تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3774796
شناسه : 3774796
تاریخ :
وضعیت پیچیده شمال سوریه؛بن بست در مذاکرات دولت با قسد اقتصاد ایران: جدایی طلبان کُرد سوریه در مذاکرات با دولت دمشق خواستار اداره فدرالی مناطق شرق فرات هستند که این امر مذاکرات را پیچیده کرده و این درحالی است که این مناطق به دلیل حملات ترکیه، درگیری عشایر عرب و حضور نظامی آمریکایی آبستن بحران شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، الهام احمد، رئیس شورای دولت خودمختار (شرق فرات) با طرح دیدگاه جدید قسد (جدایی‌طلبان کُرد) شروط تازه‌ای را در مذاکرات با دولت سوریه وضع کرده و گفته اگر دمشق این مطالبات را نپذیرد، مذاکرات به بن بست خواهد رسید. وی دو خواسته جدید دارد که اولی فدرالی شدن منطقه شرق فرات (رسمیت شناختن دولت خودمختار در مناطق تحت کنترل قسد) است و دومین خواسته وی به رسمیت شناخته شدن زبان کُردی در قانون اساسی جدید سوریه است.

 

.

 

الهام احمد در این زمینه می گوید: دولت سوریه باید حقوق فرهنگی ما به ویژه زبان کردی را در قانون اساسی به رسمیت بشناسد. همچنین دولت سوریه باید تغییراتی نماید تا خودمختاری و سیستم غیرمتمرکز(فدرالی) در دمشق پذیرفته شود. قدرت می‌بایست غیرمتمرکز شود و دولت سوریه باید این خواسته را بپذیرد، در غیر این صورت مذاکرات با بن بست مواجه می‌شود. 

نیروهای قسد , آخرین تحولات سوریه , کشور سوریه ,

افزایش سقف خواسته ها و اظهارات تحریک آمیز دولت خودمختار در شرق فرات در شرایطی است که این مناطق طی یک‌ماه اخیر شاهد درگیری  نیروهای عشائری (در دیرالزور) با جدایی‌طلبان کُرد بود و همزمان حملات پهپادی ترکیه نیز به مواضع شبه‌نظامیان قسد هم افزایش داشته است.

در این میان آمریکا نیز با اعزام نیروهای کمکی نظامی و لجستیکی به پایگاه‌هایش در نزدیک میدان نفتی العمر و میدان گازی کونیکو منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع در شرق فرات شده است و زمزمه هایی از تحرکات اجتماعی در رقه نیز به گوش می رسد و این احتمال وجود دارد که آنجا نیز مانند دیرالزور شاهد اعتراضات عشایر عرب علیه کردهای جدایی‌طلب باشد. 

در این زمینه «أحمد الدرزی»، کارشناس سوری به خبرنگار تسنیم در حلب گفت: قرار دادن شروط سختی که از نگاه واقع بینانه قابل دستیابی نیست و تنها برای دستیابی به بیشترین میزان دستاورد در چهارچوب این تحولات است. من فکر نمی‌کنم که کار به مرحله درگیری مستقیم بین ارتش سوریه و نیروهای اداره خودمختار برسد، چراکه طرفین به برخورد نظامی تمایل ندارند، مگر اینکه طرف دیگری به خصوص ایالات متحده آمریکا عامل این درگیری باشد.

نیروهای قسد , آخرین تحولات سوریه , کشور سوریه ,

بنظر می‌‌رسد قسد زیرسایه حمایت آمریکا، به دنبال مشروعیت بخشیدن به دولت خودمختار در شرق فرات است و همزمان به تفاهمات احتمالی دمشق-آنکارا و تحرکات در حال گسترش عشایر عرب در این منطقه علیه خودش نگران است. ورود کردهای جدایی طلب به مذاکرات با دمشق به دلیل همین نگرانی هاست، به ویژه که زمان به ضرر آنهاست؛ چرا که از تغییر سیاست آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری آتی در واشنگتن نگران هستند.

 

انتهای پیام/