تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3774209
شناسه : 3774209
تاریخ :
اثرگذاری دانش آموزان در اداره مدرسه/ اینجا دانش آموز همه کاره است اقتصاد ایران: معاون سازماندهی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: اصلی‌ترین اتفاقی که در هر اجلاسیه رقم می‌خورد؛ انتخابات دانش آموزی برای مشخص شدن اعضای شورای مرکزی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تا چند روز دیگر یعنی در پایان شهریور، تهران میزبان دانش آموزان برتر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان است تا در اجلاسیه سوم چهاردهمین کنگره ا تحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، سری جدید فعالیت‌های تشکلی و دانش آموزی خود را آغاز کنند.

به همین دلیل با طیبه فروزنده کارشناس ارشد رسانه و معاون سازماندهی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی در خصوص این اجلاسیه، چگونگی برگزاری جلسات کنگره دانش آموزی و علت برگزاری چنین برنامه‌هایی پرسیدیم.

فروزنده با بیان اینکه کنگره‌های دانش آموزان عضو اتحادیه همچون خود انجمن‌های اسلامی از سال ۵۸، قدمتی طولانی دارد؛ گفت: ما در حال گذراندن چهاردهمین کنگره اتحادیه هستیم؛ هر کنگره سه اجلاسیه داشته است. اصلی ترین مخاطبان و مدعوینی که به این اجلاسیه دعوت می‌شوند؛ اعضای دانش آموز قرارگاه ملی اتحادیه هستند. دانش آموزانی که از مهر سال گذشته تا شهریور امسال قبول زحمت کرده و به عنوان عضو قرارگاه ملی فعالیت داشتند در کنگره جای خود را به دانش آموزان قرارگاه در دور بعد می‌دهند. تقریباً در هر رده ۷۵ دانش آموز داریم که از سراسر کشور عضو قرارگاه می‌شود. هر استانی نماینده خود را در قرارگاه ملی دارد.

کنگره ملی، آغاز دوره جدیدی از فعالیت‌های تشکلی دانش آموزان

وی با اشاره به اینکه در اجلاسیه‌هایی که هر ساله برگزار می‌شود دانش آموزان عضو قرارگاه دور هم جمع می‌شوند؛ گفت: دانش آموزانی که می‌خواهند مسئولیت خود را تحویل دهند گزارش پایانی خود را ارائه می‌کنند و دانش آموزانی که برای دور جدید انتخاب شدند فعالیت‌های خود را تحویل می‌گیرند تا مسئولیت‌های خود را انتخاب و فعالیتشان را آغاز می‌کنند.

معاون سازماندهی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی افزود: اصلی‌ترین اتفاقی که در هر اجلاسیه رقم می‌خورد؛ انتخابات دانش آموزی برای مشخص شدن اعضای دانش آموزی در شورای مرکزی است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان ساز و کار مشخصی در فرایندهای سیاست گذاری، نظارت و اجرا دارد که یکی از عرصه‌های مهم در قانون گذاری و ارائه راهبردهای اتحادیه شورای مرکزی است.

این دانش آموزان بودند که در سال ۵۸، انجمن‌های اسلامی خود را به یکدیگر نزدیک کرده و اتحادیه را پایه گذاری کردند.

ترکیب شورای مرکزی اتحادیه، تنها بزرگسالان نیستند. اتفاقاً مهم این است که در شورای مرکزی نوجوانان دانش آموز هم حضور دارند. یک دانش آموز دختر و یک دانش آموز پسر به نمایندگی از دانش آموزان کل کشور عضو این شورای مرکزی هستند؛ یک سال در تمام جلسات شورا شرکت می‌کنند و مسائل و مطالب دانش‌آموزان را به شورای مرکزی را به انتقال می‌دهند تا در صحن شورا پیگیری شود.

فروزنده به انتخاب دو دانش آموز برای حضور در شورای مرکزی اشاره کرد و گفت: در کنگره، اعضای قرارگاه ملی دختران و اعضای قرارگاه ملی پسران به طور جداگانه یک نماینده از خود انتخاب می‌کنند تا برای یک سال عضو شورای مرکزی باشد. این مهم‌ترین اتفاق ر خ داده در اجلاسیه هاست.

هر سه سال هم ترکیب شورا نوسازی می‌شود یعنی در هر کنگره که به مدت سه سال فعالیت می‌کند ما یک ترکیب متفاوتی از شورای مرکزی خواهیم داشت.

