تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3774059
شناسه : 3774059
تاریخ :
خط لوله گاز میناب - سیریک - کوه مبارک بزودی به‌ بهره برداری میرسد اقتصاد ایران: یک مقام مسئول گفت: به‌زودی با افتتاح «خط لوله گاز میناب - سیریک - کوه مبارک»، شاهد رسیدن انرژی توسعه بخش به منطقه جاسک و شکل‌گیری هاب انرژی در شرق استان هرمزگان خواهیم بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا نوشادی با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران همه ظرفیت خود را برای شکوفایی زیرساخت‌های انرژی در سواحل مکران به میدان آورده است، گفت: همسو با سند توسعه منطقه ساحلی مکران، تاکنون طرح‌های عظیم و پرمنفعت گازی برای شهرهای چابهار، کنارک، جاسک، سیریک، کوه مبارک و میناب در دو استانِ سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرا شده است.

ایجاد زیرساخت‌هایِ صادرات گاز به کشور عمان

وی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات گاز به عمان را یکی از اهداف اصلی احداث پروژه «خط لوله گاز میناب -سیریک -کوه مبارک» اعلام کرد و افزود: گستره اول این پروژه، خط لوله ۴۲ اینچ میناب -سیریک به طول ۱۲۰ کیلومتر است که از خط لوله هفتم سراسری گاز منشعب شده و با تزریق گاز به آن در آینده نزدیک، صنایع شرق استان هرمزگان از نعمت پایدار گاز برخوردار می‌شوند.

به گفته نوشادی، گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع شهرهای میناب، سیریک و منطقه صنعتی گروک و نیروگاه برق کوهستک از دیگر مواهب اجرای گستره میناب سیریک است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره روند احداث گستره دوم این پروژه با عنوان «خط لوله گاز ۴۲ اینچ سیریک - کوه مبارک» که تا پایان سال‌جاری به بهره برداری می‌رسد، توضیح داد: این خط لوله ۸۰ کیلومتری، گاز خط لوله هفتم سراسری را به منطقه کوه مبارک در حوالی شهر جاسک (نقطه خروج و صادرات گاز به سوی کشور عمان) منتقل می‌کند.

تبدیل جاسک به هاب انرژی جنوب کشور

نوشادی در ادامه با یادآوری برنامه گسترده وزارت نفت برای تبدیل جاسک به کانون انرژی جنوب کشور گفت: احداث واحدهای پتروشیمی و پتروپالایشگاهی در کنار توسعه صنایع شیلات، فولاد، نیروگاه و آب شیرین کن می‌تواند خیل عظیم سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و صادرکنندگان را رهسپار جنوب کشور کند و آرزوی دیرینه جهش اقتصادی دریا محور را عینیت ببخشد.

وی با بیان اینکه با رسیدن گاز به منطقه جاسک، کل بنادر ساحلی جنوب ایران از نعمت گاز برخوردار می‌شوند، یادآور شد: به موازات این تلاش‌ها، گروه دیگری از کاروان توسعه گاز در شمال غرب ایران، طرح‌های گازی «رشت چلوند و چلوند - اردبیل» را به مراحل انتهایی می‌رسانند تا زمینه برای شکوفایی قطب کشاورزی کشور و صادرات محصولات منطقه مغان به کشورهای همسایه فراهم شود که برآیند این اقدام‌ها، حرکت به سوی تعبیر رؤیای دیرین ایرانیان در کاهش تمرکزگرایی و توزیع عادلانه امکانات در پهنه کشور است.