تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3774402
شناسه : 3774402
تاریخ :
پایداری در اکوسیستم؛ هدف مهم طرح کاشت یک میلیارد درخت اقتصاد ایران: سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مهمترین هدف طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را دستیابی به پایداری در اکوسیستم دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن وحید، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در هشتاد و پنجمین جلسه وبیناری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: سال گذشته در چارچوب این طرح اقدامات خوبی در زمینه تولید و کاشت نهال انجام شده است اما استان‌ها باید در زمینه مراقبت و نگهداری نهال‌های کاشته شده گزارش دهند که کجای این فرآیند قرار داریم.

وی تاکید کرد: کاشت نهال در عرصه یک بخش از فعالیت‌های جنگل‌کاری است و اصل کار مراقبت و نگهداری نهال‌های کاشته شده است؛ همان‌گونه که ادارات کل منابع طبیعی در استان‌ها برای کاشت درخت پویش راه‌اندازی می‌کنند، ضروری است برای آبیاری و مراقبت از این نهال‌ها نیز از سوی مجامع مختلف پویش راه‌اندازی شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: طرح یک میلیارد درخت یک طرح اجتماعی و فراگیر در کشور است و تفاهم‌نامه‌های زیادی برای اجرای این طرح با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و صنایع منعقد شده و تعهداتی را برای این نهادها ایجاد کرده است که تشکل‌های مردم‌نهاد نیز می‌توانند بر تعهدات ایجاد شده نظارت کرده و تذکرات لازم را بدهند.

ضرورت آسیب شناسی طرح یک میلیارد درخت

وحید گفت: معمولاً فصل درختکاری هرساله از اسفند ماه آغاز می‌شود اما با توجه به تنوع اقلیمی می‌توانیم فصل درختکاری را از زمستان به پاییز منتقل کنیم تا درختان کاشته شده از بارش‌های پاییزی استفاده کنند.

به گفته وی، طرح کاشت یک میلیارد درخت با وجود زحماتی که کشیده شده در فرآیند کار با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هست که نیازمند آسیب‌شناسی است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از کارشناسان فنی و نمایندگان تشکل‌های مردم‌نهاد در استان‌ها درخواست کرد نقاط ضعف و قوت این طرح را شناسایی کرده تا سمت و سوی این طرح به سمت اصلاح پیش رود.

وی یادآور شد: توسعه در کشور امری اجتناب‌ناپذیر است و منابع طبیعی با طرح‌های توسعه‌ای کشور مخالف نیست اما برای اجرای این طرح‌ها باید توجیه‌های زیست‌محیطی وجود داشته باشد تا حداقل آسیب‌ها به منابع طبیعی وارد شود.

وحید بر روشنگری روابط عمومی و لزوم اطلاع‌رسانی درست در بخش منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: گاهی ویدئوهایی در کانال‌ها و فضای مجازی تحت عنوان قطع درختان جنگلی و یا غارت جنگل منتشر می‌شود که به جنگل‌ها مربوط نیست بلکه درختانی است که مردم در باغات خود کاشته‌اند و این درختان تولیدی هستند و باید بعد از کاشت برای استفاده صنایع و کارخانجات به بهره‌برداری برسند، وظیفه روابط عمومی روشنگری است و باید در فضای رسانه‌ای به افکار عمومی اطلاع‌رسانی درست انجام شود.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر ارائه آمارهای درست و مستدل در این حوزه تاکید کرد و افزود: آمارهای ارائه شده به مردم و افکار عمومی نباید با آمار واقعی مغایرت داشته باشد.

وی به حریق جنگل‌های زاگرسی اشاره کرد و یادآور شد: چند شبانه‌روز شاهد آتش‌سوزی‌های متوالی در ۴، ۵ استان زاگرسی هستیم و کارکنان منابع طبیعی استان هم تلاش‌های خستگی‌ناپذیری را برای اطفای حریق انجام می‌دهند اما باید بررسی و گزارش شود که منشأ این آتش‌سوزی‌های تکراری آن هم در چند استان زاگرسی کجاست و چه عواملی بیشترین تأثیر را در ایجاد حریق جنگل‌ها دارند.

ایجاد بادشکن؛ حاشیه امنی برای اراضی کشاورزی

وحید بخش دیگری از سخنان خود را به فعالیت‌های بیابان‌زدایی و اقدامات منابع طبیعی در جنوب کرمان اختصاص داد و یادآور شد: با سفرهایی که به این منطقه از استان کرمان داشته شاهد اقدامات قابل توجهی در زمینه بیابان‌زدایی بوده است.

وی اضافه کرد: کانون‌های بحرانی قابل توجه‌ای در جنوب کرمان وجود دارد و منابع طبیعی توانست با ایجاد بادشکن‌های زنده و غیرزنده حاشیه امنی برای اراضی کشاورزی مردم و تأسیسات زیربنایی ایجاد کند.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: مجموعه برنامه‌ریزی‌ها در بخش بیابان‌زدایی باید علاوه بر جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی، به کاهش سطح این کانون‌های بیابان‌زایی منجر شود.

وی تاکید کرد: مهمترین کار ما در مناطق بیابانی این است که کمربند ایجاد شود که بتواند حد فاصل مناطق بیابانی را با سایر بخش‌ها جدا کرده و از گسترش آن جلوگیری کند.

وحید افزود: بیشتر کانون‌های بحرانی بیابان‌زا در استان‌های بیابانی در اراضی کشاورزی رها شده قرار دارد که در این زمینه باید به سازمان جهاد کشاورزی اعلام تا اقدامات اساسی از سوی آنان انجام شود.