تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3775280
شناسه : 3775280
تاریخ :
شروع حفاری ایران در میدان آرش منتظر چراغ سبز ۲ وزارتخانه اقتصاد ایران: فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از شروع به‌کار توسعه میدان آرش توسط کویت با همکاری عربستان خبر داد و گفت: ما آمادگی شروع حفاری در میدان آرش را داریم، دکل هم داریم، اما باید وزارت نفت و وزارت خارجه شرایط را ایجاد کنند تا ما کار را شروع کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سرتیپ پاسدار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که قرارگاه بازوی توانمندی برای کمک به دولت‌هاست، این فرصت هم برای ماست و هم برای دولت است که بتوانیم از ظرفیت‌های قرارگاه برای کمک به کشور استفاده کنیم.
وی افزود: قرارگاه از ابعاد مختلف خود را تجهیز کرده و این ظرفیت را داریم که بتوانیم در بخش‌های مختلف دولت را برای رفع مشکلات و توسعه کشور یاری کنیم.
سردار عابد با اشاره به بازدید شهید رئیسی رییس جمهوری سابق و پزشکیان رئیس جمهور جدید در سال جاری از ظرفیت‌های قرارگاه گفت: نقش مهم قرارگاه در توسعه کشور و اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی موجب شد تا روسای جمهور بازدیدهایی به فاصله چندماه از قرارگاه داشته باشند.
وی ادامه داد: آقای دکتر پزشکیان بعد از شروع دولت چهاردهم، با توجه به آشنایی ایشان با توانمندی‌های قرارگاه، از پروژه‌های مختلف قرارگاه با حضور در مرکز مانیتورینگ از نزدیک در جریان قرار گرفتند و این بازدید موجب شد شناخت ایشان از مجموعه قرارگاه بیش از پیش شود و جمع‌بندی ما این است که ایشان نسبت به ظرفیت‌های قرارگاه و کمک به دولت، امیدوار شدند‌.
وی ادامه داد: قرارگاه می تواند در رفع ناترازی‌های مختلف از جمله ناترازی‌ انرژی و ناترازی آب کمک‌های خوبی به دولت و کشور کند.
سردار عابد خاطرنشان کرد: طرح تلاش برای سازندگی ایران را به دولت چهاردهم پیشنهاد دادیم، 380 پروژه در حال اجرا داریم و از بین این پروژه‌ها، 85 پروژه اولویت دار را به دولت پیشنهاد دادیم که می‌توانیم در بازه زمانی کوتاه با حمایت دولت، این پروژه‌ها را به انجام برسانیم.
وی افزود: توسعه سواحل جنوبی کشور، رفع ناترازی‌های انرژی و آب و ... در پروژه‌های اودویت‌دار دیده شده‌اند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: کارگروه مشترکی بین قرارگاه و دولت تشکیل شده که مسئول این کارگروه سازمان برنامه و بودجه است.
سردار عابد از پیشرفت 70درصدی پالایشگاه مهرخلیج فارس خبر داد و گفت: یکی از پروژه‌های اولویت‌داری که به دولت پیشنهاد شده و به عنوان یک پروژه راهبردی تعیین شده همیت پالایشگاه مهر خلیج فارس است که در صورت حمایت دولت، می‌توانیم تا پایان سال جاری، 13 میلیون لیتر به تولید بنزین کشور اضافه کنیم.
وی افزود: با تکمیل فاز دوم این پروژه نیز در سال 1404 می‌توانیم بنزین یورو 4 تولیدی این پالایشگاه را تماما به بنزین یورو 5 تبدیل کنیم.
سردار عابد با بیان اینکه در میادین مشترک عقب‌ماندگی‌هایی در توسعه داشته‌ایم، گفت: قرارگاه آمادگی خود را برای حضور حداکثری در میادین مشترک نفت و گاز اعلام کرده است.
وی افزود: توسعه میدان آرش از نان شب برای ما واجب‌تر است و باید دستگاه دیپلماسی ما مطالبه کند و وزارت نفت پیگیری کند، این مسائل در خصوص میادین اسفندیار و فرزاد هم هست.
سردار عابد خاطرنشان کرد: ما آمادگی شروع حفاری در میدان آرش را داریم، دکل هم داریم، اما بابد وزارت نفت و وزارت امور خارجه شرایط را ایجاد کنند تا ما کار را شروع کنیم، طرف کویتی با همکاری عربستان کار توسعه آرش را آغاز کرده و ما نباید نظاره‌گر باشیم.
وی ادامه داد: کارگاه سد بختیاری فعال شده اما از سوی طرف چینی که فاینانس آن را قرار است انجام دهد، تاخیراتی دارند که باید پیگیری شود تا این پروژه مهم زودتر به اجرا برسد.
سردار عابد یکی از پروژه‌های اولویت‌دار را پروژه علاج بخشی سد لار برای رفع ناترازی آب تهران دانست و گفت: از 27 کیلومتر تونل این پروژه، 9 کیلومتر حفاری شده و ما آمادگی داریم تا این پروژه را در سال 1404 به بهره‌برداری برسانیم.
وی افزود: دشت تهلاب در استان سیستان‌وبلوچستان یک دشت پرپتانسیل از نظر آب‌های زیرزمینی است و برآورد شده سفره آب زیرزمینی در این دشت بین 9 تا 27 میلیارد مترمکعب آب داشته باشد که تا امروز 25 حلقه چاه حفاری شده و آب به زاهدان منتقل می‌شود.
سردار عابد با بیان اینکه پروژه راه آهن چابهار به زاهدان در برنامه بوده تا پایان سال جاری تکمیل شود، گفت: از پیشرفت مدنظر کمی عقب هستیم چرا که قرار بود ماهانه یک همت به این پروژه تزریق شود اما نشد و ما از پروژه‌های دیگر به این پروژه تزریق کردیم.
وی افزود: پیشرفت این پروژه 70درصد است و یکی از پروژه‌های اولویت‌داری که به دولت چهاردهم پیشنهاد شده، همین پروژه است.
انتهای پیام/