تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3773941
شناسه : 3773941
تاریخ :
گلایه شهروندان قمی از خدمات درمانی تامین اجتماعی اقتصاد ایران: قم- ۶۰ درصد جمعیت استان قم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که شماری از آنان از کمیت و کیفیت ارائه خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش گلایه دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - مهدی بخشی سورکی: یکی از مأموریت‌های سازمان تأمین اجتماعی، تأمین سلامت و ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان اصلی و خانواده‌های تحت پوشش این نهاد غیر دولتی است که این امر به دو صورت درمان مستقیم و غیرمستقیم از سوی مراکز طرف قرارداد صورت می‌گیرد.

بر اساس آخرین آمار، ۸۶۱ نفر در استان قم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند که این تعداد در حدود ۶۰ درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود.

هم اکنون مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم در یک بیمارستان اختصاصی خود یعنی بیمارستان امام رضا علیه السلام و سه مرکز درمان ملکی دیگر از جمله پلی کلینیک بوعلی، پلی کلینیک ۲۲ بهمن و کلینیک دکتر غرضی خدمات درمانی را به بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در قم ارائه می‌دهد که این تعداد مرکز، متناسب با جمعیت تحت پوشش نیست و بیمه شدگان گلایه‌هایی در زمینه ارائه خدمات درمانی از سوی این نهاد دارند.

پای صحبت برخی از مراجعان به مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی قم که می‌نشینیم در مجموع رضایتمندی از کیفیت و کمیت خدمات را از زبان آنان نمی‌شنویم.

گلایه شهروندان قمی از خدمات درمانی تامین اجتماعی

مهمترین مسائل بیمه شدگان تأمین اجتماعی در قم

نبود پزشک خوب، کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف و بیماری‌های دوره سالمندی، عدم ارائه داروی مناسب برای درمان، ضعف شدید در ارائه خدمات دندانپزشکی و محدودیت خدمات در این بخش، مشمول نبودن برخی داروها در بیمه تأمین اجتماعی، تجویزهای نامناسب برای درمان از سوی برخی پزشکان به دلیل محدودیت‌های ارائه دارو، کمبود تجهیزات و دستگاه‌های آزمایشگاهی و کمبود مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی از جمله مهمترین مسائلی است که بیمه شدگان تأمین اجتماعی در قم با آن مواجه هستند.

شاید از مهمترین چالش‌های حوزه درمان تأمین اجتماعی در استان قم تأمین نیروی انسانی متخصص و فوق تخصص باشد که علت اصلی آن نیز اختلاف تعرفه‌هایی است که پزشکان را برای جذب در این مراکز کم انگیزه می‌کند.

هم اکنون مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم با ۳۷۶ پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص و دندانپزشک قرارداد دارد و برای آنکه بتواند کمبودها در بخش درمان مستقیم را جبران کنند با ۷۲۶ مرکز مستقل از جمله داروخانه، آزمایشگاه، فیزیوتراپی و سی تی اسکن قرارداد بسته است.

ناگفته نماند که بسیاری از پزشکان متخصص و یا فوق تخصص به کار گرفته از سوی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم از پزشکان طرح هستند که به نحوی اجبار به ارائه خدمت در این مراکز دارند و به دلیل نداشتن سابقه لازم و حاذق بودن، این امر مورد گلایه جامعه هدف درمانی نیز بوده است.

«سید مهدی محصل» سرپرست مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم در پاسخ به گلایه‌های شهروندان در زمینه ارائه خدمات از سوی این نهاد می‌گوید: با سه درمانگاه و یک بیمارستان نمی‌توان پاسخگوی این تعداد از بیمه شدگان در استان قم باشیم.

وی گفت: غالب مراجعه بیماران ما در زمینه بیمارها و درمان‌های عمومی است که پزشکان عمومی خدمات لازم را ارائه می‌دهند و بر اساس نظام ارجاع خدمات پزشکی در صورتی که بیمار نیازمند معاینه از سوی پزشک متخصص باشد این ارجاع صورت می‌گیرد و در مجموع خدمات درمانی در قالب سطح بندی عمومی، متخصص و فوق تخصص صورت می‌گیرد.

مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم در خصوص علت کمبود پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم گفت: به دلیل اختلاف تعرفه‌ای که بین بخش خصوصی و دولتی وجود دارد، اقبال پزشکان متخصصان برای حضور در مراکز ما کم است، چرا که تعرفه ما دولتی است و پزشکان متخصص انگیزه لازم برای جذب ندارند.

گلایه شهروندان قمی از خدمات درمانی تامین اجتماعی

راهکارهای تأمین پزشکان متخصص و فوق تخصص

محصل در خصوص راهکار تأمین پزشکان متخصص و فوق تخصص بیان کرد: تفاهمنامه ای بین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت بهداشت منعقد شده که بر این اساس ۱۰ درصد پزشکان طرح به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص می‌یابد و هم اکنون نیز بسیاری از پزشکان متخصص ما از این بخش تأمین می‌شوند.

وی ادامه داد: راه دیگر برای جذب پزشکان متخصص و فوق تخصص عقد قرارداد با دانشگاه آزاد اسلامی بوده که پزشکان هیأت علمی این دانشگاه در قبال ارائه خدمات آموزشی جذب می‌شوند که هم اکنون ۷ پزشک متخصص در استان قم جذب شده‌اند.

مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم همچنین در خصوص گلایه برخی از بیمه شدگان در زمینه نحوه ارائه دارو از سوی مراکز تحت پوشش تأمین اجتماعی ابراز کرد: بیماران مزمن در بحث دارو مشکلاتی دارند که اداره بیماران مزمن و طب سالمندی را ایجاد کردیم که بیماران خاص در این مجموعه از سوی پزشکان متخصص خدمات درمانی و دارویی می‌گیرند.

کمبودی در زمینه دارو در استان قم نداریم

وی بیان کرد: در حال حاضر ۳ درمانگاه دیابت در قم داریم و خدمات لازم به بیماران دیابتی ارائه می‌شود و البته قرار نیست همه داروها و درمان به صورت درمان مستقیم باشد.

محصل عنوان کرد: ۹۰ درصد هزینه انسولین قلمی بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی از سوی سازمان تأمین می‌شود و امروز در استان قم در زمینه دارو کمبودی نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم بیان کرد: در سال گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بار خدمات درمان سرپایی و ۱۱ هزار بار خدمات بستری برای بیمه شدگان داشته‌ایم که آمار رشد بستری در سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان سه درصد رشد رضایتمندی داشتیم.

گلایه شهروندان قمی از خدمات درمانی تامین اجتماعی

یکی از معضلات بیمه شدگان خدمات دندانپزشکی است

مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم یکی از معضلات بیمه شدگان را موضوع خدمات دندانپزشکی برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۳ خدمت در حوزه دندانپزشکی ارائه می‌شود که این موارد مورد تأیید شورای عالی بیمه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال ۴ دندانپزشک جذب شدند که ۲۸ درصد رشد خدمات در این بخش داشته‌ایم.

محصل بیان کرد: افزایش خدمات در حوزه دندانپزشکی نیازمند بازنگری در قانون است و مجلس شورای اسلامی در زمینه گسترش خدمات دندانپزشکی باید اقدام جهادی انجام دهند و خدمات دندانپزشکی در تعهد سازمان‌های بیمه گر می‌بایست افزایش یابد.

افزایش تخت‌های بیمارستان امام رضا (ع) قم به ۱۸۰ تخت

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی خدمات در بیمارستان امام رضا علیه السلام قم به صورت رایگان صورت می‌گیرد با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این بیمارستان افزود: واحد بلوک زایمان این بیمارستان ارتقا یافته و ۴ اتاق LDR ایجاد شده که فرایند زایمان را برای مادران باردار تسهیل می‌کند و آب درمانی، زایمان بی درد و ماساژ درمانی از جمله خدمات در این اتاق‌ها است.

مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان قم همچنین عنوان کرد: در ضلع شمالی بیمارستان امام رضا علیه السلام کلینیک تخصصی در حال احداث است که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم در سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی بیان کرد: سوله‌هایی در بیمارستان امام رضا علیه السلام ایجاد شده و انبار بیمارستان به این سوله‌ها انتقال می‌یابد که در این صورت تخت‌های این بیمارستان به ۱۸۰ تخت افزایش می‌یابد.