تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3774876
شناسه : 3774876
تاریخ :
نگرانی سران ریاض از تضعیف جایگاه منطقه‎‌ای خود اقتصاد ایران: نگرانی‌های ریاض از تضعیف جایگاه منطقه ای خودش موجب شده سران عربستان سعودی در اندیشه برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یمن نیوز، همزمان با افزایش فراخوان‌ها برای تشکیل ائتلاف‌های منطقه‌ای جدید که ممکن است باعث منزوی شدن ریاض در پی تلاش‌هایش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شود، مقامات ریاض در صدد برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی با حضور کشورهای عربی و اسلامی هستند.

عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این اجلاس که طی ماه جاری برگزار خواهد شد، یک نشست استثنایی خواهد بود که به «بررسی وضعیت فلسطین، توقف جنگ در غزه و همبستگی با موضع مصر با تأکید بر راه‌حل دو دولتی» اختصاص خواهد داشت.

این دومین اجلاس از این نوع است که عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ در غزه برگزار می‌کند.

زمان‌بندی دعوت عربستان سعودی نشان‌دهنده نگرانی ریاض نسبت به از دست دادن جایگاه خود در جهان عرب است، به ویژه که این دعوت همزمان با فراخوان‌های جدیدی مانند دعوت اخیر رئیس‌جمهور ترکیه برای تشکیل ائتلاف اسلامی با حضور کشورهای هم‌مرز با فلسطین، پس از سفر رئیس‌جمهور مصر به آنکارا، صورت گرفته، تحرکات که ممکن است موجب افزایش انزوای عربستان شود.

ریاض در حالی که تلاش می‌کند در صدر صحنه عربی و اسلامی باقی بماند، به طور موازی در تلاش است از این جایگاه به عنوان اهرم‌هایی در مذاکرات عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی استفاده کند.

پس از اختلافاتی که بر اجلاس قبلی سازمان همکاری اسلامی سایه افکنده بود و رد پیشنهاداتی مربوط به «جلوگیری از استفاده از فرودگاه‌های منطقه برای تأمین تسلیحات به رژیم صهیونیستی و قطع روابط دیپلماتیک» توسط عربستان، کارشناسان انتظار ندارند که این اجلاس جدید گزینه‌های موثرتری ارائه دهد، با این حال، این اجلاس عربستان را که مواضع متناقضی در قبال تحولات منطقه دارد، دوباره به صحنه باز خواهد گرداند.