تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3774612
شناسه : 3774612
تاریخ :
زنان میمه همچنان بر تار و پور قالی نقش می‌آفرینند/بازار راکد است اقتصاد ایران: میمه – بافت فرش دستباف همچنان در شهر میمه جان دارد و زنان این خطه بر تار و پود قالی‌ها نقش آفرینی می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فردین وطن‌خواه: قدمت بافت فرش آن هم توسط مردان و زنان ایرانی به گذشته‌های دور بر می‌گردد اما اولین بار این هنر سراسر زیبایی در میمه در زمان قاجاریه و به همت مرحوم صدر الاسلام شهیدی در سال ۱۲۸۰ خودنمایی کرد، صدرالاسلام شهیدی یک دار قالیبافی در یکی از محله‌های میمه برپا کرد و در آن زمان تنها فرد قالیباف میمه بود که قالی را با نقشه‌های گل فرنگ می‌بافت و به سفارت انگلستان می‌فروخت و امروز نقشه‌های گل فرنگ مرحوم صدر الاسلام شهیدی در مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران موجود است.

بافت حفظی فرش در میمه

در این ارتباط مجتبی معینیان معاون پژوهشکده فرش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: فرش دستباف میمه نقشه‌های حفظی بافت دارد و بانوان و حتی آقایان به صورت حفظی از قدیم تاکنون، بدون نقشه یا طرح خاصی این فرش‌ها را می‌بافند.

وی افزود: فرش میمه شامل طرح‌هایی از قبیل «لچک‌ترنج»، «جنگلی» و «کشمیری» است که سبک لچک‌ترنج جایگاه ویژه‌ای در میان طرفداران این نوع فرش دارد.

زنان میمه همچنان بر تار و پور قالی نقش می‌آفرینند/بازار راکد است

معاون پژوهشکده فرش کشور ادامه داد: قالیبافی علی رغم وجود رکود در بازار همچنان توسط زنان هنرمند این خطه ادامه دارد و وجود کارگاه رنگرزی طبیعی دانش بنیان در شهر میمه یکی از شاخصه‌های آن در سطح کشور است که مراجعات از قطب‌های قالیبافی ایران دارد و این روزها نگاه به هنر قالیبافی در میمه بیشتر از منظر فرهنگی است تا تجاری و مردم آن را بخشی از هویت خود دانسته و نسل‌های جدید موفقیت خود را مدیون قالیبافی مادران و زراعت پدران خود می‌دانند و در حفظ و حراست هردو در قالب قنات و قالی سعی وافر دارند.

وی اضافه کرد: از آثار موزه‌ای قالی میمه می‌توان به الیچه لچک ترنج مربوط به نیمه دوم قرن در موزه آستان قدس رضوی اشاره کرد، همچنین با احیای رنگرزی گیاهی، کارگاه رنگرزی در میمه دایر شده است و می‌تواند با گسترش فعالیت خود برای جوانان بیکار فرصت شغلی ایجاد کند.

هرچه فرش دستباف پا بخورد زنده‌تر می‌شود

رامین ذاکری، کارشناس رنگرزی و فرش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت‌: از مزایای فرش‌هایی که با رنگ‌های گیاهی تولید می‌شوند می‌توان به بالا بودن عمر فرش اشاره کرد، هر چه فرش بیشتر پا بخورد زنده‌تر می‌شود.

وی افزود: سال ۱۳۹۱ کارگاه رنگرزی سنتی شهر میمه باهدف بهبود و کیفیت رنگ‌های گیاهی و از بین بردن معایب فرش تأسیس شد و تاکنون پنج نفر به صورت مستقیم در این کارگاه مشغول فعالیت هستند و در حال حاضر برای چند تولید کننده فرش گیاهی در اصفهان و تهران، رنگرزی انجام می‌دهیم.

زنان میمه همچنان بر تار و پور قالی نقش می‌آفرینند/بازار راکد است

بازار راکد فرش دستباف میمه

علی شهابی نژاد، فروشنده فرش در میمه نیز با اشاره به رکود بازار فرش در این روزها به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های قبل بافندگان فرش در میمه با قیمت ارزان مواد اولیه برای تولید فرش را تهیه می‌کردند و با بافتن فرش امور خود از قبیل خرید ملک، تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت و غیره را می‌گذراندند، اما امروزه با گران‌تر شدن مواد اولیه، نبود خریدار با قیمت مناسب و جایگزین شدن فرش‌های ماشینی به جای فرش‌های دستبافت از این موضوع کمتر به عنوان یک تجارت استقبال می‌شود.

همچنین جواد چهرازی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شاهین‌شهر و میمه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به ثبت فرش میمه به عنوان یک اثر ناملموس گفت: تاکنون ۱۲ پرونده شامل نواختن طبالی عاشورایی شهر میمه، نحوه ساخت طبالی عاشورایی شهر میمه، گویش میمه، شاطران امام حسین (ع) میمه، گویش شهر گز، آئین کاشت داشت و برداشت خربزه شهرگرگاب، پخت کاچی و پرده خوانی شهر وزوان، عزاداری روستای سه، نخل گردانی روستای مورچه خورت و ۲ گنجیه زنده بشری شهر وزوان در شهرستان شاهین شهر و میمه به ثبت آثار ناملموس رسیده و ۶ پرونده دیگر که فرش میمه هم شامل آن می‌شود در دست اقدام است.

زنان میمه همچنان بر تار و پور قالی نقش می‌آفرینند/بازار راکد است

کارگاه رنگرزی سنتی شهر میمه قابلیت ثبت در یونسکو را دارد

وی با اشاره به اینکه کارگاه رنگرزی سنتی شهر میمه قابلیت ثبت در یونسکو را دارد، گفت: رنگرزی سنتی همچنان در شهر میمه به همان شیوه قدیم با رنگ‌های قدیمی و بدون استفاده از رنگ‌های شیمیایی انجام می‌شود که می‌تواند به صورت مجزا ثبت ملی شود. لذا پیشنهاد می‌شود مسئولین مربوطه در راستای ثبت ملی رنگرزی سنتی شهر میمه اقدامات لازم را مبذول داشته تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ثبت جهانی این اثر باشیم.