تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3774236
شناسه : 3774236
تاریخ :
نبرد «ری‌را» و «ام‌وی‌ام X۵۵پرو» اقتصاد ایران: عصر خودرو- در این چند ساله فروش خودروهای کراس‌اوور در سبد محصولات کمپانی‌ها به نسبت دیگر کلاس‌ها بیشتر بوده و به همین سبب شرکت‌ها برای همگام شدن با بازار اقدام به تولید این دسته از خودروها در ابعاد مختلف می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در حاشیه تست ریرا فرصتی پیش آمد تا این خودرو را در کنار رقیب چینی خود یعنی X55 PRO قرار بدیم تا ببینیم اولین کراس‌اوور ملی در برابر نماینده چینی حرفی برای گفتن دارد یا خیر؟

مقدمه
پس از رفع تحریم‌ها در سال 1395 ایران خودرو طی عقد قراردادی با پژو، تصمیم به تولید 3 مدل خودرو از برند نام آشنا فرانسوی در ایران گرفت. پژو 301، 2008 و 508 این سه خودرو بودند که در نهایت تنها دو مدل 301 و 2008 به تولید رسیدند. پس از خروج ایالات متحده از برجام، ایران خودرو تولید 301 را استارت زد. پس از مدتی و تحول در ارکان مدیریتی شرکت، ایران خودرو که حالا مالکیت یک پلت فرم از پژو را داشت، تصمیم به تولید نمونه ایرانیزه شده 301 یا همان تارا گرفت. این خودرو در ابتدا با نام پروژه‌ای خود یعنی K132 شناخته می‌شد. پس از عرضه تارا و افزایش روز‌به‌روز خریداران کراس‌‌اوورهای چینی در بازار، ایران خودرو تصمیم به تولید کراس‌اوور ملی کرد. پروژه‌ای به نام K125 که از طراحی مشابه به خودروهای روز دنیا و خصوصا نسل دوم پژو 2008 بهره می‌برد.

در آن سوی میدان مدیران خودرو سال 98 اقدام به عرضه کراس‌اووری جدید به نام X55 (تیگو 4 بازار چین) کرد. این خودرو سال 2017 معرفی شد و از سال 98 به ایران آمد. اولین نمونه این خودرو با پسوند اکسلنت تحویل مشتریان شد. بعد از عرضه نمونه اکسلنت نوبت به تیپ پرو رسید که تغییراتی جزئی در نمای بیرونی و کابین به نسبت نمونه قبلی دارد. علاوه بر این موتور 1.5 لیتری توربو حالا قدرت بیشتری دارد و گیربکس از مدل دوکلاچه به CVT تبدیل شده است. در سال 1401 مدیران خودرو تیپ جدید X55 را به مشتریان تحویل داد که دو تغییر مهم به نسبت قبل دارد : 1-اضافه شدن شارژر وایرلس کنار دسته دنده و 2- کیسه‌هوای پرده‌‎ای که مجموع ایربگ‌های این خودرو را به 6 می‌رساند.

مشخصات فنی
از لحاظ مشخصات فنی دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند. X55 PRO همانند اکثر چینی‌های بازار، به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که حداکثر 156 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور را توسط یک گیربکس CVT 9 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. این موتور با توجه به اینکه روی بقیه محصولات مدیران خودرو نیز نصب شده، از نظر قطعه کمبودی ندارد و امتحان خود را به خوبی پس داده است.

در مقابل قوی‌ترین موتور ساخت داخل در حال حاضر روی ریرا نصب شده که نسخه بهبودیافته همان EF7 است که با نام EFP شناخته می‌شود. این موتور 1645 سی‌سی حجم دارد که توانایی تولید 160 اسب‌بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. تمامی نیرو توسط یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود. با توجه به قدرت و گشتاور بیشتر ریرا و همچنین وزن کمتر آن به نسبت X55 PRO، انتظار می‌رود شتاب اولیه خودروی ملی بهتر از X55 باشد. همچنین شاید از نظر حس و حال رانندگی، ریرا به دلیل مجهز بودن به گیربکس AT حس بهتری را به راننده منتقل کند.

در مبحث سیستم تعلیق هر جفت خودروها در جلو به سیستم مک فرسون و در عقب به سیستم میله پیچشی مجهز هستند که این ترکیب از سیستم تعلیق در اکثر کراس اوورهای این رده مشاهده ‌می‌شود.

ریرا به دلیل داشتن رینگ 18 اینچی شاید اندکی کوبش بیشتری به نسبت X55 با رینگ 17 اینچی داشته باشد. از نظر طراحی رینگ‌ها به نظر نگارنده رینگ‌های X55 فارغ از سایز کوچک‌تر، نمای زیباتری به نسبت ریرا دارند.

امکانات ایمنی و رفاهی
با نگاهی به فهرست امکانات رفاهی X55 PRRO مواردی همچون 6 کیسه هوا، ترمزپارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور نور، شارژر وایرلس، صندلی چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و تنظیم برقی گودی کمر در چهار جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، دوربین 360 درجه، سنسور پارک عقب، مالتی مدیا 10.25 اینچی لمسی با قابلیت میرورلینک، 6 عدد بلندگو، کروزکنترل، روشن شدن از روی سوئیچ، نورپردازی داخلی در 7 رنگ، کول باکس و ... مشاهده می شود که به عنوان یک کراس اوور کوچک خانوادگی قابل قبول ارزیابی می‌شود.

آن سوی گود اما فهرست امکانات ریرا به دلیل وجود چند آپشن جدید در محصولی ایرانی سبب می شود تا ریرا اندکی از X55 آپشنال‌تر باشد.

