آنها در حال حاضر اسکان یافته و غذای گرم در اختیارشان قرار گرفته است.

پیش‌تر واروبیوف اعلام کرده بود که در جریان حمله شبانه پهپادها به ساختمانهای مسکونی در حومه مسکو، طبقات بالای یکی از برجهای مسکونی دچار آتش‌سوزی شده و همچنین بخشی از سقف یک ساختمان مسکونی نیز تخریب شد.

شویگو: تا زمانی که نیروهای اوکراینی را از کورسک بیرون نکنیم، مذاکره‌ای در کار نیست

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه تاکید کرد، تا زمانی که نیروهای مسلح اوکراین از خاک روسیه بیرون رانده نشوند، هیچ مذاکره‌ای با مقامات کی‌یف انجام نخواهد شد. شویگو این سخنان را شب گذشته، سه‌شنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راسیا-24»  بیان کرد. وی گفت: «تا زمانی که ما آنها (نیروهای مسلح اوکراین) را از خاک خود بیرون نکنیم، به‌طور طبیعی هیچ مذاکره‌ای با آنها نخواهیم داشت.»

علاوه بر این، ژنرال شویگو تاکید کرد که تمایل اوکراین برای انجام اقدامات تروریسم هسته‌ای علیه نیروگاه هسته‌ای کورسک، بالاترین سطح از تروریسم است.
وی گفت: «کورسک یک موضوع بسیار مهم و جدی است. ما هرگز با تروریست‌ها هیچ مذاکره‌ای نداشته‌ایم، نداریم و نخواهیم داشت، چرا که آنها دقیقاً تروریست هستند.»

کندی جونیور: واشنگتن تلاش می‌کند روسیه و چین را به درگیری نظامی بکشاند

رابرت کندی جونیور، نامزد سابق مستقل ریاست‌جمهوری آمریکا معتقد است که دولت ایالات متحده با تمام قوا تلاش می‌کند تا روسیه و چین را به یک درگیری نظامی بکشاند.

وی در پست جدید پادکست Full Send در یوتیوب گفت: «من فکر نمی‌کنم چین بخواهد با ما وارد درگیری شود، روسیه هم همین‌طور. در حالیکه دولت کنونی ایالات متحده تمامی تلاش خود را می‌کند تا آنها را به سمت یک رویارویی نظامی سوق دهد.»

یک روز قبل ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرد که یکی از اهداف جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سفر به چین این بود که به مقامات پکن فشار وارد کند، به این امید که سطح همکاری‌های دوجانبه با روسیه را کاهش دهد.

فرمانده نیروهای دفاعی فنلاند: درگیری اوکراین شوک بزرگی برای ما بود

یانه یاک‌کولا، فرمانده نیروهای دفاعی فنلاند فاش کرد که آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین برای این کشور یک شوک بسیار بزرگ بود.

وی در یک رویداد نظامی گفت: «آغاز درگیری نظامی در اوکراین و حمله روسیه به این کشور شوک بزرگی بود که بیشترین تغییرات را در سیستم دفاع ملی ما از زمان جنگ جهانی دوم به این طرف بوجود آورد.»

وی تأکید کرد که فنلاند در زمان مناسبی به ائتلاف ناتو پیوست تا از تامین امنیت خود اطمینان حاصل کند.

فرمانده نیروهای دفاعی فنلاند همچنین اشاره کرد که ناتو در حال حاضر چهارمین نهاد مورد اعتماد در کشور پس از نیروهای دفاعی، پلیس و سیستم آموزشی است.

به عقیده یاک‌کولا، درگیری نظامی، قابلیت دفاعی و همکاری بین کشورها تهدیدی برای هیچ‌کس نیست، اما نمی‌توان گسترش این مناقشات در اروپا را نادیده گرفت.

وی افزود که دفاع فنلاند همچنان آماده حفاظت از کشور، همانند گذشته است.

مقام نظامی: پهپاد روسی به‌طور عمد به سمت لتونی هدف‌گیری نشده بود

لئونید کالنینش، فرمانده نیروهای مسلح ملی لتونی روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که پهپادی که گویا یکی دو روز قبل در خاک این جمهوری سقوط کرده بود، از آسمان بلاروس به این کشور وارد شده، اما به‌طور عمدی به سوی کشور لتونی هدف‌گیری نشده بود.

