تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3774859
شناسه : 3774859
تاریخ :
خبر مهم بانک مرکزی درباره ارز کالاهای اساسی اقتصاد ایران: بانک مرکزی اعلام کرد: ۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تأمین شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایلنا: بانک مرکزی اعلام کرد: از اول فروردین‌ماه تا ۱۹ شهریور ماه امسال ۳۰ میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابلا صادرات و خدمات تأمین شده است.

بر اساس این گزارش، در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۶ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار، برای خدمات ۷۶۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۶ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۴۵۳ میلیون دلار ارز تأمین کرده است.

بنابر این گزارش، در مجموع ۶ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر تأمین کرده است.

خبر مهم بانک مرکزی درباره ارز کالاهای اساسی

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۶ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۶ میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار و در مجموع ۲۳ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

تأمین ارز نیمایی برای صنایع حمل و نقل و خودرو ۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، صنایع معدنی یک میلیارد و ۷۶۶ میلیون دلار، ماشین آلات و تجهیزات تولید یک میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار، صنایع شیمیایی و پلیمری یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار، صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک دو میلیارد و ۱۹ میلیون دلار، منسوجات و پوشاک ۸۵۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون دلار، ۵۸۱ میلیون دلار، ۲۴۰ میلیون دلار، ۴۷ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان ۱۹ روز شهریور ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

همچنین تا تاریخ ۱۹ شهریور ماه، سایر صنایع ۶ میلیارد و ۲۷۷ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۶۱۶ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

خبر مهم بانک مرکزی درباره ارز کالاهای اساسی

میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱۹ شهریور ماه، ۴۲ هزار و ۳۲۰ تومان برای دلار، ۴۶ هزار و ۹۱۳ تومان برای یورو، ۱۱ هزار و ۵۲۳ تومان برای درهم، ۵ هزار و ۹۷۱ تومان برای یوآن، ۴۶۸ تومان برای روبل، هزار و ۲۴۶ تومان برای لیر ترکیه محاسبه شده است.

بر اساس این گزارش، در روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۳۲۵ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۶۷۸ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۵ هزار و ۷۱۳ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۰ هزار و ۶۷۴ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۴۴۷ تومان بود.