تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3773800
شناسه : 3773800
تاریخ :
درآمد سرانه گندم‌کاران به ۲۴۰ میلیون تومان رسید اقتصاد ایران: با توجه به رقم طلب گندم‌کاران در بحث خرید گندم و تعداد کشاورزانی که از دولت دریافتی داشته‌اند،می‌توان گفت که درآمد سرانه کشاورزان حدود ۲۴۰ میلیون تومان بوده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به پرداختی‌های انجام شده توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پرداخت مطالبات گندم کاران، در حال حاضر حدود 161 هزار میلیارد تومان به حساب کشاورزان وارد شده است.

البته با توجه به اعلام این سازمان، بخشی از طلب باقی مانده گندم‌کاران باید با توجه به فروش گندم به خبازی‌ها و صنایع توسط شرکت بازرگانی دولتی تامین شود که احتمالا این رقم نیز قابل توجه خواهد بود. در حقیقت آن بخش از طلب گندم‌کاران که باید براساس تعهدات سازمان برنامه و بودجه پرداخت می‌شده است به طور کامل پرداخت شد.

80 درصد هزینه خرید تضمینی گندم یارانه است

در خصوص رقم باقی مانده نیز باید به سخنان معاون وزیر جهاد کشاورزی اشاره کرد که کل رقم پرداختی دولت در بحث گندم را حدود 200 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. با توجه به این رقم، احتمالا حدود 40 هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران باقی مانده است که شرکت بازرگانی دولتی باید آن را از محل فروش گندم‌های خریداری شده تامین کند.

اگر رقم 40 هزار میلیارد تومان را به عنوان رقمی در نظر بگیریم که از فروش گندم‌های خریداری شده به دست می‌آید، می‌توان گفت که تنها 20 درصد از رقم خرید تضمینی گندم از محل فروش آن به دست می‌آید و 80 درصد مابقی یارانه دولتی است.

درآمد سرانه 240 میلیون تومانی گندم‌کاران

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مجموع کشاورزانی که در قالب پرداخت به ذی‌نفع نهایی مطالبات خود را دریافت کرده‌اند 817 هزار و 657 نفر بوده‌اند که در نقاط مختلف کشور فعالیت دارند. با توجه به کل رقم پیش‌بینی شده خرید گندم که برابر حدود 200 هزار میلیارد تومان است، درآمد سرانه کشاورزان برابر 240 میلیون تومان خواهد بود.

البته باید توجه داشت که این رقم بسیاری از موارد را پوشش نمی‌دهد. به طور مثال عمده کشاورزان این حوزه، کشاورزان خُرد به حساب می‌آیند که سطح زیر کشت آنها پایین و عملا غیر بهره‌ور است. به این ترتیب این دسته عموماً با وجود قیمت قابل قبول خرید تضمینی گندم، به سوددهی نمی‌رسند. در کنار این مسئله باید هزینه‌های بالای کشاورزی که شامل مواردی مانند ماشین‌آلات، کارگر، کود و ... می‌شود را نیز در نظر گرفت.

انتهای پیام/