تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3775299
شناسه : 3775299
تاریخ :
یزد پایتخت تعاون ایران / سند بخش تعاون گره گشاست اقتصاد ایران: یزد- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد گفت: وجود شرکت های تعاونی موفق در استان یزد باعث شده که در کشور، یزد را پایتخت تعاون بنامند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا فلاحتی صبح سه شنبه در نشست با اعضای اتاق تعاون، مدیران اتحادیه‌ها و شرکت‌های تعاونی، با اشاره به اینکه ظرفیت‌هایی که در استان وجود دارد از زمان‌های گذشته در بخش تعاون ایجاد شده است گفت: در بخش تعاون دارای نقاط ضعف و قوتی هستیم اما وجود شرکت‌های تعاونی موفق در استان یزد باعث شده که در کشور، یزد را پایتخت تعاون بنامند.

وی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های تعاونی در استان به چندین کشور صادر می‌شود و در این حوزه شرکت‌های تعاونی فعالی در استان داریم اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی در استان یزد در زمینه صادرات جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ظرفیتی که با زحمات تعاونگران ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد اضافه کرد: در حوزه تشکیل و تعداد شرکت تعاونی‌های دانش بنیان نیز رتبه دوم کشور را داریم. از ۲۶ شرکت تعاونی سهامی عام در کشور، چهار شرکت تعاونی سهامی عام در استان یزد فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در گذشته متأسفانه شرکت تعاونی‌هایی در استان بودند که با ضعف در مدیریت باعث ایجاد نگاه منفی در بین مردم نسبت به تعاون شدند. در این مدت ظرفیت‌های تعاون را برجسته و پر رنگ نکردیم و در حوزه ترویج تعاون نتوانستیم ظرفیت‌های تعاون در استان را به مردم معرفی کنیم که این نقیصه باید جبران شود.

سند بخش تعاون؛ گره گشاست

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با بیان اینکه اشتغال خوبی توسط شرکت‌های تعاونی در استان ایجاد شده است افزود: در دو، سه سال گذشته اقدامات زیرساختی خوبی در حوزه تعاون صورت گرفته است که امیدوارم به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین این اقدامات، سند بخش تعاون بود که پس از بیست سال در هیأت دولت مصوب شد، تصریح کرد: تمامی وزارتخانه‌هایی که در بخش تولید دخیل هستند، نقش آنها در این سند مشخص شده است که برای توسعه تعاون چه اقداماتی باید انجام دهند. در صورت اجرای این سند در دولت چهاردهم بسیاری از مشکلاتی که تعاونی‌ها با دیگر دستگاه‌ها دارند مرتفع می‌شود.

فلاحتی گفت: در اعطای تسهیلات و حمایت از شرکت‌های تعاونی در دولت سیزدهم تفاهم نامه‌هایی منعقد شد که در قبال آن به ۸۰ شرکت تعاونی در استان تسهیلات پرداخت شد.

وی از کسب رتبه ششم در جذب تسهیلات در کشور خبر داد و افزود: در جلسه شورای برنامه ریزی استان مصوب شد که ۲۵ درصد تسهیلات تبصره‌ای استان به بخش تعاون تعلق گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با اشاره به اینکه با پیگیری‌هایی که صورت گرفت مشکلات اصلی زیرساختی شهرک نساجی مریم آباد رفع شد اضافه کرد: ظرفیت استان در حوزه نساجی زیاد و در سند یزد نوین نیز به این مساله پرداخت شده است.

فلاحتی ادامه داد: صنعت نساجی ریشه در آب و خاک یزد دارد و درخواست‌ها برای تسهیلات زیاد و منابع استان محدود است.

وی در پایان خواستار تعامل بیشتر شرکت‌های تعاونی با اتاق تعاون و اداره کل شد و مقرر گردید کمیته‌هایی در اتاق تعاون استان برای پیگیری مسائل و مشکلات شرکت‌های تعاونی تشکیل شود.