تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3774114
شناسه : 3774114
تاریخ :
موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و افغانستان در حال تنظیم است اقتصاد ایران: عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان در حال مذاکره و تنظیم است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خاکی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در نشست وبیناری فعالان اقتصادی لرستان و افغانستان گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بین ایران و افغانستان در حال مذاکره و تنظیم است و امید می‌رود هرچه زودتر نهایی و تعرفه‌ها برای فعالان اقتصادی مشخص شود.

خاکی افزود: لازمه گسترش توسعه روابط تجاری و اقتصادی برگزاری نشست‌های مختلف و شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر است و در گام بعدی زمینه همکاری‌های بیش‌ازپیش فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: امیدواریم با توافقنامه چابهار، ظرفیت‌های خوب مرزهای زمینی و رسمی و تعریف اولویت همکاری اقتصادی دولت با کشورهای همسایه به‌ویژه افغانستان، به نتایج خوبی دست یابیم.

روحانی، مسئول اقتصادی سفارت افغانستان نیز ضمن تأکید به مسئله بازگشت مهاجران افغانستانی به کشور خودشان، گفت: افغانستان استراتژی کوتاه‌مدتی برای واردات دارد و در تلاش برای حمایت از تولیدات داخل است.

بر اساس اعلام اتاق ایران، وی افزود: واردات سموم کشاورزی و تکنولوژی و ماشین‌آلات در اولویت است همچنین با توجه به خاک حاصلخیز و آب شیرین این کشور زمینه همکاری با سرمایه‌گذاران در کشت فراسرزمینی فراهم است و زمین‌هایی را به‌صورت اجاره ۹۰ ساله در اختیارشان قرار می‌دهیم و همچنین آمادگی تهاتر محصولات کشاورزی مانند چغندر با سایر محصولات داریم.

مشاور وزیر تجارت و صنایع افغانستان با بیان اینکه دیگر نیاز بازار مصرف افغانستان شیر خشک است گفت: قبلاً صادرات شیر خشک به افغانستان انجام گرفته بود اما اکنون نیازمند واردات محصول هستیم و تاجرانی نیز از افغانستان در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

روحانی ادامه داد: در پایانه صادراتی افغانستان سردخانه نداریم به همین دلیل اغلب محصولات در سردخانه‌های پاکستان نگهداری و با ۲ برابری قیمت عرضه می‌شود.

وی بر ایجاد سردخانه‌های مشترک تأکید و تصریح کرد: می‌توان نگهداری محصول را افزایش داد، به‌طور نمونه ۹۰ درصد مصرف فلفل دلمه‌ای افغانستان از ایران است و با راهکارهایی می‌توان زمان ماندگاری محصول را افزایش داد.

مسئول اقتصادی سفارت افغانستان در ایران ادامه داد: در بخش لوله پولیکا خودکفا هستیم، اما در زمینه ظروف یک‌بارمصرف نیازمند واردات هستیم، همچنین تولید نان و شیرینی در افغانستان زیاد است، بااین‌حال می‌توان مواد اولیه این مواد غذایی را وارد کرد.

روحانی با بیان اینکه افغانستان در بخش ماشین‌آلات بسیار نیازمند است، گفت: ۱۵ تا ۲۰ درصد تولید داریم و بخش اعظم ماشین‌آلات صنعتی و نیمه‌صنعتی وارداتی هستند.

وی اظهار کرد: صادرات و واردات گوشت در افغانستان ممنوع است، گوشت گوسفندی گران‌تر از گوساله است و تهاتر با گوشت نمی‌شود اما با هر محصول دیگری امکان‌پذیر است.