تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3774659
شناسه : 3774659
تاریخ :
پزشکیان: تعاون باید از مدرسه و دانشگاه شروع شود اقتصاد ایران: رئیس جمهور در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور، گفت: تعاون باید از مدرسه و دانشگاه شروع شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود پزشکیان در شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر کشور، گفت: مشکل ما در کجاست؟ اینکه ۱۹ یا ۲۰ سال حرف زدیم و به جایی نرسیده‌ایم، مشکل کجاست؟ اگر بررسی کارشناسان عمیق و علمی به ما ارائه می‌شد می‌توانستیم کمک کنیم اما اگر همینطور بگوییم که در یک عرصه خوب و یا یک عرصه ناموفق باشیم چطور ممکن است و چرا در یک عرصه خوب باشیم و در یک جای دیگر نه؟ و چطور می‌توانیم این تجربه را به یکدیگر منتقل کنیم و کاری از پیش ببریم.

وی افزود: در بهداشت و درمان چهار اصل داریم: عدالت، مشارکت، روابط بین بخشی و تکنولوژی مناسب. من رئیس دانشگاه بودم و باید با مشارکت کاری می‌کردیم. تصور بر این بود که مدیر کسی است که پول می‌آورد و این مدیر با عرضه‌تر است. تازه مدیر شده بودم و به مدیران بالاتر از خودم گفتم که به ما کمک کنند و آن موقع ۴۰ میلیون تومان پول اختصاص دادند. ۶ ماه دوندگی کردیم و فقط ۴ میلیون تومان دریافت کردیم.

رئیس جمهور در همین رابطه بیان کرد: آن زمان خیلی به من برخورد! فکر کردم اگر این آقایان نبودند، آیا ما باید این‌طور عقب بمانیم؟ آن لحظه‌ای که از آنها چشمم را بستم و به خود به اطرافم نگاه کردم هر کاری را که لازم بود در مدیریت پیش بردم و بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت را ۶ ماهه با مشارکت مردم ساختیم.

پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: اگر ما بتوانیم وحدت ایجاد کنیم و مشارکت مردم را جلب کنیم موفق می‌شویم. اگر قرار بود جنگ را هم به قاعده لشکر و دولت اداره کنیم موفق نمی‌شدیم. این مردم بودند که در جنگ ایستادند و آن را اداره کردند. بیشترین شهدا در جنگ از مردمان عادی هستند. آنها از زندگی و کسب و کار خود گذشتند و جانانه در جنگ ایستادگی کردند و نگذاشتند یک وجب از خاک ما و از این انقلاب به دست دشمن بیفتد. تمام دنیا پشتیبان دشمن بودند اما موفق نشدند اما حالا ما در آب و برق مشکل داریم، شغل و راه‌های ما مشکل دارد و در همه چیز گیر کرده‌ایم و با هم دعوا داریم و می‌گوئیم تقصیر این یا آن بود.

وی همچنین بیان کرد: این باید در ما نهادینه شود و برخورد ما با مراجعین و مردم به تحریم‌های آمریکا ارتباطی ندارد. اگر بر اساس باور علم و اعتقاد به مردم خدمت کنند این ارتباطی به تحریم آمریکا ندارد و این ما هستیم که با مردم درست برخورد نمی‌کنیم.

رئیس جمهور با طرح این موضوع که تعاون باید از مدرسه و دانشگاه شروع شود، ادامه داد: باید تغییر رفتار ایجاد کنیم و این موضوع به صورت تئوری ایجاد نمی‌شود بلکه در ساختار آموزشی با پرورش نهادی نمی‌شود. ما قرآن را داریم پس چرا مشکلمان حل نشده است؟ بارها گفته‌ام که الرحمان را برای مرده می‌خوانیم. خداوکیلی این پست‌هایی که می‌دهیم بر اساس عدالت است؟

پزشکیان در همین رابطه بیان کرد: اگر به نخبگان و کارشناسان احترام بگذاریم، آیا به این نقطه‌ای که حالا هستیم می‌رسیدیم. به هر کسی انگی زده‌ایم؛ به یکی گفته‌ایم قیافه‌ات خوب نیست، به دیگری گفتیم با فلانی دوستی و برای هر کسی چیزی درست کرده‌ایم تا کنار بروند و خودمان رئیس شویم و این گیر ما است و باید به عالمان و دانشمندان احترام بگذاریم.

وی افزود: آموزش تئوری نیست و اینکه چگونه باید در مدرسه آموزش دهیم را باید با وزیر آموزش و پرورش بررسی کنیم. آموزش تنها محفوظات ذهنی نیست. علم مهارت و تغییر رفتار در آموزش مهم است و در کشورهای دیگر به این توجه نمی‌کنند که چه نمره‌ای آورده‌ای، بلکه رفتار هم مهم است و توصیه یک استاد برای یک دانشجو ارزش بالاتری از نمره دارد. کافیست یک پیام از رفتار بد منعکس شود دیگر هیچ بنگاهی آن فرد را به کار نمی‌گیرد. چرا که اگر فردی رفتار خوبی نداشته باشد به درد آن بنگاه نمی‌خورد و این رفتار است که ارزش دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاری به رفتار نداریم و افرادی را تربیت می‌کنیم که پر مدعا هستند و می‌گویند ما نخبه هستیم، اما حاضر نیستند در کنار دو نفر دیگر کار کنند و چشم دیدن رقیب را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش امر گروهی است، گفت: یک نفر در این جمع گفت من مشکل برق را حل می‌کنم؛ گفتم از فردا بیا و اقدام کن؛ تو که نه پول می‌خواهی و نه وام، بیا و مشکل را حل کن، ما آماده هستیم برای کسانی که این‌طور می‌خواهند کار کنند بستر فراهم کنیم.

پزشکیان در رابطه با فعالیت تعاونی‌ها عنوان کرد: اقداماتی در دست داریم که وقتی به نتیجه رسید اطلاع رسانی می‌کنیم. دست به دست هم می‌دهیم تا با ایمان و باور کشور خودمان را آباد کنیم و این چیزی است که ما می‌توانیم و شما باید به ما کمک کنید.