تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3775243
شناسه : 3775243
تاریخ :
گزارش رشد جهانی کتاب‌های صوتی نمایشگاه فرانکفورت اقتصاد ایران: گزارش رشد جهانی کتاب‌های صوتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت منتشر شد و اولین بار است که ویژگی‌های مختلف کتاب‌های صوتی به زبان‌های مختلف و رفتار فروش آنها بررسی می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، گزارش رشد جهانی کتاب‌های صوتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت به تازگی منتشر شده است.

در مقدمه این گزارش آمده است:

اگر تاریخ بشر را تحلیل کنیم، عادت به خواندن بی صدا و به صورت فردی، عملی نسبتاً جدید است. در طول ۲۵ قرن گذشته، هنجار دسترسی به اطلاعات، سرگرمی و دانش از طریق خواندن با صدای بلند بوده است. از سوی دیگر از میان ۳۰۰۰ زبان شناخته شده در جهان، تنها ۱۰۰ زبان دارای ادبیات مکتوب هستند و در همه فرهنگ‌ها ادبیات شفاهی توسعه یافته است. امروزه کتاب صوتی به عنوان یک نیروی دگرگون کننده در دنیای کتاب ظهور کرده و برای انواع مخاطبان شکل جدیدی از دسترسی به محتوای متفاوت را ممکن کرد: ادبیات غیر داستانی، کودک و آموزشی. اطلاعات کمی در مورد چگونگی تکامل این قالب در جهان منتشر شده است. همین امر تیم Dosdoce Buchmesse Frankfurter را تشویق کرد تا مطالعه‌ای را با هدف تجزیه و تحلیل تکامل صنعت کتاب صوتی، در پنج زبان اصلیِ قاره اروپا به جز انگلیسی یعنی اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و پرتغالی انجام دهد. در عین حال مجاورت جغرافیایی و فرهنگی اروپای جنوبی با خاورمیانه و جهان عرب، تهیه کنندگان این گزارش را بر آن داشته تا تحولات اولیه کتاب‌های صوتی در زبان عربی را نیز در آینده نزدیک در نظر داشته باشند.

به گفته متخصصانِ صنعتِ نشر، این گزارش درک بهتری از پویایی این قالب در بازارهای مختلف جهانی را شکل خواهد داد و در آن، به موضوعاتی مثل گستره صنعت جهانی کتاب صوتی، تجزیه و تحلیل تکامل کتاب صوتی توسط زبان‌های مختلف اروپایی، کتاب‌های صوتی در حال سفر به سراسر جهان، تحلیل مقایسه‌ای مدل‌های مصرف کتاب‌های صوتی به زبان‌های مختلف، تجزیه و تحلیل مدل‌های کسب و کار کتاب‌های صوتی بر اساس زبان، بازیکنان جدید، مدل‌های کسب و کار جدید، مخاطبان جدید، ایجاد پل بین پادکست و کتاب صوتی و تأثیر هوش مصنوعی در صنعت کتاب صوتی پرداخته شده است.

گزارش رشد جهانی کتاب‌های صوتی و تجزیه و تحلیل اطلاعات آن، فواید زیادی برای فعالان صنعت نشر در بر دارد. زیرا اولین بار است که ویژگی‌های مختلف کتاب‌های صوتی به زبان‌های مختلف و رفتار فروش آنها بررسی می‌شود.