تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3775268
شناسه : 3775268
تاریخ :
در تهران برج‌هایی داریم که سند مالکیت ندارند اقتصاد ایران: رئیس کانون سر دفتران و دفتریاران قوه‌ قضائیه گفت: در تهران برج‌هایی داریم که سند مالکیت ندارند متاسفانه ۴۵ درصد از پرونده‌های قضایی به دلیل عدم وجود اسناد رسمی برای املاک است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران قوه قضائیه در دویست و شصت و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش در خصوص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول اظهار کرد: قانون در ۱۵ ماده و ۲۸ تبصره و ۱۴ آئین نامه پیشنهادی تصویب شده و قانون سخت و مشکلی در اجراست که روند در کشور تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه قوانین دقیقی در خصوص اسناد رسمی داشتیم اما چون الزامی برای اجرا نداشت اجرایی نمی‌شد، تصریح کرد: متأسفانه قوانین در کتاب‌ها باقی مانده و اجرایی نشده اما قانون فعلی از امسال اجرایی شده است و معاملات باید تحت لوای اموال غیرمنقول باشد و اگر غیر از این باشد در مراجع قضائی و نظامی بلااثر خواهد بود.

خندانی با تأکید بر اینکه مفاد قانونی مشخصی برای افراد در نظر گرفته شده است، یادآور شد: اگر بگوییم معاملات مردم قابل اعتبار نیست آثار اجتماعی بدی خواهد داشت. اجرای قانون به زیرساخت‌های الکترونیکی نیاز دارد که زمان بر خواهد بود.

رئیس کانون سر دفتران و دفتر یاران قوه قضائیه با بیان اینکه به سازمان ثبت فرصت یک ساله داده شده که قراردادهای خود را ثبت کنند، تصریح کرد: با دستور رئیس قوه قضائیه کمتر از مهلتی که در قانون مشخص شده سامانه‌ها راه اندازی خواهد شد و ماده ۱، ۲ و ۳ آن تا امروز اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه از زمان راه اندازی سامانه، افراد ۲ سال زمان دارند معاملات فاقد سند خود را به ثبت برسانند، گفت: ممکن است برخی املاک معارض داشته باشند و افراد دیگری هم ادعا داشته باشند و در این زمینه نیز فرصت دو ساله برای اقدامات قضائی پیش بینی شده است و هرکسی هر ادعایی داشته باشد می‌تواند در این چند سال دعاوی را پیگیری کنند.

خندانی با اعلام اینکه صدور سند رسمی برای مردم مشکل بود، خاطرنشان کرد: همه سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در این زمینه شامل وزارت صمت، وزارت کشور، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، شهرداری‌ها و شوراها ملزم به برخط شدن در این سامانه هستند.

رئیس کانون سر دفتران و دفتر یاران قوه قضائیه در ادامه یادآور شد: در شهر تهران با املاکی شامل برج‌ها مواجه هستیم که سند مالکیت ندارند و مشکلات جدی برای مردم و شهرداری ایجاد کرده است. دادگاه‌های ویژه در خصوص زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری و تعرض به املاک اشخاص برگزار شده اما نتیجه‌ای نداشته است. این سامانه در کنار کاداستر می‌تواند انقلابی بزرگ در خصوص اموال غیرمنقول ایجاد کند. ۴۵ درصد از پرونده‌های قضائی به دلیل عدم وجود اسناد رسمی است که در مواردی به قتل هم می‌انجامد.

وی ادامه داد: در منطقه ۲۲، مرتضی گرد، اسلامشهر و تهرانپارس املاکی داریم که فاقد سند مالکیت هستند و اگر این املاک سنددار شوند، می‌توانند در رفع مشکلات این بخش‌ها اثرگذاری ویژه ای داشته باشد.

خندانی با بیان اینکه همانطور که هشت سال زمان برد تا این قانون تصویب شود اجرای آن هم سخت و زمان بر خواهد بود، گفت: به ضرر برخی افراد است که این قانون اجرایی شود. مدیریت شهری در راستای تبیین افکار عمومی در اجرای این قانون بسیار نقش دارد و مردم باید با وضعیت جدید قوانین آشنا شوند و بدانند که سند فعلی آنها چه آثار بدی خواهد داشت و سرمی شدن این اسناد تا چه اندازه اثرگذاری مثبتی دارند.