تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3774219
شناسه : 3774219
تاریخ :
اجتماع ۵۰۰ هزار نفری مخالفین نتانیاهو در خیابان های تل آویو اقتصاد ایران: با حضور نیم میلیون نفر در خیابان های تل آویو رکورد جدیدی در تاریخ اعتراضات این شهر و نیز رژیم صهیونیستی ثبت شد که در تاریخ اعتراضات و راهپیمایی های خیابانی در سراسر سرزمین های اشغالی بی سابقه است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، خشم عمومی جامعه صهیونیستی به دلیل کشته شدن شش اسیر اسرائیلی که جسدهای آنها روز اول سپتامبر 2024 پیدا شد همچنان ادامه دارد و با نزدیک‌ شدن به سالگرد عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر اعتراضات نیز در حال تشدید شدن است.

سازمان‌دهندگان اعتراضات تخمین زدند که 500 هزار نفر در راهپیمایی اصلی تل‌آویو در روز شنبه هفته جاری شرکت کردند. این راهپیمایی توسط «انجمن خانواده‌های اسیران اسرائیلی» سازماندهی شده بود. برآورد این انجمن درباره شرکت نیم میلیون اسرائیلی در اعتراضات، از سوی پلیس تل آویو نیز تأیید شده است. پلیس رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرده که 250 هزار نفر دیگر نیز مجموعاً در شهرهای مختلف سرزمین‌های اشغالی دست به راهپیمایی های اعتراضی زده‌اند.

اگر این ارقام درست باشد، تجمع اخیر تل‌آویو بزرگترین تظاهرات تاریخ 75 ساله اسرائیل بوده است؛ زیرا تا پیش از این سابقه نداشته 500 هزار نفر در یک شهر سرزمین‌های اشغالی تجمع کنند. از سوی دیگر وقتی درنظر بگیریم که جمعیت ساکنان تل آویو کمتر از 500 هزار نفر است، بزرگی این اعتراض که احتمالاً با حضور یافتن معترضان از اطراف آن نیز همراه شده، بیشتر مشخص می‌شود.

اعتراضات همزمان در شهرها و تقاطع‌های مهم اسرائیل، از جمله در قدس، حیفا، ریشون لتسیون، بئر السبع، نتانیا و برخی شهرهای دیگر برگزار شد و سازمان‌دهندگان مدعی شدند که در برخی از مناطق ده‌ها هزار نفر در اعتراضات شرکت کرده‌اند.

همچنین گفتنی است معترضان در تل آویو بالغ بر 5 درصد جمعیت کل فلسطین اشغالی (حدود 9 میلیون و 500 هزار نفر) بودند و وقتی معترضان دیگر شهرها به این رقم اضافه شود، این رقم تا 7.8 درصد جمعیت کل افزایش می‌یابد. اعتراض بین 5 تا 8 درصد کل اعضای یک جامعه پیام مهمی علیه سیاست‌های هیئت حاکمه در آن جامعه دارد.

اعتراض , تل آویو ,

همانند اعتراضات قبلی، تظاهرات تل‌آویو با درگیری‌هایی میان معترضان با پلیس همراه بود. مخالفین تلاش کردند جاده‌های اصلی، از جمله بزرگراه ایالون را مسدود کنند. با وجود انتقادات گسترده به دلیل عدم انعطاف در مذاکرات برای دستیابی به یک توافق، نتانیاهو همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کند که اسرائیل باید حضور امنیتی خود در گذرگاه فیلادلفیا در مرز غزه و مصر را حفظ کند، که همین مسئله منبع اصلی اختلافات در مذاکرات جاری با حماس است.

 

سراسری شدن اعتراضات جزیره ای

این دومین بار است که در 10 روز گذشته حجم اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. پیش از این روز 2 سپتامبر تل آویو شاهد تظاهرات 350 هزار نفری بود و شمار معترضان با دیگر شهرها به حدود 500 هزار نفر می‌رسید. این بزرگ‌ترین اعتراض خیابانی در اسرائیل از زمان شروع جنگ در 7 اکتبر 2023 بود و اعتراضات  8 سپتامبر توانست از این رکورد نیز عبور کند.

به نظر می‌رسد تجمیع دو موج اعتراضی باعث ثبت شدن این رکورد جدید باشد؛ گروه اول اعتراضات هفتگی خانواده‌های اسیران اسرائیلی است که توسط انجمن خانواده های اسیران سازماندهی می‌شود و دسته دوم نیز مخالفان کابینه نتانیاهو بود که ماه‌هاست در برابر وزارت جنگ برگزار می‌شود.

«عفرت ماخیکاوا»، یکی از معترضان در تل‌آویو، که برادرزاده «گادی موسی»، اسیر اسرائیلی است، گفت: «فکر می‌کنم حتی کسانی که شاید درباره پیوستن به اعتراضات تردید داشتند کم کم به این نتیجه رسیده‌اند که صدای جامعه باشند و خواستار بازگرداندن اسیران و توافق برای آتش‌بس شوند.»

دنیل آلونی، اسیری که در جریان آتش بس یک هفته ای قبلی آزاد شد نیز خطاب به نتانیاهو گفت: «اجازه دهید به نخست‌وزیر یادآوری کنم که امروز 7 سپتامبر است و امروز دقیقاً 11 ماه از فاجعه وحشتناک می‌گذرد. چه کسی باور می‌کرد که پس از یازده ماه دولت هیچ کاری برای برگرداندن اسیران نکرده باشد؟»

پس از پیوستن دو گروه معترض به یکدیگر، معترضان به خیابان بگین رفتند و آتش روشن کردند. نیروهای پلیس چند بار آتش را خاموش کردند ولی مجدداً آتش توسط معترضان روشن شد. آنها سپس بزرگراه ایالون را مسدود کردند، امری که به یک رویداد معمول در اعتراضات بزرگ تل‌آویو تبدیل شده است، همچنین در تقاطع خیابان‌های نامیر و پینکاس نیز مسیرها توسط معترضین مسدود شد.

اعتراض , تل آویو ,

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد، یکی از معترضان نوجوان توسط پلیس تل‌آویو به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بازداشت شده است. از سوی دیگر گروهی از راستگرایان افراطی نیز اقدام به برگزاری یک تظاهرات متقابل در برابر مخالفان دولت نتانیاهو کردند. این گروه خواستار تشدید حملات ارتش صهیونیستی برای آزادی اسیران از طریق عملیات نظامی و تسلیم کردن حماس در میدان نبرد شدند.

در حیفا نیز نیروهای پلیس به استفاده از زور بیش از حد متهم شدند، ویدیویی نشان می‌دهد که معترضان در این شهر به سمت سیم‌خاردارهایی که در کنار جاده قرار داده شده بودند، پرتاب می‌شدند. گزارش شده که حداقل دو معترض به دلیل جراحاتی که گفته می‌شود توسط پلیس وارد شده بود، به مراکز درمانی منتقل شدند.

 

 

روند اخیر نشان می‌دهد، گسل‌های بزرگی در برابر کابینه نتانیاهو در حال شکل گیری است و اعتراضات جزیره ای موجود در حال پیدا کردن ربط و ضبط با یکدیگر هستند. در این صورت حجم اعتراضات بسیار شدیدتر از اکنون خواهد شد و ائتلاف حاکم را در شرایط شکننده تری قرار می‌دهد. مزمن شدن اعتراضات و همراهی آنها با اعتصابات کارگری می‌تواند، از یکسو زمینه را برای سقوط کابینه نتانیاهو فراهم کند و از سوی دیگر دستورکار این کابینه را تغییر دهد.

انتهای پیام/