4 کیسه هوا، ترمزپارک برقی به همراه اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل فشار باد تایرها، رادار نقطه کور، چراغ گردش در پیچ(کرنرلایت)، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، شارژر وایرلس، آی کانکت(خودرو متصل)، ، دنده پشت فرمان، درب صندو برقی با سنسور باز شدن پا، صندلی چرم و پارچه، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و تنظیم برقی گودی کمر در چهار جهت، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، دوربین 360 درجه، آینه داخلی الکتروکرومیک، سنسور نور و باران، سیستم تهویه اتوماتیک، سنسور پارک جلو و عقب، مالتی مدیا 12 اینچی لمسی با قابلیت میرورلینک، 9 عدد بلندگو، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، نورپردازی داخلی و ... از جمله امکانات اولین کراس اوور داخلی ایران خودرو است.

در مقام مقایسه نبود رادار نقطه کور، دنده پشت فرمان، سنسور جلو، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی شاگرد، چراغ گردش در پیچ(کرنرلایت)، درب صندوق برقی، آینه داخلی الکتروکرومیک از جمله کمبودهای X55 در برابر ریرا است در حالیکه ریرا هم به نسبت رقیب چینی خود چراغ‌های LED، کیسه هوای پرده‌ای، دریچه تهویه عقب و صندلی تمام چرم را کمتر دارد.

 

طراحی بیرونی
از نظر طراحی دو خودرو از دو سبک متفاوت بهره می‌برند. در X55 PRO طراحی خودرو بسیار شبیه به خودروهایی است که روزانه با آن‌ها سرو‌‎کار داریم. طراحی جلو، جانبی و عقب یک طرح ساده و در عین حال پخته است که از نظر اکثر بینندگان خودرو طرحی ماندگار دارد. در حالیکه ریرا در مبحث طراحی از ترند روز بهره می‌برد که شاید به مذاق برخی‌ها خوش نیاید، البته که در حال حاضر اکثر کمپانی‌های معتبر از این سبک استفاده می‌کنند. به طور مثال نسل قبلی هیوندای سانتافه از این سبک استفاده می‌کرد. به هر حال بحث طراحی یک بحث انتخابی است و مصرف کننده‌ای که قصد خرید خودرو را دارد می‌تواند در این خصوص انتخاب کند که کدام ماشین زیباتر است.

طراحی داخلی
در نمای داخلی X55 PRO استفاده از متریال با کیفیت‌تر و طراحی ساده تر را شاهد هستیم. تریم مشکی و قرمز که حس هیجان را به سرنشینان منتقل می‌کند. دسته دنده از نوع الکتریکی است که به دلیل استفاده از این سبک دنده، فضای زیرین آن خالی شده و میتوان تلفن همراه و وسایل دیگری را روی آن قرار داد. استفاده از چرم بر روی داشبورد و رودری‌ها، طراحی جالب رودری‌ها و دستگیره درب نشان می‌دهد X55 بیشتر روی قشر سن بالاتر جامعه حساب باز کرده است. در مقابل ریرا طراحی کاملا به روزی را ارائه می‌کند. مانیتور و کیلومترشمار چسبیده به هم هستند که باز سعی شده تا از ترند روز در این محصول استفاده شود. متریال روی داشبورد و رودری‌ها اندکی از X55 کیفیت پایین‌تری دارند. همچنین فضای زیر دسته دنده در این خودرو مشاهده نمی‌شود، اما حقیقتا طرح دسته دنده ریرا به مراتب جذاب‌تر از دسته دنده X55 است. همین طرح دسته دنده در محصولات خودروساز فرانسوی یعنی پژو نیز استفاده شده است.

 

صندلی‌های شاگرد ریرا قابلیت تنظیم پشتی دو حالته برقی را دارند در حالیکه در X55 صندلی به صورت تماما دستی قابل تنظیم است.

وقتی به عقب خودرو می‌رویم، در X55 به نسبت ریرا دریچه تهویه هوای عقب را داریم که نبود آن در ریرا جای تعجب دارد! کنسول زیرآرنجی و پورت شارژ در هر دو خودرو برای سرنشینان عقب جاگذاری شده است. این دو خودرو از نظر فضای داخلی بسیار شبیه به هم هستند با این تفاوت که درX55PRO به دلیل 20 میلیمتر فاصله بین دو محور بیشتر، فضای پای بیشتر سرنشینان در ردیف عقب به وضوح قابل مشاهده است. از نظر فضای سر سرنشینان هر دو خودرو در جلو و عقب مناسب ارزیابی می شوند.

 

در خصوص فضای صندوق عقب اما قضیه عکس داخل کابین است. در ریرا فضای صندوق 410 لیتر حجم دارد در حالیکه در X55 این فضا به 370 لیتر کاهش می‌یابد.

در مجموع انتخاب میان کراس‌اوورهای هم رده با شماست. آیا ریرا را که اولین کراس اوور ملی ایرانی است انتخاب می‌کنید یا به جمع مشتریان X55 PRO که سابقه بیشتری در بازار خودروهای کارکرده دارد می‌پیوندید؟

مدل  ایران خودرو ریرا  ام وی ام X55PRO
نوع موتور  توربوشارژ  توربوشارژ
حجم موتور  1645 CC  1498 CC
حداکثر قدرت  160 اسب بخار  156 اسب بخار
حداکثر گشتاور  240 نیوتن متر  230 نیوتن متر
گیربکس  6 سرعته اتوماتیک AT  9 سرعته CVT
محور محرک  جلو  جلو
مصرف سوخت (L / 100KM)  7.3  7
فاصله بین دو محور (میلی متر)  2590  2610
حجم فضای صندوق (لیتر)  410  370
سیستم تعلیق جلو / عقب  مک فرسون / میله پیچشی  مک فرسون / میله پیچشی