تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3773935
شناسه : 3773935
تاریخ :
رادار چینی حباب‌های پلاسما را در مصر کشف کرد اقتصاد ایران: محققان چینی با استفاده از رادار LARID در ایالت هاینان این کشور حباب هایی از جنس پلاسما را بر فراز اهرام مصر و «جزایر میدوی» ردیابی کرده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، حباب های پلاسمای استوایی در حقیقت پدیده های آب وهوایی غیر معمول در مناطق کم عرض جغرافیایی هستند که در نتیجه از بین رفتن ذرات باردار در یونوسفر(لایه ای از قسمت بالایی اتمسفر زمین) ایجاد می شوند.

این حباب ها که ممکن است عرض شان به چند صد کیلومتر برسد، سیگنال های جی پی اس و ارتباطات ماهواره ای را مختل می کنند.

چین سال گذشته رادار LARID را که یک رادار یونوسفر با برد بلند در عرض جغرافیایی پایین بود ساخت و اکنون به نخستین کشوری تبدیل شده که حباب های پلاسما را با رادار ردیابی کرده است. انستیتو زمین شناسی و ژئوفیزیک آکادمی علوم چین در ۲۷ آگوست سال جاری میلادی نتایج مربوط به تحقیق درباره ردیابی بزرگترین حباب پلاسما را در وب سایت خود منتشر کرد.

همچنین سال گذشته حباب های پلاسما که در نتیجه طوفان های خورشیدی به وجود آمدند، در بازه ۴ تا ۶ نوامبر ۲۰۲۳ در رادار چین کاملا مشخص بودند و دوردست ترین پژواک آن در شمال آفریقا و مرکز اقیانوس آرام ردیابی شد. پژوهشگران با تحلیل این سیگنال ها توانستند فرایند دقیق تشکیل حباب ها و حرکات آنها را به طور واقعی رصد کنند.

برد ردیابی رادار عظیم LARID که درایالت هاینان در جنوب چین قرار دارد، ۹۶۰۰ کیلومتر است که معادل مسافت بین هاوایی در شرق تا لیبی در غرب این کشور به حساب می آید. رادارهای معمولی به دلیل انحنای زمین برای شناسایی اهداف زیر افق با چالش روبرو می شوند اما LARID با انتشار امواج الکترومغناطیسی با قدرت بالا که بین یونوسفر و زمین جهش می کند، بر چالشها غلبه می کند و به ابزار اجازه می دهد فواصل زیادی را پوشش دهد.