تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3774937
شناسه : 3774937
تاریخ :
نخستین مرکز خدمات تخصصی خودروهای برقی کرمان‌ موتور آغاز به‌کار کرد اقتصاد ایران: دارندگان خودروهای برقی کرمان‌موتور می‌توانند روزانه بدون نیاز به وقت قبلی و صف نوبت‌دهی، به این مرکز مراجعه کنند

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

کرمان‌موتور به‌عنوان شرکت پیشرو در تولید، واردات و ارائه خدمات پس از فروش خودروهای برقی، با درک دغدغه خریداران خودروهای برقی، مرکز ارائه خدمات پس از فروش و اداره تحویل اختصاصی این محصولات را راه‌اندازی کرد. این مرکز، نخستین مرکز خدماتی و تعمیرگاه مخصوص خودروهای برقی در کشور است که به‌منظور ایجاد رفاه و متمرکزسازی خدمت‌رسانی به خودروهای برقی توسط کرمان‌موتور تاسیس شده و خدمت‌رسانی به دارندگان خودروهای برقی کرمان‌موتور را آغاز کرده است. دارندگان خودروهای برقی کرمان‌موتور می‌توانند روزانه بدون نیاز به‌وقت قبلی و صف نوبت‌دهی، به این مرکز مراجعه کنند.

ارتباط مستقیم مرکز خدمات با شرکت سازنده و واحدهای فنی و مهندسی

کرمان‌موتور با هدف توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی، این مرکز را با به‌روزترین دستگاه‌ها و ابزارهای اختصاصی برای تعمیر و نگهداری خودروهای برقی تجهیز کرده است. این مرکز همچنین دارای ارتباط مستقیم با شرکت سازنده و واحدهای فنی و مهندسی است تا در صورت نیاز، در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگویی به مشتریان کرمان‌موتور وجود داشته باشد.

انجام تست‌های فنی اولیه در مرکز خدمات پیش از تحویل خودرو برقی به خریدار

این مرکز تخصصی تنها برای ارائه خدمات پس از فروش نبوده و اداره تحویل خودروهای برقی کرمان‌موتور نیز به این مرکز منتقل شده است. بنابراین پیش از تحویل خودرو برقی به‌خریدار، در همین مرکز تست‌های فنی اولیه انجام می‌شود و مشتریان با امنیت و اطمینان کامل خودرو خود را تحویل خواهند گرفت. همچنین آموزش‌های مورد نیاز برای استفاده از خودروهای برقی کرمان‌موتور نیز به‌خریداران ارائه می‌شود. کرمان‌موتور از طریق این مرکز، آخرین اطلاع‌رسانی‌های مهم درباره چگونگی استفاده صحیح از خودروهای برقی کرمان‌موتور را از طریق آموزش حضوری و برخط انجام خواهد داد. این مرکز در زمینی به‌مساحت 7 هزار و 400 متر و با ظرفیت پذیرش 30 دستگاه در فاز اول در حوزه خدمات پس از فروش و تحویل 100 دستگاه به‌صورت روزانه، شروع به‌کار کرده است و در کیلومتر 16 جاده مخصوص تهران - کرج، خیابان 56 قرار دارد.

پیشبرد دو مسیر در حوزه خودروهای برقی توسط کرمان‌موتور

پیش از این،‌ مدیرعامل کرمان‌موتور با اعلام این‌که تولید انبوه خودرو برقی تمام‌ایرانی این شرکت از دی‌ماه سال جاری آغاز می‌شود، از برنامه‌ریزی برای تولید ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال جاری و دستاورد جدید مرکز تحقیق‌وتوسعه این شرکت خبر داده و درباره آخرین دستاوردها و اقدامات کرمان‌موتور در زمینه خودروهای برقی گفته بود: «شرکت کرمان‌موتور در حوزه خودرو برقی، دو مسیر را پیش می‌برد؛ مسیر اول، تولید خودرو برقی تمام‌ایرانی است که تولید این خودرو برقی بومی را از سال ۱۴۰۰ و با همکاری شرکت مپنا شروع کردیم.»

نخستین مرکز خدمات تخصصی خودروهای برقی کرمان‌ موتور آغاز به‌کار کرد

وی با بیان این‌که کرمان‌موتور پیش از سرعت و شتاب گرفتن موج استفاده از خودروهای برقی، با توجه به‌نیاز کشور و رصد جریان روز صنعت‌خودرو جهان، حرکت به‌سمت این خودروها را آغاز کرد، افزود: «درحال ‌حاضر نیز براساس برنامه‌ریزی‌ها در شهریورماه، تولید ۸ دستگاه از این خودرو به‌صورت آزمایشی آغاز می‌شود و پس از پاس کردن تست‌ها و آزمایش‌های لازم، با مهیا کردن شرایط، تولید انبوه خودرو برقی بومی از دی‌ماه شروع خواهد شد.»

