تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3775124
شناسه : 3775124
تاریخ :
پنج مزیت اقتصادی ایجاد جایگاه‌های شارژ خودرو برقی اقتصاد ایران: جایگاه‌های سوخت برای تحویل بنزین مشکل تبخیر دارند، اما جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی می‌توانند مستقیما از شبکه برق و حتی منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی یا بادی بهره‌مند شوند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در سرمقاله روزنامه «دنیای خودرو» مورخ ۳۰ مردادماه ۱۴۰۳ به قلم علی زراندوز، به مشکلات جدی تاسیس پمپ‌بنزین در کلانشهر تهران به‌خصوص در مناطق شمال و شمال‌غرب اشاره شده که نگرانی حائزاهمیتی برای مدیریت شهری است. اما آیا این معضل راهکار جایگزین ندارد؟

عدم نیاز خودروهای برقی به جایگاه‌های گران‌قیمت سوخت‌رسانی

دولت و شهرداری‌ها می‌توانند با برقراری بسته‌های حمایتی خرید خودرو برقی، شهروندان را ترغیب به خرید خودرو برقی کنند که یکی از مزایای آن عدم نیاز به جایگاه‌های گران‌قیمت سوخت‌رسانی است. خودروهای برقی علاوه‌بر این‌که در منازل قابلیت شارژ شدن طی شب (ساعات کم‌بار شبکه برق) را دارند، از امکان شارژ سریع با استفاده از جایگاه‌های عمومی نیز برخوردارند. برای ایجاد این ایستگاه‌ها می‌توان از امکان نصب شارژرها در پارکینگ‌های مجتمع‌های تجاری و پارکینگ‌های عمومی نیز بهره برد. همچنین با وجود شبکه برق در همه نقاط شهری به‌راحتی می‌توان شارژرها را مابین پیاده‌رو و خیابان نصب کرد.

هزینه‌های ساخت و نگهداری پایین‌تر

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اقتصادی جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی در مقایسه با پمپ‌بنزین‌ها، هزینه‌های پایین‌تر ساخت و نگهداری آن‌هاست. ساخت یک جایگاه پمپ‌بنزین نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌های پیچیده ازجمله مخازن زیرزمینی، سیستم‌های ایمنی و تجهیزات پیچیده است. در مقابل، جایگاه‌های شارژ خودرو برقی به تجهیزات کمتری نیاز دارند و نصب آن‌ها به‌طور کلی ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر و بسیار سریع‌تر است.

بهره‌وری انرژی بالاتر

بهره‌وری انرژی در جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز به‌مراتب بالاتر است. جایگاه‌های سوخت برای تحویل بنزین مشکل تبخیر دارند، اما جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی می‌توانند مستقیما از شبکه برق و حتی منابع انرژی تجدیدپذیر مانند خورشیدی یا بادی بهره‌مند شوند. این امر نه‌تنها به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز می‌انجامد.

ایجاد درآمد پایدار

درآمدزایی جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی نیز نسبت‌به جایگاه‌های پمپ‌بنزین می‌تواند پایدارتر باشد. با افزایش تقاضا برای خودروهای برقی و رشد این بازار، نیاز به جایگاه‌های شارژ به‌طور مستمر افزایش خواهد یافت. این در حالی است که بازار سوخت‌های فسیلی به دلیل روندهای جهانی کاهش مصرف و افزایش توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر، به‌تدریج کاهش می‌یابد.

مزایای اقتصادی بلندمدت

ایجاد جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی، علاوه بر مزایای کوتاه‌مدت اقتصادی، در بلندمدت نیز به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ایجاد زیرساخت‌های پایدارتر منتج می‌شود. این جایگاه‌ها می‌توانند به‌تدریج به‌عنوان منابع درآمدی ثابت برای سرمایه‌گذاران و دولت‌ها تبدیل شوند و نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های شهری و هوشمند ایفا کنند.

ساخت یک جایگاه پمپ‌بنزین نیازمند سرمایه‌گذاری کلان در زیرساخت‌های پیچیده ازجمله مخازن زیرزمینی، سیستم‌های ایمنی و تجهیزات پیچیده است. در مقابل، جایگاه‌های شارژ خودروی برقی به تجهیزات کمتری نیاز دارند و نصب آن‌ها به‌طور کلی ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر و بسیار سریع‌تر است

ضرورت اولویت‌بخشی به جایگاه‌های شارژ در برنامه‌های توسعه‌ای کشور

با توجه به مزایای اقتصادی و زیست‌محیطی جایگاه‌های شارژ خودروهای برقی، سرمایه‌گذاری در این حوزه نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی و کاهش آلودگی‌های محیطی کمک می‌کند، بلکه به‌عنوان یک فرصت اقتصادی پایدار می‌تواند نقش مهمی در آینده حمل‌ونقل و انرژی ایفا کند. در نتیجه، گسترش این جایگاه‌ها باید به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور مدنظر قرار گیرد.