اثرگذاری دانش آموزان در اداره مدرسه/ اینجا دانش آموز همه کاره است

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان یک ترکیب کاملاً دانش آموزی و مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌آموزی است؛ گفت: اصلی‌ترین ارکان اتحادیه برای اجرای امور دانش آموزان هستند. این دانش آموزان در فعالیت در انجمن سلسله مراتبی دارند که به آن اصطلاحاً سطوح دانش‌آموزی می‌گوئیم.

دانش آموز در مدرسه خودش انجمن اسلامی دارد؛ در سطح شهر به کمک دوستانش قرارگاه شهری دارد؛ هر شهر نماینده خود را به استان معرفی می‌کند تا قرارگاه استانی را شکل دهند و در حقیقت نمایندگان قرارگاه‌های استانی نمایندگان هر استان در قرارگاه ملی هستند.

حضور دانش آموزان در اتحادیه انجمن‌های اسلامی تزئینی نیست

فروزنده با تاکید بر اینکه حضور دانش آموزان در اتحادیه انجمن‌های اسلامی حضوری زینتی و تزئینی نبوده و نیست؛ گفت: دانش آموز در انجمن‌های اسلامی و اتحادیه این انجمن‌ها عاملیت دارد؛ مسائل مهم اتحادیه را بررسی می‌کند؛ به برنامه‌های مهم اتحادیه فکر و آن را طراحی می‌کند. بیشتر برنامه‌های اتحادیه هم توسط دانش آموزان اجرایی می‌شود. این دانش آموز سعی می‌کند تا جایی که می‌تواند این شبکه دانش آموزی را هم در مدرسه و هم در میان دوستان خود گسترده‌تر کند.

تفاوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی با دیگر تشکل‌های دانش آموزی در چیست

معاون سازماندهی خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی افزود: این فعالیت به صورت انجمنی و وجود سطوح مختلف و فعال دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین نقاط تفاوت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان با دیگر تشکل‌های دانش‌آموزی است. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان تشکلی نبوده که بزرگسالان برای نوجوانان طراحی کنند بلکه این دانش آموزان بودند که در سال ۵۸، انجمن‌های اسلامی شهرهای خود را به یکدیگر نزدیک کرده و اتحادیه را پایه گذاری کردند. این نوجوانان بودند که در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی، انجمن‌های اسلامی خود را تریبون انقلاب اسلامی کردند. با پیروزی انقلاب اسلامی هم فعالیت‌های خود در اتحادیه را به امام خمینی عرضه می‌کنند.

فروزنده با اشاره به اینکه از ابتدا عاملیت، سیاست گذاری و ارائه راهکار با دانش‌آموزان بوده است؛ گفت: این دانش آموزان هستند که نماینده اتحادیه در مدارسند. در بسیاری از موارد دانش آموز عضو انجمن یک برنامه موفقی را ارائه می‌کند و همان برنامه در سراسر کشور تکثیر می‌یابد تا جایی که همه انجمن‌های اسلامی آن را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فصل تابستان فصل آماده سازی دانش آموز عضو اتحادیه برای آغاز فعالیت‌های تشکلی در مدرسه خود از مهر است؛ افزود: اردوهای طلایه‌داران در تابستان فضایی برای آماده سازی دانش آموزان است که در فعالیت‌های سناریو محور و با برنامه‌های خاصی این دانش آموزان توانمندتر می‌شوند.

اثرگذاری دانش آموزان در اداره مدرسه/ اینجا دانش آموز همه کاره است

فروزنده با تاکید بر اینکه تمام اعضای قرارگاه‌های ملی استانی و شهری با انتخابات مشخص می‌شوند؛ گفت: در اجلاسیه ها، دانش آموزان عضو قرارگاه ملی برای حضور در شورای مرکزی اتحادیه با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند تا بر اساس این برنامه و طرح‌ها، دیگر اعضای قرارگاه ملی بین داوطلبان رأی دهند.

وی با اشاره به برنامه‌های جریان ساز اتحادیه در مدرسه گفت: مدرسه انقلاب یکی از برنامه‌های جریان ساز در اتحادیه انجمن‌های اسلامی است که در ایام دهه فجر و در اواسط نیم سال تحصیلی در مدارس اجرا می‌شود. شاید بتوان گفت گل کار دانش آموز اتحادیه، مدرسه انقلاب است؛ زیرا هر دانش آموز تیم خودش را شکل داده؛ خلاقیت‌ها، دغدغه‌ها و انگیزه‌های خود را به میدان می‌آورد و یک کار عملیاتی را در سطح مدرسه خود اجرا می‌کند.