تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3774159
شناسه : 3774159
تاریخ :
«ویز، نیش، گاز» چاپ شد/حشرات به چه دردی می‌خورند؟ اقتصاد ایران: کتاب «ویز، نیش، گاز؛ حشرات به چه درد می‌خورند؟» نوشته آنه اسور دروپ_تایگسون با ترجمه کاوه فیض‌اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ویز، نیش، گاز؛ حشرات به چه درد می‌خورند؟» نوشته آنه اسور دروپ_تایگسون به‌تازگی با ترجمه کاوه فیض‌اللهی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه تاریخ طبیعی» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی‌اش سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات سیمون و شوستر در نیویورک چاپ شده است.

آنه اسور دروپ_تایگسون نویسنده کتاب پیش‌رو، استاد زیست‌شناسی حفاظت در دانشکده علوم زیست‌محیطی و مدیریت طبیعت دانشگاه علوم زیستی نروژ است. او مشاور علمی پژوهشگاه طبیعت نروژ نیز هست. این‌پژوهشگر به‌عنوان استاد درس‌های مدیریت طبیعت، بوم‌شناسی حشرات و تنوع زیستی جنگل شناخته می‌شود و درباره جنگل‌داری پایدار و تنوع زیستی پژوهش می‌کند. نقش بوم‌شناختی حشرات در درختان و جنگل‌ها شاخه تخصصی پژوهش‌های اوست.

این‌پژوهشگر می‌گوید همیشه به متن و نوشتن علاقه داشته و زبان به‌عنوان یک‌سیستم او را جذب می‌کرده است. کتاب آنه اسور دروپ_تایگسون درباره حشرات، اولین‌بار سال ۲۰۱۸ چاپ شد و نام نروژی‌اش «سیاره حشرات» بود. پرفروش‌شدن کتاب باعث شد یک‌سال بعد، نسخه انگلیسی‌اش با ترجمه لوسی مافت عرضه شود. این‌کتاب در بازار انگلستان با عنوان «حشرات شگفت‌انگیز» عرضه شد و در آمریکا هم «ویز، نیش، گاز» نام گرفت.

کتاب «ویز، نیش، گاز؛ حشرات به چه درد می‌خورند؟» دربرگیرنده ماجراهای شگفت‌انگیز درباره حشرات است و نویسنده در آن تلاش کرده به این‌سوال پاسخ دهد که حشرات به چه درد می‌خورند؟ چون جدا از فواید و خدمات اکوسیستمی حشرات، آن‌ها راه‌حل‌های بی‌شماری برای مسائلی پیدا کرده‌اند که سیاره زمین پیش رویشان گذاشته است. آنه اسور دروپ_تایگسون می‌گوید هدف از نوشتن این‌کتاب این بوده که مخاطب، رابطه دوستانه‌تری با حشرات داشته باشد.

مولف کتاب پیش‌رو، طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به‌ترتیب کتاب‌های «اسرار حشرات» را برای کودکان ۹ تا ۱۳ سال و «تنبل و شب‌پره تنبل» را برای کودکان ۳ تا ۶ سال نوشت. سال ۲۰۲۰ کتاب دیگری را هم با عنوان «بر شانه‌های طبیعت: چگونه ده میلیون گونه جان شما را نجات می‌دهند» برای بزرگسالان به چاپ رساند.

مخاطب کتاب «ویز، نیش، گاز؛ حشرات به چه درد می‌خورند؟»، بناست بفهمد چرا ما و سیاره‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بدون حشرات بختی برای بقا نداریم. همچنین این‌که حشرات تقریباً نیمی از دنیای جانوران را تشکیل می‌دهند و همه‌جا حضور دارند؛ از اعماق غارها تا بلندی‌های هیمالیا، درون کامپیوترها، چشمه‌های آب داغ، و حتی در سوراخ گوش و بینی جانوران بزرگ‌تر. بسیاری گمان می‌کنند زندگی در نبود حشرات دلپذیرتر خواهد بود، اما نویسنده «ویز، نیش، گاز» می‌گوید بدون آن‌ها زندگی ناممکن خواهد شد. چون حشرات هستند که گیاهان و جانوران مرده را به خاک تبدیل می‌کنند و گل‌ها را گرده‌افشانی می‌کنند و بود و نبود بسیاری از محصولات کشاورزی وابسته به آنها است. زندگی، آن‌طور که می‌شناسیم، بدون حشرات چندان نخواهد پایید اما در سال‌های اخیر گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره کاهش چشمگیر شمار و تنوع حشرات منتشر شده‌اند. آنه اسور دروپ_تایگسون معتقد است این‌روند برای کره زمین تبعات جدی خواهد داشت.

کتاب پیش‌رو ۹ فصل دارد که به این‌ترتیب‌اند:

«موجودات کوچک، طرح هوشمندانه (آناتومی حشرات)»، «رابطه جنسی شش‌پا (قرارهای عاشقانه، جفت‌گیری و فرزندپروری)»، «بخور یا خورده شو (حشرات در زنجیره غذایی)»، «حشرات و گیاهان (مسابقه بی‌پایان)»، «زنبورهای پرکار، ملخ‌های خوش‌طعم (حشرات و غذای ما)»، «چرخه زندگی و مرگ (حشرات به‌عنوان نظافتچی)»، «از ابریشم تا لاک (صنایع حشرات)»، «منجیان، پیشگامان و برندگان نوبل (کشف‌هایی با الهام از دنیای حشرات)» و «ما و حشرات (بعد چه می‌شود؟)».

متن «ویز، نیش، گاز» با نقاشی‌های علی نورپور همراه شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

با کوتاه‌تر شدن روزها، افت دما، و از راه رسیدن پاییز، تغییر دیگری رقم می‌خورد. شته‌خانم‌ها تغییر رویه می‌دهند و علاوه بر فرزند ماده، فرزند نر هم تولید می‌کنند. سپس اینها با هم جفت می‌شوند و این‌بار ماده‌ها تخم می‌گذارند؛ تنها راهی که شته‌ها می‌توانند زمستان را سر کنند و باقی بمانند. تخم‌ها را روی گیاه چندساله مناسبی می‌گذارند. بهار که برسد، از این تخم‌ها ماده‌های بگرزای جدیدی بیرون خواهند آمد. و روز از نو روزی از نو.

اگر یک شته ماده، در یک‌فصل، می‌تواند به‌تنهایی از تعداد آدم‌های روی سیاره زمین بیشتر فرزند، نوه و نتیجه تولید کند، اصلا چه نیازی هست به مردان؟‌ آیا بهره‌وری‌اش بیشتر نبود اگر به جای فقط نیمی از افراد همه افراد می‌توانستند فرزند تولید کنند؟ (بگذریم از اینکه اگر نیازی به نگرانی درباره قرار ملاقات و چیزهای دیگر نبود چقدر زمان صرفه‌جویی می‌شد.)

این‌کتاب با ۳۴۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰ هزار تومان منتشر شده است.