تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3774043
شناسه : 3774043
تاریخ :
تمام امتیازهای صنایع باید به صنعت چاپ هم اختصاص یابد اقتصاد ایران: معاون صنایع عمومی وزارت صمت در جشنواره ضرباهنگ صنعت چاپ گفت‌: نگاه به این صنعت باید قابل توجه باشد و تمام امتیازهای سایر صنایع را به این صنعت هم تعمیم دهیم، برنامه‌ریزی شد، مصوبه‌ای از هیات دولت اخذ کنیم تا ممنوعیت‌هایی که در شهرها داریم، رفع شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، چهارمین جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ با حضور محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت و فعالان صنعت چاپ شب گذشته، یکشنبه 18 شهریور در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

مجید اسماعیل‌زاده، عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ در ابتدای این مراسم با ابراز خوشحالی از حضور در میان افرادی که به عظمت، شکوه و اقتدار این صنعت اعتقاد و ایمان کافی دارند، گفت:  امروز به پاسداشت 11 شهریور روز ملی صنعت چاپ گردهم آمده‌ایم تا این روز بزرگ را جشن بگیریم.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما درگیر تحریم های ظالمانه هستیم؛ همچنان درگیر بدیهی‌ترین‌ و ابتدایی‌ترین اصول اقتصاد‌ و تجارت‌ نیز هستیم، تنها راه سعادت و آسایش جمعی در مشارکت، هم‌‌افزایی، همدلی و همنوایی است. این همدلی به ویژه در مسائل مشترک در خانواده صنعت چاپ به حل چالش‌ها و جبران کمبودها منجر خواهد شد.

 اسماعیل‌زاده تاکید کرد:  جشنواره ملی ضرباهنگ چاپ اگرچه هنوز در ابتدای راه است، اما تلاشی است برای تمرین همکاری و هم‌افزایی در راستای منافع جمعی و همکاری مستقیم و غیرمستقیم 100 نفر در قالب یک تیم برای خانواده خودش، ما در ستاد ملی ضرباهنگ چاپ کوشیده‌ایم با رویکردی متفاوت برای حال خوب شما فعالبت کنیم.

وی ادامه داد: دستاورد فعلی صنعت چاپ ناشی از زحمات و کوشش‌های پیشکسوتانی است که با جان و مال و تخصص خود موجب بالندگی صنعت را به نحوی فراهم کرده‌اند که این گردهمایی خود نتیجه زحمات بدون چشمداشت کسانی است که در این زمینه به درستی و در هنگام لازم فداکاری کردند.

اسماعیل‌زاده خطاب به وزیر فرهنگ گفت: خیلی خوشحالم که شخصیتی فرهنگی و فرهیخته مثل جنابعالی که با صنعت چاپ آشناست، سکان‌دار وزارت فرهنگ شده است، ما اعتقاد داریم که حتما تفاوت دارد چه شخصیی رئیس جمهور باشد، وزیر و یا حتی شهردار.

وی گفت: امدواریم این مراسم و ضیافت موجب پیوند بیشتر بین اعضا، ذی‌نفعان، طراحان گرافیک، چاپخانه‌داران، لیتوگرافان، صحافان،  صنعتگران، متولیان، بخش‌های حمایتی، رسانه‌ها و خبرنگاران همچنین جامعه مصرف‌کنندگان و همه خانواده بزرگ صنعت چاپ شود.

 احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت:  از زمان آغاز فعالیت در اتحادیه تصمیم گرفتیم که روز صنعت چاپ را خودمان برگزار کنیم،‌ نخستین مراسم را با حضور 145 نفر در دوران کرونا آغاز کردیم و امروز در دوره چهارم با بیش از سه هزار نفر این جشن را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا بر «ما می‌توانیم» تمرکز کردیم که خروجی امروز مشخص است، ادامه داد: باوری در صنف ایجاد شده که همه با یکدیگر همراه و همدل هستند تا این مراسم را برگزار کنیم و من به همه شما افتخار می‌کنم. امیدوارم با وحدت و همدلی بتوانیم قدم‌های بزرگ و بزرگ‌تر برداریم، امیدوارم با فعالیت دولت جدید، اتفاقات بهتری برای صنعت چاپ کشور بیفتد، زیرا این صنعت لایق بهترین‌ها است.

علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ دیگر سخنران این نشست بود که  در سخنانی گفت:‌ از شما عزیزان که تمام عمر خود را برای این صنعت گذاشتید، درخواست دارم با توجه به برگزاری جشن‌های استانی شاهد همکاری و مشارکت تشکل‌های صنفی در برپایی جشن‌های بزرگ صنعت چاپ در استان‌ها باشیم.

آخرین سخنران این مراسم، محمدمهدی برادران بود، وی حضور خود را به جهت تقدیر و تشکر و تاکید بر رویکرد صنعتی بودن چاپ در کشور دانست و گفت: چاپ؛ صنعتی با قدمت بالاست که سرمایه‌ای عظیم در آن قرار دارد، صنعتی که صنعت مکمل محسوب می‌شود و بدون وجود این صنعت سایر صنایع و خدمات و کالاها بدون آن معنایی ندارند.

وی گفت: هر زمان که حال این صنعت خوب است، سایر صنایع هم حال خوبی دارند اما اگر روزی در این صنعت دچار مشکل باشیم، سایر صنایع هم دچار چالش‌ خواهند بود، امروز اگر از 95 میلیون دلار صادرات رسمی صحبت می‌کنیم، یعنی در کنار هر کالایی که صادر شده، صنعت چاپ هم همراه بوده است و این رقم، عدد ناچیزی است. هر کالایی که صادر شده، قطعا محصولات صنعت چاپ را هم کنار خود داشته است.

برادران گفت: اگر لوازم خانگی یا هر کالایی صنعتی دیگری را صادر کرده‌ایم، در کنار آن ارزش افزوده بالایی توسط فعالان صنعت چاپ و با اتکای نیرو و توانی که این صنعت را هدایت می‌کنند، دنبال می‌شود.چاپ صنعتی، بسیار رقابتی است. ما امروز نیاز داریم که با حداقل قیمت و بیشترین کیفیت محصولاتی را ارائه کنیم که سایر صنایع هم از آن، بهره‌مند شوند و بتوانند در مقام رقابت با سایر محصولات داخلی و خارجی، رقابت خود را دنبال کنند.

وی با اشاره به فعالیت یک هزار و 493 واحد صنعتی تولیدی بزرگ در کشور، گفت: در کنار این واحدها، 15 هزار و 400 واحد صنفی در کشور نیز رسالت مهم صنعت چاپ را دنبال می‌کنند، رویکردهایی که طی سال‌های اخیر دنبال شده، رویکرد نگاه صنعتی به مقوله چاپ و مقوله قالب‌های صنعتی بوده که در مجموعه‌ها ارائه شده است و مقوله بسیار وسیع و عظیمی است.

معاون عمومی وزارت صمت درباره خدمات فنی صنعت چاپ نیز توضیح داد: علاوه بر آن خدمات بازرگانی نیز به عنوان صنایع مکمل این صنایع مطر است که بحث تامین مواد اولیه که عمدتاً کاغذ است را انجام می‌دهند.

به گفته وی، در کنار همه این موارد ما به مبحث طراحان می‌رسیم که نقش مهمی در سواد بصری مردم و طراحی‌های جدید دارند، در گذشته، یکی از نقاط ضعف صنایع کشور ما، بحث بسته‌بندی و طراحی بود اما این مساله امروز به نقطه قوت صنایع تبدیل شده است.

