تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3774658
شناسه : 3774658
تاریخ :
صادرات محصولات یک هنرستان ایرانی به هلند! اقتصاد ایران: مدیری که معتقد است حال دانش‌آموزان در مدارس خوب نیست اما او با مشارکت دادن دانش‌آموزان در برنامه‌های مدرسه حال خوب را مهمان آنها کرده یا معلمی که نمره را از کلاس درسش حذف کرد، الگوهایی در میان معلمان هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ امسال دومین رویداد "الف تا" برای معرفی ایده‌های خلاقانه معلمان و مدارس برگزار می‌شود.

جمعی از مدیران مدارس که در نخستین رویداد "الف تا" برگزیده شدند، ایده‌های خلاقانه‌ای را که در مدارس اجرا کردند، توضیح دادند.

حل دو معضل هویتی دانش‌آموزان

خانم زارعی مدیر مدرسه روستایی ریحانه از استان همدان است که سال گذشته در نخستین رویداد "الف تا" توانست در حوزه مدارس تحولی، صاحب رتبه شود.

وی با اشاره به اینکه در مدرسه روستایی خود، دو معضل بی‌توجهی به هویت روستایی و فرار از هویت دخترانه را شناسایی و برای حل آنها تلاش کرد، گفت: دانش‌آموزان مدرسه من از هویت روستایی خود احساس خوبی نداشتند بنابراین سعی کردم طرح درس‌هایی را برای علاقه مندی آنها به هویت روستایی ارائه دهم.

وی افزود: مشکل دیگر نظام آموزشی، تربیت مشابه دانش‌آموزان دختر و پسر است بنابراین در مدارس سعی کردم، هویت دخترانه را در فعالیت‌های تربیتی و آموزشی به رسمیت بشناسم

صادرات محصولات هنرستان به هلند!

زینب کاویان از هنرستان پرویز بندرگز استان گلستان توانسته است، دانش‌آموزان هنرستانی خود را به کارآفرینی و فروش محصولات برساند.

وی با اشاره به اینکه در هنرستان بر روی زیست‌بوم منطقه کار کردیم چون منطقه ما نزدیک دریا است و ساکنان کشاورز هستند بنابراین تلاش کردیم تا دانش‌آموزان را به کارآفرینی برسانیم.

وی افزود: هم اکنون 150 محصول کشاورزی خلاقانه توسط دانش‌آموزان هنرستان ما در بندرگز تولید می‌شود و دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی سفارش گرفته و محصولات را به فروش می‌رسانند در آخرین مورد دانش‌آموزان توانستند محصولات خود را به کشور هلند صادرات کنند همچنین محصولاتی در منطقه ما وجود دارد که دانش‌آموزان آن را به شکل‌های مختلف فرآوری می‌کنند.

این مدیر مدرسه ادامه داد: دانش‌آموزانی را تربیت می‌کنیم که در منطقه خود فرصت دیده شدن داشته باشند و تلاش کردیم تا گردشگری را به منطقه خود بیاوریم و اکنون برخی دانش‌آموزان مدیر اقامتگاه بوم گردی در منطقه خود هستند.

معلمی که ارزش‌یابی توصیفی  را هم حذف کرد

 محراب رضایی؛ معلم دوره ابتدایی از روستای مال امیری استان کرمانشاه است که 13 سال است در مدارس روستایی و چند پایه مناطق محروم فعالیت می‌کند.

وی گفت: 13سال است در مدارس محروم روستایی فعالیت دارم اما به دلیل اینکه تلاش‌هایم دیده نمی‌شد بارها تصمیم گرفتم از شغل معلمی انصراف دهم اما رویدا الف تا من را به ادامه کار امیدوار کرد.

رضایی افزود: به عنوان معلم در روستاهایی بودم که کلاس‌های 6 پایه داشته و سرویس بهداشتی هم نداشتند با استفاده از ظرفیت خیران، مبالغ قابل توجهی را جلب کرده و مدرسه را مجدد ساختیم.

این معلم درباره اقدام جالبش برای حذف نمره از کلاس‌‌های درس ابتدایی گفت: از کلاس‌های درسم، ارزشیابی توصیفی را حذف کردم چون معتقدم توصیف نیاز به تلاش بیشتر با نمره کمتر از 10 تفاوتی ندارد و هر دوی آنها به دانش‌آموز دبستانی استرس می‌دهد بنابراین تلاش کردم تا کلاس‌های درسم برای دانش‌آموزان  بدون ترس و استرس باشد.

رضایی گفت: نمره منفی و تحقیر را از کلاس درس حذف کردم اما ارزشیابی را حذف نکردم، هر روز از دانش‌آموزان سوال می‌پرسیدم و اگر می‌توانستند پاسخ بدهند به آنها هدیه می‌دادم و این باعث می‌شد تا دانش‌آموزان به درس خواندن علاقه مند شود.

وی گفت: با مشارکت اهالی روستا و دانش‌آموزان  زمین‌های کشاورزی را اجاره و محصولات کشاورزی کاشتیم که درآمد بالایی داشت و با استفاده از درآمد آن نیازهای مدرسه خودمان و حتی مدارس روستایی دیگر را تأمین کردیم.

برنامه ریزی مدرسه با مشارکت دانش‌آموزان

حسینعلی مردانشاهی؛ مدیر مدرسه سمپاد  از تربت جام است که توانسته مشارکت دانش‌آموزان در مدرسه را عملیاتی کند و هم اکنون برنامه‌های مدرسه با نظرات دانش‌آموزان طراحی می‌شود.

وی گفت: از سال 92 مدیر مدرسه سمپاد شدم و با خانواده‌های علاقه‌مند به دروس به ویژه درس ریاضی و علوم مواجه بودم که در صورت استفاده از مشارکت بچه‌ها اعتراض می‌کردند چرا آنها باید دیوارهای مدارس را رنگ آمیزی کنند.

مدیرمدرسه سمپاد از تربت جام افزود: با برنامه‌هایی ‌که در این سال‌ها در مدارس اجرا کردم هم اکنون خانواده‌ها مهارت آموزی را مطالبه می‌کنند.

مردانشاهی با اشاره به اجرای طرح هیئت مدیره دانش‌آموزی در مدرسه‌اش بیان کرد: در این طرح هر کلاس درس مدرسه یک هیئت مدیره دارد که تمام تصمیمات کلاس درس توسط آنها انجام می‌شود حتی کلاس بندی دانش‌آموزان در ابتدای سال با نظرات آنها انجام می‌شود و دانش‌آموزان به کلاسی که تمایل دارند، می‌روند.

مردانشاهی به این‌ نکته مهم اشاره کرد که هم اکنون حال دانش‌آموزان در مدارس خوب نیست و مشارکت آنها در امور مدرسه حالشان را خوب می‌‌کند‌ و هم اکنون بزرگترین دستاورد من نقش آفرینی دانش‌آموزان در مدیریت مدرسه است به گونه ای که حتی امتحانات نوبت اول با مشارکت آنها طراحی می‌شود.

انتهای پیام/