تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3775255
شناسه : 3775255
تاریخ :
دین اسلام اهتمام ویژه‌ای به ایجاد شادی و نشاط در زندگی افراد دارد اقتصاد ایران: شهرکرد-رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد گفت: در کتاب‌های روایی اسلامی شادی و نشاط با عنوان «ادخال السرور» مورد تاکید قرار گرفته که بیانگر اهتمام فرهنگ دین مبین اسلام به شادی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ماه ربیع‌الاول در بین شیعیان به ماه شادی و سرور معروف است چراکه در این ماه اتفاقات مبارک و مهمی همچون میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، میلاد امام صادق (ع) و آغاز امامت امام عصر (عج) رخ داده است بنابراین ربیع‌الاول ماهی است که خداوند متعال رحمت و برکات خود را به بندگان ارزانی داشته است.

بنابراین آنچه در ماه ربیع‌الاول بیش از همه توجه شخص را به خود جلب می‌کند شادی و شادکامی است، با بررسی آیات مبارکه قرآن کریم درمیابیم خداوند متعال اهمیت خاصی برای شادی بندگان خود قائل است همچنین در روایات دین مبین اسلام نیز این اهمیت به شادی به وضوح قابل مشاهده است.

ربیع‌الاول ماه سرور و شادی اهل بیت (ع) است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین داوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تبریک اعیاد ماه ربیع‌الاول، اظهار کرد: ماه ربیع‌الاول ماه سرور و شادی اهل بیت (ع) است که با ولادت پیامبر اکرم (ص)، میلاد امام صادق (ع) و همچنین آغاز ولایت حضرت ولی عصر (عج) نیز همراه است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به لزوم بررسی شادی و نشاط از نظر دین اسلام و علم روانشناسی، افزود: آن چیزی که در وهله نخست برای انسان مهم و ضروری به شمار می‌آید این است که شخص در یک آرامش کامل درونی به سر ببرد و این آرامش درونی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه اسباب سلامت روان فرد مهیا شده باشد.

وی ادامه داد: سلامت روان به این معنا است که یک رفاه کامل از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی برای شخص مهیا شده باشد؛ این سلامت روان متأثر از عوامل گوناگونی است برای مثال یکی از این عوامل شادی و نشاط است که در فرهنگ غربی نیز با عنوان happyness به معنای شادکامی و شادمانی شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری عنوان کرد: روانشناسی شادی را اینگونه تعریف کرده؛ یک حالت روانی که در آن فرد احساس عشق، سرور و خوشحالی یا شاد بودن می‌کند همچنین از منظر علم روانشناسی عوامل متعددی از جمله عزت نفس بالا، ارتباط مؤثر با دیگران، ورزش و… در بحث شادمانی و احساس شادی تأثیرگذار هستند.

در قرآن کریم ۲۵ بار از مفهوم شادی با الفاظ مختلف یاد شده است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد با اشاره به مفهوم شادی از منظر قرآن کریم، اضافه کرد: در قرآن کریم ۲۵ بار از مفهوم شادی با الفاظ مختلف یاد شده است و حتی خداوند متعال در آیه مبارکی که می‌فرماید «وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَکَ وَ أَبْکَی * و هم اوست که (بندگان را) شاد و خندان سازد و غمگین و گریان گرداند» نشاط، شادی، لبخند و خنده را به خود نسبت می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کتاب‌های روایی اسلامی نیز موضوع شادی و نشاط با عنوان «ادخال السرور» مورد تاکید قرار گرفته که بیانگر اهتمام فرهنگ دین مبین اسلام به نشاط، شادی و شادکامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری یادآور شد: از نگاه دین مبین اسلام برخی عوامل وجود دارند که می‌توانند زمینه شادی و نشاط را برای افراد فراهم کنند و بر همین اساس ایمان راستین به خداوند متعال یکی از مؤلفه‌های اساسی در ایجاد حس شادمانی برای افراد و درنهایت رسیدن به آرامش درونی به شمار می‌آید، قرآن کریم نیز در این باره می‌فرماید «هُوَ الَّذی أَنزَلَ السَّکینَةَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ * او کسی است که آرامش را در دل‌های مؤمنان نازل کرد».

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد بیان کرد: دومین موردی که از نگاه دینی عامل شادی و نشاط به شمار می‌آید توکل به خداوند متعال است درواقع توکل به خدا، نوعی پشتیبانی قدرتمند برای انسان در حل مشکلات محسوب می‌شود و در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است که «وَمَن یَتَوَکَّل عَلَیٱللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ * و هر کس بر خدا توکل کند پس همو برایش بس است».

وی افزود: خداوند متعال همچنین در آیه ۳ از سوره طلاق می‌فرماید «وَمَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ * و هر کس بر خدا توکل کند، کفایت امرش را می‌کند» بنابراین انسانی که می‌داند اگر به خداوند متعال توکل کند همیشه پشتیبانی قدرتمند خواهد داشت و خدا امور مهم او را کفایت می‌کند قطعاً زندگی پویا و موفقی خواهد داشت.

از منظر قرآن کریم شکرگذاری و شاکر بودن باعث شادی می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در بعد رفتاری می‌توان به آن اشاره کرد که باعث نشاط و شادابی می‌شود این است که از منظر قرآن کریم شکرگذاری و شاکر بودن باعث شادی می‌شود درواقع داشتن روحیه شکرگذاری که نشانه سلامت فرد در قلمرو اندیشه، احساسات و عواطف است عامل مؤثری در شادی و نشاط خواهد بود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهرکرد عنوان کرد: از دیگر عواملی که باعث نشاط و شادابی است و در روایات نیز به آن اشاره شده بحث صبر و خویشتن‌داری است، تعالیم قرآنی نیز افراد را در شرایط تضادهای اجتماعی و مشکلات به صبر و عکس‌العمل منطقی دعوت می‌کنند چراکه اگر فرد واکنش عجولانه نسبت به موضوعات داشته باشد دچار استرس، اضطراب و پریشانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تفریحات سالم یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند در ایجاد نشاط و شادابی برای افراد اثرگذار باشد چراکه انسان‌ها به مقتضای فعالیت‌ها و امور روزانه‌ای که به آن‌ها می‌پردازند یک فشار روحی و جسمی را تجربه می‌کنند بر همین اساس باید تفریحات سالمی وجود داشته باشند که موجب افزایش روحیه، آرامش و نشاط در افراد شوند لذا در فرهنگ دینی ما مصاحبت و هم‌نشینی با دوستان، شوخی در میان دوستان و ورزش کردن توصیه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین داوری خاطرنشان کرد: در آیه شریفه «قُل سِیرُواْ فِی ٱلأَرضِ * (ای پیامبر) بگو در زمین بگردید» نیز درواقع خداوند متعال بندگان خود را به سیر و سفر توصیه می‌کند چراکه مسافرت نیز یکی دیگر از عوامل شادی بخش در فرهنگ دینی ما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اینکه دین اسلام کامل‌ترین دین است بر هیچکس پوشیده نیست و با بررسی آیات قرآن کریم و روایات این دین الهی می‌فهمیم خداوند متعال به تمامی ساحت‌های زندگی انسان‌ها توجه ویژه داشته و برای تمامی امور ضروری آن‌ها تدابیر و معارف ویژه خود را در نظر گرفته است.