برادران در ادامه صحبت‌های خود به برخی آمار و ارقام در حوزه کاغذ نیز اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر از یک میلیون و 750 هزار تن کاغذی که در صنعت چاپ و صنعت کارتن و سایر صنایع استفاده می‌شود، با رشد 10.5 درصدی، نزدیک به دو میلیون تن، کاغذ، مقوا و کارتن رسیده‌ایم که رقم قابل توجهی است، البته سرانه ما نسبت به سایر کشورها همچنان پایین است. به همین دلیل یکی از موضوعاتی که باید روی آن کار کنیم، این است که هرچه مصرف ما در کاغذ بالا برود، مصرف‌ ما در پلاستیک پایین خواهد آمد که این مساله می‌تواند در فرهنگ‌سازی بازیافت و حمایت از محیط زیست موثر باشد.

 معاون صنایع عمومی وزارت صمت ادامه داد:  نگاه به این صنعت باید قابل توجه باشد و تمام امتیازهای سایر صنایع را به این صنعت هم تعمیم دهیم، البته مشکلی با محیط زیست وجود دارد که پیش از این برنامه‌ریزی شد، مصوبه‌ای از هیات دولت اخذ کنیم تا ممنوعیت‌هایی که در شهرها داریم، با توجه به ارتقای این صنعت، رفع شوند. انتظار دیگر است که واحدهای صنفی که بیش از واحدهای صنعتی پرسنل دارند و حجم ورودی و گردش مالی دارند و بسیار هم اثرگذار هستند، از تمام مزایایی که واحدهای صنعتی در قالب سامانه جامع تجارت و سامانه‌ها بهین‌یاب دارند یا مواردی که در حوزه تامین مواداولیه در بحث محدودیت‌های ارزی برای مواداولیه وجود و... بهره‌مند شوند.

وی گفت: حق اهالی صنعت چاپ و اتحادیه چاپخانه‌داران است که مجموعه اتحادیه‌های سراسر کشور که نقش کلیدی را در مدیریت این اتحادیه‌ها ایفا می‌کنند، حضور پررنگ داشته باشند،  سال گذشته کمتر اتحادیه‌ها در این صنعت در مقایسه با سایر بنگاه‌ها حضور داشتند، اما اکنون باتوجه به اینکه ماهیت این صنعت بیشتر رویکرد تجاری دارد و محصولات این صنعت با سایر صنایع گره خورده است و بیش از آنکه محصولات فرهنگی، باشد محصولات تجاری است، انتظار این است که همان رویکردی که در سایر اتحادیه و اتاق‌های اصناف دنبال می‌شود در اتحادیه تهران و سایر اتحادیه‌های کشور هم دنبال شود.

در ادامه این مراسم از دو پیشکسوت صنعت چاپ یعنی علی مغانی، رئیس پیشین اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی و علی گلستانیان پیشکسوت فعال صنعت چاپ تجلیل شد.

صنعت چاپ و چند نقشه‌ راه برای دولت چهاردهم

در ادامه این مراسم نیز از برگزیدگان بخش‌های مختلف با حضور مسئولان تقدیر شد؛ در بخش کارآفرینان برگزیده از کانون تبلبعاتی ایران نوین به مدیریت مریم شفیعی، مجتمع چاپ و بسته‌بندی هزار نقش به مدیریت غلامرضا بکایی و شرکت شفیعی به مدیریت احمدرضا شفیعی تقدیر شد.

همچنین جایزه برند برگزیده این جشنواره به هلدینگ نقش الماس به مدیریت مصطفی حاجیلو، جایزه تامین‌کننده برگزیده به خبرگان کاغذ به مدیریت سید حسن میرباقری رسید. جایزه تولیدکننده برگزیده نیز به سالنامه دموت به مدیریت امیر و رضا مهتاب‌خواه تقدیم شد، همچنین شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره ضرباهنگ چاپ لوح سپاس و تندیس برگزیره طراحی با گرایش چاپ و بسته‌بندی را به محمدرضا اسلام‌پرست تقدیم کرد.

انتهای پیام/