تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3773292
شناسه : 3773292
تاریخ :
طرح ۳ ساله چین برای تسلط بر هوش مصنوعی و تغییر بازی جهانی اقتصاد ایران: چین با رونمایی از طرحی سه‌ساله، به دنبال تصاحب رهبری جهانی در حوزه فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، کوانتوم و تراشه‌های پیشرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، پکن با رونمایی از "برنامه اقدام برای تدوین استانداردهای اطلاعات (2024-2027)"، گام بزرگی در جهت تبدیل شدن به قدرت برتر جهانی در حوزه فناوری برداشته است. این طرح سه‌ساله که توسط کمیسیون مرکزی امور فضای سایبری و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین هدایت می‌شود، بر تقویت تحقیقات و توسعه در حوزه‌های حیاتی مانند تراشه‌های پیشرفته، زیرساخت‌های محاسباتی، فناوری کوانتومی، رابط‌های مغز و رایانه و هوش مصنوعی تمرکز دارد.

با این اقدام، چین به طور مستقیم وارد رقابت جدی با ایالات متحده و سایر قدرت‌های فناوری شده است. هدف اصلی این برنامه، تدوین استانداردهای جهانی در حوزه‌های یاد شده و در نتیجه، شکل‌دهی آینده فناوری‌های نوین است.

بر اساس برنامه اقدام جدید چین، استانداردهای فناوری اطلاعات به عنوان ستون اصلی توسعه با کیفیت بالا در این کشور شناخته شده‌اند. این برنامه که تا سال 2027 اجرا خواهد شد، با هدف تقویت مکانیسم‌های استانداردسازی، تکمیل سیستم استانداردهای فناوری اطلاعات و انتشار مجموعه‌ای از استانداردهای با کیفیت بالا تدوین شده است.

با اجرای این برنامه، انتظار می‌رود کیفیت استانداردهای فناوری اطلاعات در چین به‌طور قابل‌توجهی ارتقا یافته و تأثیر آنها بر نوآوری فناوری و توسعه اقتصادی و اجتماعی افزایش یابد. همچنین، سهم و نفوذ استانداردهای چینی در عرصه بین‌المللی تقویت خواهد شد.

در طرح جدیدی که توسط چین ارائه شده، هوش مصنوعی به عنوان محرک اصلی تحولات فناوری شناخته شده است. این طرح بر توسعه استانداردهای جامع و فراگیر برای مدل‌های بزرگ زبانی و هوش مصنوعی مولد تمرکز دارد تا ضمن ترویج نوآوری، به مسائل اخلاقی، امنیتی و حریم خصوصی نیز توجه شود.

علاوه بر هوش مصنوعی، این طرح به استانداردسازی فناوری‌های نوظهور دیگری مانند بلاک‌چین، قراردادهای هوشمند و انواع مختلف محاسبات ابری نیز می‌پردازد. هدف از این اقدام، ایجاد یک بستر استاندارد و یکپارچه برای توسعه و کاربرد این فناوری‌ها در صنایع مختلف است.

چین با تمرکز بر این استانداردسازی فناوری‌های پیشرفته، گام بزرگی در جهت تحول دیجیتال برداشته است. این طرح علاوه بر هوش مصنوعی، به حوزه‌های نوظهور دیگری مانند محاسبات کوانتومی، رابط‌های مغز و رایانه و فناوری‌های مرتبط با اطلاعات مغز نیز می‌پردازد.

هدف از این اقدام، ایجاد یک چارچوب استاندارد و هماهنگ برای توسعه و کاربرد این فناوری‌ها در سطح ملی است. با توجه به وجود شکاف‌ها و تضادهای موجود در استانداردهای فعلی، این طرح به دنبال رفع این مشکلات و ایجاد یک نظام استانداردسازی یکپارچه است.

کمیسیون مرکزی امور فضای سایبری چین، ضمن شناسایی مشکلاتی همچون عدم اجرای موثر استانداردها و تمرکز بیش از حد بر تحقیقات نظری، بر لزوم ایجاد یک سیستم فناوری یکپارچه و هماهنگ تاکید کرده است.

این کمیسیون همچنین به ضعف حضور چین در استانداردسازی بین‌المللی اشاره کرده و بر ضرورت افزایش مشارکت فعال و موثر در این حوزه تاکید کرده است. برنامه اقدام جدید، ایجاد سیستمی را هدف قرار داده است که محاسبات، ذخیره‌سازی، مخابرات و سایر قابلیت‌های فناوری را به صورت یکپارچه و هماهنگ در کنار هم قرار دهد.

در واکنش به محدودیت‌های آمریکا در حوزه فناوری، چین با اقداماتی جدی به دنبال کاهش وابستگی خود به فناوری‌های خارجی و دستیابی به خودکفایی در این حوزه است. ایجاد صندوق 47 میلیارد دلاری برای تقویت صنعت تراشه، نمونه‌ای از این تلاش‌هاست.

علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های کلان، چین با طرحی بلندپروازانه به دنبال تعیین استانداردهای جهانی در حوزه فناوری است. این اقدام نشان می‌دهد که چین نه تنها به دنبال رفع نیازهای داخلی خود است، بلکه قصد دارد در رقابت جهانی برای رهبری فناوری نیز نقش فعالی ایفا کند.

انتهای پیام/