فیروزی درخصوص خودرو برقی CKD (وارداتی به‌صورت قطعات منفصله و مونتاژشده در داخل کشور) کرمان‌موتور که به‌ناوگان تاکسیرانی تحویل شده و درحال تردد و خدمت‌رسانی به‌مردم در سطح شهر تهران است نیز گفته بود: «ما درعین‌ حال، همکاری خود برای تامین سریع خودرو برقی برای شبکه حمل‌ونقل عمومی و ناوگان تاکسیرانی به‌صورت سی‌کی‌دی را با طرف خارجی شروع کردیم و از ۲۱ خردادماه نخستین سری از تاکسی‌های برقی مونتاژشده را تحویل ناوگان تاکسیرانی تهران دادیم.»

وی ادامه داد: «در فاز اول هزار دستگاه تاکسی برقی تحویل داده خواهد شد؛ اما در نظر داریم تا پایان سال در مجموع 4 هزار دستگاه به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تحویل دهیم.»


مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی خودروهای برقی

محبوبیت جهانی خودروهای برقی در سال‌های اخیر به‌صورت پیوسته افزایش یافته و ظهور آن‌ها موجب تحول عمیقی در صنعت حمل‌ونقل شده است. این خودروها با انتشار گازهای خروجی صفر، جایگزین تمیزتر و پایدارتری برای خودروهای بنزینی هستند. از آن‌جا که شهرهای سراسر جهان در تلاش برای کاهش آلودگی هوا و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هستند، خودروهای برقی نقش مهمی در دستیابی به این اهداف دارند.

یکی از مزیت‌های کلیدی خودروهای برقی، سهم آن‌ها در کاهش انتشار کربن است. خودروهای برقی با حذف دود اگزوز که در آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارند، به بهبود کیفیت هوا در مناطق شهری کمک می‌کنند. علاوه‌بر این، با رایج‌تر شدن منابع انرژی تجدیدپذیر در شبکه‌های برق، تبعات زیست‌محیطی شارژ خودروهای برقی همچنان کاهش خواهد یافت.

کاهش آلودگی صوتی در محیط شهری، مزیت بعدی خودروهای برقی است. موتورهای الکتریکی به‌دلیل کارکرد بهینه خود و ایجاد صدای کمتر، به‌کاهش آلاینده‌های صوتی در شهرها نیز بسیار کمک می‌کنند. این مزیت می‌تواند در افزایش کیفیت زندگی شهروندان به‌ویژه در مناطق شهری پرترافیک موثر واقع شود.

خودروهای برقی علاوه‌بر مزایای زیست‌محیطی، مزایای اقتصادی قابل توجهی نیز دارند. صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با استفاده از برق به‌جای بنزین به‌ویژه درصورت افزایش قیمت بنزین، می‌تواند برای دارندگان این خودروها قابل توجه باشد. از سوی دیگر وسایل نقلیه الکتریکی معمولا به‌دلیل قطعات متحرک کمتر در مقایسه با موتورهای احتراق‌داخلی، هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

کاهش انتشار کربن با خودروهای برقی

خودروهای برقی تاثیر قابل توجهی در کاهش انتشار کربن به‌نفع محیط‌زیست دارند. این خودروها گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌های مضر مانند اکسیدهای نیتروژن یا ذرات معلق را در هوا منتشر نمی‌کنند که تا حد زیادی به‌بهبود کیفیت هوا و کاهش تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند. علاوه‌بر صفر شدن تولید گازهای گلخانه‌ای، چرخه عمر انتشار این گازها نیز با خودروهای برقی کمتر می‌شود.

برق مورد استفاده برای شارژ این وسایل نقلیه را می‌توان از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی یا بادی تامین کرد که سبب کاهش بیشتر اثرات منفی زیست‌محیطی می‌شود. این تغییر به‌سمت منابع انرژی پاک‌تر با کاهش اتکا به‌سوخت‌های فسیلی و حمایت از انتقال به‌سمت سیستم حمل‌ونقل پایدارتر به‌مبارزه با گرمایش جهانی کمک می‌کند.

درواقع استفاده از خودروهای برقی، اثری فراتر از کاهش انتشار کربن دارد که مستقیما به حمل‌ونقل نسبت داده می‌شود؛ استقبال بیشتر شهروندان از خودروهای برقی، مشوقی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ است و ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.

این پیشرفت‌ها به‌ایجاد چشم‌انداز شهری سبزتر کمک کرده و راه را برای تلاش‌های آینده برق‌رسانی در بخش‌های مختلف هموار می‌کند. درواقع با فاصله گرفتن از وسایل نقلیه سنتی درون‌سوز، می‌توانیم انتشار گازهای گلخانه‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم و به‌طور همزمان کیفیت هوای پاک‌تر را ارتقا دهیم و از طرح‌های پایدار در هر دو سطح ملی و جهانی حمایت کنیم.