این مقام نظامی گفت: «اکنون مشخص شده که پهپاد مذکور از بلاروس وارد لتونی شد. ما اطلاعات زیادی در مورد آن از شرکای خارجی ناتو دریافت کردیم و با توجه به تحلیل‌های انجام شده، نیروهای دفاع ملی به این نتیجه رسیدند که این پهپاد به‌طور عمدی به لتونی هدف‌گیری نشده بود.»

به گفته فرمانده نیروهای مسلح ملی، ورود این پهپاد به لتونی را نمی‌توان به‌عنوان یک اقدام تحریک آمیز نظامی آشکار علیه این کشور تلقی کرد و هدف پهپاد خاک لتونی نبوده و این یک حادثه ناخواسته بود.

از سوی دیگر، آندریس سپرودس، وزیر دفاع لتونی، اعلام کرد که این کشور در حال تقویت پدافند هوایی خود در مرزهای شرقی است.

پس از سقوط، نیروهای مسلح ملی پهپاد را غیرفعال کردند و هم‌اکنون متخصصان در حال بررسی آن هستند.

روز یکشنبه وزارت دفاع لتونی اعلام کرده بود که یک پهپاد روسی که از بلاروس وارد شده بود، در خاک این کشور سقوط کرده است.

 قابل تحسین بودن سخنان شولتز درباره راه‌حل صلح‌آمیز برای اوکراین

سارا واگنکنشت، رهبر حزب چپ «اتحاد سارا واگنکنشت - برای عقلانیت و عدالت»، اظهارات اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، درباره جستجوی راه‌حل صلح‌آمیز برای درگیری اوکراین را قابل تحسین خواند.

واگنکنشت در بیانیه‌ای که در کانال یوتیوب شخصی‌اش منتشر شده، نوشت: «من همیشه گفته‌ام که با ارسال تسلیحات نظامی نمی‌توان به درگیری اوکراین پایان داد.»

وی همچنین اشاره کرد که بودجه آلمان برای سال آینده شامل 4 میلیارد یورو برای ارسال تسلیحات به کی‌یف است. او افزود: «اما همه کسانی که با این روند آشنا هستند می‌دانند که این رقم نیز بسیار شکننده است، زیرا اگر نتوانیم این درگیری را متوقف کنیم، این 4 میلیارد به رقم بسیار بزرگ‌تری تبدیل خواهد شد.»

به همین دلیل، واگنکنشت از اظهارات روز یکشنبه شولتز در خصوص مذاکرات صلح حمایت کرده و آن را «قابل تحسین» دانست. او همچنین ابراز امیدواری کرد که صدراعظم در دفاع از این ایده پایدار بماند.

واگنکنشت افزود: «یادآور می‌شوم که وقتی حزب ما و شخص من، قبل از تشکیل حزب، می‌گفتیم که باید با روسیه مذاکره کرد، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان این جنگ را متوقف کرد، ما را به عنوان "دوستان پوتین" خطاب می‌کردند و پاسخ می‌دادند که با چنین شخصی نمی‌توان و نباید مذاکره کرد.»

لزوم محکومیت استفاده نیروهای اوکراینی از نمادهای نازی در جامعه بین‌المللی

روبرت فیتسو، نخست‌وزیر اسلواکی ابراز عقیده کرد که جامعه بین‌المللی باید استفاده نیروهای مسلح اوکراین از نمادهای نازی را محکوم کند.

وی گفت: «ما همه در مورد فاشیسم و نازیسم صحبت می‌کنیم، اما در عین حال به‌طور خاموشی تحمل می‌کنیم که در اوکراین نیروهایی حضور دارند که از نمادهایی استفاده می‌کنند که به وضوح با جنبش‌هایی مرتبط است که ما امروزه آنها را خطرناک و ممنوع می‌دانیم.»

فیتسو افزود که این درگیری یک مسئله ژئوپلیتیکی است و به همین دلیل، این موضوع توجه زیادی را جلب نمی‌کند.

پیش‌تر، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرده بود که روسیه به ترویج مبارزه با فاشیسم و نازیسم ادامه خواهد داد.

