تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3774379
شناسه : 3774379
تاریخ :
درخواست «ماریو دراگی» برای اصلاحات گسترده اتحادیه اروپا اقتصاد ایران: نخست وزیر پیشین ایتالیا در آستانه ارائه گزارشی درباره رقابت پذیری اتحادیه اروپا خواستار افزایش همکاری‌ها و اصلاحات گسترده در این اتحادیه برای غلبه بر چالش‌های آینده شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا و نخست وزیر پیشین ایتالیا خواستار افزایش همکاری در این اتحادیه برای بهبود رقابت شده است. وی قبلاً در جلسات محرمانه اطلاعاتی در مورد گزارش خود ( درباره رقابت پذیری اروپا) که روز دوشنبه ارائه خواهد کرد داده است.

ماریو دراگی همچنین خواستار اصلاحات همه جانبه در اتحادیه اروپا شد. رئیس سابق بانک مرکزی اروپا گزارش مورد انتظار خود را در مورد آینده رقابت پذیری اروپا را امروز دوشنبه در بروکسل ارائه خواهد کرد. بیش از همه، او خواستار افزایش همکاری بین کشورهای اتحادیه اروپا به منظور تسلط بر چالش های آینده است.

این مقام ایتالیایی مقاله تقریباً 400 صفحه‌ای را هفته گذشته در جلسات محرمانه به سفرای اتحادیه اروپا و رهبران گروه های پارلمان اروپا ارائه کرد. اما بسیاری از شرکت کنندگان پس از این جلسات ابراز ناامیدی کردند.

به زعم برخی شرکت کنندگان دراگی در اظهارات خود بسیار مبهم باقی ماند و هیچ پیشنهاد اصلاحی مشخصی ارائه نکرد. دیپلمات ها گفتند که او فقط "بینش های کلی" در مورد ساختار گزارش ارائه کرد. یکی از شرکت کنندگان گفت که رئیس سابق بانک مرکزی اروپا مقاله نسبتاً گسترده‌ای در مورد چالش هایی که اقتصاد اروپا در سال های آینده با آن مواجه خواهد شد ارائه کرد که اینها شامل قیمت بالای انرژی، فقدان نوآوری و دیجیتالی شدن ناکافی بود.

در این میان مارکوس فربر، از مقامات پارلمان اروپا این را یک موفقیت می‌داند که مسئله رقابت‌پذیری در این دوره قانونگذاری از نظر سیاسی اولویت بالایی دارد. این نماینده حزب سوسیال مسیحی و سخنگوی سیاست اقتصادی گروه محافظه‌کار EPP در پارلمان اروپا می‌گوید که در سال‌های اخیر، این حوزه کاملاً تحت پوشش قرار گرفته است. او هشدار می دهد که بسیار مهم است که کمیسیون اتحادیه اروپا در واقع به توصیه های گزارش دراگی نگاه کند.

این سیاستمدار حزب سوسیال مسیحی اعلام کرد که نمی توان به سادگی اجازه داد که موضوع رقابت پذیری از بین برود. او در این راستا گزارش اخیراً بسیار تحسین شده در مورد آینده بازار داخلی اتحادیه اروپا توسط انریکو لتا، نخست وزیر سابق ایتالیا را نیز یاد آوری کرد. در آوریل سال جاری، نخست وزیر سابق ایتالیا از اتحادیه اروپا خواست تا با واقعیت های جدید ژئوپلیتیکی سازگار شود تا دوباره رقابت پذیری را تقویت کند. وی در عین حال گفت: اتفاق کمی در این راستا افتاده است.

ظاهراً ماریو دراگی برخی از دستورالعمل‌هایی را که قبلاً توسط اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه در برابر پارلمان اروپا مطرح شده بود، اتخاذ کرده است. فون در لاین در سخنرانی خود چندین پروژه را تدوین کرد که می خواست در 100 روز اول دوره جدید ریاست خود بر کمیسیون به آنها رسیدگی کند. با این حال، از آن زمان تاکنون اتفاق بسیار کمی افتاده است، به ویژه از آنجایی که هنوز نام کمیسرهای جدید اتحادیه اروپا که باید این تغییرات را انجام دهند، مشخص نشده‌اند. لیست اسامی روز چهارشنبه ارائه خواهد شد.

به نوشته یورو نیوز ماریو دراگی، نخست وزیر پیشین ایتالیا همچنین اخیرا در گزارشی که از طرف شورای رقابت پذیری اتحادیه اروپا تهیه شده توصیه کرده که شرکت‌های دفاعی اروپایی نباید نگران موانع اداری در افزایش تولید تسلیحات خود باشند و در عین حال باید دسترسی کامل به بودجه اتحادیه در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شود.

در این گزارش که آقای دراگی برای اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا تهیه کرده همچنین پیشنهاد شده فضای لازم برای فعالیت بهتر و با موانع کمتر برای شرکت‌های سازنده تسلیحات اروپایی فراهم شود.

پیش‌نویس این سند که رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا در حال نهایی کردن آن است همچنین به بازگشت جنگ به همسایگی اروپا و ظهور تهدیدات جدید اشاره کرده است. دراگی همچنین اضافه کرده که اتحادیه اروپا باید مسئولیت بیشتری در قبال دفاع و امنیت خود برعهده بگیرد.

همچنین در بخش توصیه‌های این گزارش به موضوع «ترجیح اصل اروپایی» برای تشویق راه‌حل‌های دفاعی اروپایی اشاره و همچنین تاکید شده است که باید یک مدل حکمرانی مشترک در نهادهای مختلف اروپایی از جمله کمیسیون، سرویس اقدام خارجی و آژانس دفاعی اروپا در نظر گرفته شود. همچنین اضافه شده که باید یک "اداره صنایع نظامی" به صورت متمرکز در اتحادیه ایجاد شود.

انتهای پیام/