تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3773852
شناسه : 3773852
تاریخ :
نیازمند پر کردن خلاهای قانونی برای حکمرانی در فضای مجازی هستیم  اقتصاد ایران: یک نماینده مجلس با بیان اینکه نیازمند پر کردن خلاهای قانونی برای حکمرانی در فضای مجازی هستیم، گفت: به هم ریختگی که هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد باید ساماندهی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره لزوم قانون‌مند کردن حکمرانی در فضای مجازی که مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت، عنوان کرد: در اینکه ما باید زمینه و بستر استفاده از فضای مجازی را برای عموم مردم فراهم کنیم و در این زمینه به آنها قدرت انتخاب دهیم که بهترین پیام‌رسان داخلی یا خارجی را انتخاب کنند، شکی نیست اما آنچه که برای ما مهم است بحث حاکمیت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید اجازه دهیم که پیام‌رسان‌های خارجی حاکمیت کشور را زیر سوال ببرند و قوانین ما را به بازی بگیرند، گفت: اینکه فضای مجازی یله و رها باشد و محلی برای سوءاستفاده‌های مالی، سیاسی و اخلاقی شود و جریان‌های مختلف بتوانند از این بهم ریختگی فضای مجازی سوءاستفاده کنند به هیچ وجه قابل قبول نیست. شما حتی جنگل را هم نگاه کنید یک چارچوب و قانون نانوشته‌ای برای خودش دارد بنابراین ما نمی‌توانیم فضای مجازی با این گستردگی را به حال خود رها کنیم.

قادری با بیان اینکه مجلس نیز در کنار دولت وظیفه دارد به این موضوع ورود کند، اظهار داشت: همه دستگاه های مسئول اعم از قوای سه گانه، شورای عالی فضای مجازی و نهادهای نظارتی وظیفه دارند تا نسبت به اجرای قوانین ابلاغ شده و یا تنظیم مقررات در صورت خلا قانونی، اقدام عاجل کنند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دلیلی ندارد ما محدود به چند پیام‌رسان خارجی باشیم که حاضر به پذیرش قوانین ما نیستند، خاطرنشان کرد: البته به هم ریختگی و پراکندگی که هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد نیز باید ساماندهی شود. این تنوع زیادی که هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد نه تنها کمکی به فراگیری این پیام‌رسان‌ها در بین مردم نکرده بلکه موجب سردرگمی و نارضایتی مردم شده است.

وی افزود: اگر از سویی این چند پیام‌رسان تبدیل به یک یا دو پیام‌رسان متمرکز شود و از سوی دیگر سهام آن پیام رسان متمرکز نیز در بورس به شکل شفاف عرضه شود و مردم شریک منافع این پیام‌رسان ها باشند، سازوکار مناسبی در این حوزه شکل خواهد گرفت.