شکست تلاش‌های غرب برای "اوکراینیزه کردن" دستورکار G20 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که تلاش‌های غرب برای "اوکراینیزه کردن" دستورکار گروه بیست (G20) شکست خورده است.

وی در پاسخ به سوالی در یک کنفرانس خبری خود در ریاض، گفت: «تلاش‌ها برای اوکراینیزه کردن دستورکار G20 موفقیت‌آمیز نبود. این روش که به نظر می‌رسد اختلاف‌نظرهای غیرقابل حل را می‌توان به نحوی کاهش داد، در G20 تثبیت شده است. این رویکرد می‌تواند در دیگر نهادها، به‌ویژه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز مؤثر باشد.»

لاوروف تأکید کرد که مسکو از همکاری با غرب منصرف نشده و سازمان ملل متحد همچنان پلتفرمی برای تعامل با کشورهای غربی است. وی افزود که لازم است توازن منافع جستجو شود، همان‌طور که در چارچوب G20 انجام می‌شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین به این موضوع اشاره کرد که در سازمان ملل متحد، پست‌های کلیدی در دبیرخانه توسط نمایندگان کشورهای عضو ناتو اشغال شده‌اند، اما در G20 وضعیت به صورت برابر برقرار شده و این توازن قدرت باید به سازمان ملل متحد نیز گسترش یابد.

درخواست رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای جلوگیری از حملات به نیروگاه کورسک

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، اعلام کرد که باید از حملات به نیروگاه هسته‌ای کورسک و دیگر نیروگاه‌های اتمی جلوگیری شود. وی روز دوشنبه در  افتتاحیه نشست شورای حکام آژانس در وین در این باره گفت: «وضعیت در نیروگاه هسته‌ای کورسک پیچیده است. در اواخر آگوست از این نیروگاه بازدید کردم و وضعیت جدی‌ای وجود داشت.»

گروسی همچنین بر اهمیت جلوگیری از حوادث هسته‌ای تأکید کرد و گفت: «حملات به نیروگاه‌های هسته‌ای، هر کجا که باشند، غیرقابل قبول است.»

علاوه بر این، گروسی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیز اشاره کرد و یادآور شد که فعالیت رآکتورهای آن تا زمان توقف درگیری‌ها مجدداً آغاز نخواهد شد.

اوکراین سفیر خود در گرجستان را به دلیل "عدم درک واقعیت‌ها" فراخواند

آندری سیبیگا، وزیر امور خارجه اوکراین، اعلام کرد که تصمیم گرفته است تا کاردار موقت اوکراین در گرجستان را به دلیل عدم درک واقعیت‌های دیپلماسی کی‌یف از سوی تفلیس فراخواند.

وی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «تصمیم گرفتم تا کاردار موقت اوکراین در گرجستان را (به دلیل عدم درک واقعیت‌های دیپلماسی یک کشور در حال جنگ) فراخوانم.»

وزیر خارجه اوکراین همچنین اعلام کرد که پس از این اقدام، ساختار جدیدی برای وزارتخانه ایجاد خواهد شد و موقعیتهای شغلی سفارت‌ها تغییر خواهند کرد.

ناکنون میخائیل خاریشین به عنوان کاردار موقت اوکراین در گرجستان فعالیت می‌کرد.

اعتراف غیرمستقیم نولند به اینکه آمریکا مذاکرات مسکو و کی‌یف در استانبول را متوقف کرد

ویکتوریا نولند، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا، اعتراف کرد که اوکراین پس از مشورت با ایالات متحده از توافقات استانبول که با روسیه در سال 2022 امضا شده بود، خارج شد.

وی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت: «در آن زمان ترک‌ها یک پلتفرم برای مذاکره صلح بین مسکو و کی‌یف را پیشنهاد کرده بودند و ما (طرف آمریکایی) حتی در اتاق هم حضور نداشتیم. در واقع، ما از جزئیات این توافق کاملاً اطلاعای نداشتیم. اما در پایان مذاکرات، اوکراینی‌ها تصمیم گرفتند درباره آنچه در حال رخ دادن است، با واشنگتن رایزنی کنند.»

نولند افزود که اوکراینی‌ها درباره این‌که آیا این توافق خوب است یا خیر، سوال کردند و دقیقاً  پس از آن بود که توافق صلح آنها از هم پاشید.

انتهای پیام/