تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3774806
شناسه : 3774806
تاریخ :
ادعای خبرساز گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران اقتصاد ایران: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدعی شد که «آژانس تداوم اشراف خود درباره تولید سانتریفیوژ‌ها و موجودی آن‌ها، روتور‌ها و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم» در ایران را از دست داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سخنرانی آغازین خود در نشست فصلی شورای حکام آژانس که امروز آغاز شده و تا جمعه ادامه دارد، با اشاره به گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که «آژانس تداوم اشراف خود درباره تولید سانتریفیوژ‌ها و موجودی آن‌ها، روتور‌ها و بیلوزها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم» در ایران را از دست داده است.

گروسی افزود: ایران می‌گوید تمامی مواد، فعالیت‌ها و محل‌های هسته‌ای ضروری را ذیل توافق ان‌پی‌تی با آژانس اعلام کرده است. اگرچه، این اظهارات با ذرات اورانیوم با منشا انسانی که از سوی آژانس در محل‌های اعلام‌نشده در ایران یافته شده است، مغایرت دارد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درباره اجرایی شدن بیانیه مشترک آژانس و ایران گفت: هیچ پیشرفتی در ۱۵ ماه گذشته در زمینه اجرایی شدن بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است. من از ایران می‌خواهم بیانیه مشترک را با به کار بستن جدی پیشنهادات مشخص آژانس بیانیه مشترک اجرایی کند.

او درباره تعامل با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور جدید ایران گفت: پس از انتخابات در ایران، من با رئیس‌جمهور پزشکیان تبادل پیام کرده و آمادگی‌ام را برای دیدار با او در تهران به منظور ازسرگیری گفتگو‌ها و همکاری میان آژانس و ایران ابراز کردم. او موافقت کرد که در موقعیتی مناسب دیدار کنیم.

گروسی با درخواست انجام گرفتن هرچه سریع‌تر این دیدار گفت: من از ایران می‌خواهم این دیدار را در آینده‌ای نه‌چندان دور ترتیب بدهد تا بتوانیم گفتگو‌های سازنده‌ای داشته باشیم که به سرعت، به نتایجی واقعی منجر شود.