تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3774442
شناسه : 3774442
تاریخ :
روایت صدرعاملی از عبارت «مهم است که چه کسی وزیر فرهنگ باشد» اقتصاد ایران: رسول صدرعاملی در جایگاه سخنگوی خانه سینما امروز با اصحاب رسانه درباره برگزار نشدن جشن روز سینما، مسئله بیماری بیکاری و برخی موارد دیگر، گفت‌وگو کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اعلامِ هفته پاسداشت سینما به جای جشن روز سینما از سویِ محمدمهدی عسگرپور به عنوان رئیس هیئت مدیره خانه سینما حرف و حدیث‌هایی در پی داشت. 

رسول صدرعاملی امروز به عنوان سخنگوی خانه سینما به همراه شادمهر راستین و البته حضورِ علی دهکردی به عنوان مدیرعامل خانه سینما با اصحاب رسانه گفت‌وگویی داشت. 

او در وهله اول به شائبه‌ها درباره برگزار نشدن جشن خانه سینما اشاره کرد و گفت: آخرین جشن خانه سینما در سال 1398 برگزار شد که بعد از آن به دلایلی، برگزار نشد. ما در هیئت رئیسه صحبت از جشن سینما را دنبال می‌کردیم تا تندیس‌های صنفی همانند گذشته را اهدا کنیم اما بعد دیدیم این اتفاق منصفانه نیست و در این چند سال هم برخی از همکاران ما به دلایلی امکان فعالیت نداشتند و همه این دلایل باعث شد تا جشن خانه سینما را نداشته باشیم و پاسداشت سینما را فعلاً جایگزین این جشن کنیم.

این کارگردان شناخته شده سینما به عنوان سخنگوی خانه سینما این نکته را مطرح کرد که هدف از برگزاری هفته پاسداشت، ایجاد رابطه‌ای بین سینما و جامعه و نهادهای فرهنگی است. در این یک هفته بزرگداشت و یادبودهایی خواهیم داشت به یاد مهرجویی ، پوراحمد، پرتوی و همکارانی که بین ما نیستند. همچنین همه صنوف سینما برنامه‌ریزی خاص خود را خواهند داشت و به بهتر شدن این رابطه بین سینما ‌و جامعه کمک می‌کنند.‌

او ابراز امیدواری کرد که سال آینده هیئت رئیسه بعدی با فراهم شدن شرایط بتواند جشن خانه سینما را همچون گذشته، برگزار کند. فعلاً که این شرایط مهیا نیست. البته تا موقعی که بخواهیم جشن خانه سینما را برگزار کنیم این مراسم پاسداشت‌ها برقرار است و حتی در سطح استان گسترش پیدا می‌کند. 

او با اشاره به پیگیری امورات صنفی از وزیر جدید فرهنگ، تأکید کرد: به هر حال بسیاری از کارگردان‌های مطرح سینما و بازیگران در این چند سال نتوانستند فعالیت کنند و از این جهت منصفانه نبود. در دیدار با وزیر جدید فرهنگ این موضوع را پیگیری کردیم. ما در دوران انتخابات هشت سؤال داشتیم که آقایان پزشکیان و قالیباف پاسخ دادند و چون آقای پزشکیان رییس‌جمهور شدند آن را به عنوان مطالبه با وزیر مطرح کردیم و گفتیم که این پاسخ‌های رئیس جمهور سندی جدّی بین ما و دولت است که آن را دنبال می‌کنیم. وزیر فرهنگ هم بابت آن قول عملی دادند.

صدرعاملی در خصوص پیگیری مشکلات هنرمندان ممنوع‌الفعالیت و ممنوع‌الخروج، خاطرنشان کرد: درباره پرونده‌های باز، قول مساعد دادند که با کمیته حقوقی که پیگیر این امور بود کار را دنبال کنند و اطلاع دارم که در یکی دو روز گذشته هم نخستین جلسه برگزار شده است. همچنین در جلسه با وزیر،‌ مسئله بیمه بیکاری سینماگران به عنوان یک کار بر زمین مانده به طور جدّی مطرح شده است. 

سخنگوی خانه سینما در ادامه این نشست خبری در مواجهه با یک نکته؛ «آیا برپایی هفته مهر سینما برای کمرنگ شدن جشن خانه سینما بود؟»؛ ادامه داد: ممکن است برای کمرنگ شدن جشن خانه سینما دست به چنین کاری زده باشد اما اگر نخواهیم فکرخوانی کنیم باید گفت این موقعیت زیرساخت خوبی است که خانه سینما می‌تواند در آن مراسم حضور داشته باشد و آن را به برنامه‌ها و جشن خودش پیوند بزند. امیدواریم به روزی برسیم که سینما به ادبیات و فرهنگ خود برگردد.

صدرعاملی همچنین به مستقل نبودن خانه سینما و وابستگی‌اش به دولت و عبارت «مهم است که چه کسی وزیر فرهنگ باشد» اشاره کرد و گفت: خانه سینما یک نهاد اجتماعی مردمی است اما نمی‌توانیم منکر کمک‌های دولتی باشیم. این به معنای مستقل نبودن نیست و در صحبت اخیر با وزیر جدید فرهنگ هم این امیدواری را داشتیم خانه سینما به جایی برسد از نظر مالی به کمک دولت نیازی نداشته باشد تا به پیشانی جدّی فرهنگی سینمای ایران تبدیل شویم. 

گفتنی است، در بخشی از این نشست شادمهر راستین جزییات برنامه‌های پاسداشت هفته روز سینما را تشریح کرد که روز گذشته در خبری به آن‌ها اشاره شده بود. همچنین علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز در این جلسه حضور داشت.

انتهای پیام/