تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3775251
شناسه : 3775251
تاریخ :
نفع ایران و کویت در میدان آرش به یک میزان است اقتصاد ایران: فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت: هر دو کشور ایران و کویت به یک اندازه از میدان نفتی آرش منافع دارند، مقامات و وزارت امورخارجه کشور باید برای رفع چالش‌ها مطالبات جدی در دستور کار قرار دهند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، به گزارش خبرنگار مهر، سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا امروز (سه‌شنبه، ۲۰ شهریور) در نشست خبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت قرارگاه خاتم در کشور به عنوان بازوی دولت‌ها تاکید دارند، گفت: کم‌تر از ۶ ماهه رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم و مسعود پزشکان رئیس جمهور دولت چهاردهم از قرارگاه خاتم بازدید داشتند؛ این بازدید حاکی از آن است که قرارگاه نقش کلیدی در کشور دارد.

وی افزود: قرارگاه خاتم الانبیا برای رفع ناترازی‌های موجود در کشور در حال برنامه‌ریزی‌های جدی است و ناترازی بنزین داستان مفصلی است که در ابتدا باید تجدید نظری در خصوص مصرف بی‌رویه بنزین در کشور داشته باشیم، زیرا بنزین در ایران ارزان و ماشین‌های مورد استفاده عموم مردم، پر مصرف است.

سردار عابد تصریح کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان است و حدود ۴۰ درصد تولید بنزین کشور برعهده این پالایشگاه است؛ این پالایشگاه دارای ۴ فاز است که سه فاز آن تمام شده اما دولت دوازدهم برای تکمیل فاز ۴ این پروژه انگیزه‌ای نداشت ولی قرارگاه خاتم الانبیا مسؤولیت اتمام فاز ۴ پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده گرفت.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها فاز اول پروژه پالایشگاه مهر خلیج فارس نیز تا پایان امسال و فاز دوم تا پایان ۱۴۰۴ در راستای توسعه و افزایش تولید بنزین کشور به بهره‌برداری می‌رسد؛ زیرا با فعالیت این پالایشگاه ۱۳ میلیون لیتر به تولید سرانه بنزین اضافه می‌شود.

این مقام مسؤول در خصوص میدان نفتی آرش تاکید کرد: مطالبات میدان نفتی آرش از نان شب نیز واجب‌تر است و باید قبول کنیم که هر دو کشور ایران و کویت به یک اندازه منافع دارند و دلیلی ندارد که اولویت آنها نسبت به ایران بیشتر باشد، از سوی مقامات مربوطه وزارت امور خارجه انتظار می‌رود در خصوص این میدان نفتی مطالباتی جدی در دستور کار داشته باشند.

فرمانده قرارگاه خاتم با اشاره به اینکه برای رفع کمبود آب، ۶۲ سد ساخته و به بهره‌برداری رسید، گفت: با احداث این سدها، ۲۷ میلیارد متر مکعب به گنجایش مخازن اضافه شد، پروژه آب‌رسانی به مردم نگران کننده است و براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ پروژه سد لار نیز به اتمام خواهد رسید که تا حد زیادی کمبود آب در کشور رفع می‌شود.

وی افزود: توسعه حمل و نقل ریلی کشور موضوع حیاتی است و ساخت راه‌آهن چابهار یکی از پروژه‌های راهبردی به شمار می‌رود و تا پایان امسال این خط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید. البته پروژه قطار سریع‌السیر حرم تا حرم دارای اولویت است که استان قم با یک خط مستقیم به مشهد مقدس متصل خواهد شد؛ همچنین در دولت سیزدهم بنا شد تا از طریق مولدسازی اعتبار این پروژه تأمین شود.