تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3773277
شناسه : 3773277
تاریخ :
تلاش و پشتکار؛ وجه اشتراک رتبه‌های برتر خراسان رضوی در کنکور ۱۴۰۳ اقتصاد ایران: مشهد- استان خراسان رضوی پس از تهران با کسب هفت رتبه برتر بیشترین رتبه‌های برتر کنکور ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نخستین امتحان سراسری دانشگاه‌ها در سال ۱۳۴۲ برگزار شد؛ امتحانی که حالا سال‌هاست به عنوان بزرگترین رقابت علمی کشور دانش‌آموزان را برای ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی رتبه‌بندی می‌کند.

نظام آموزشی مهمترین بخشی است که آینده جوانان و توسعه کشورها را رقم می‌زند و استفاده از تجربه‌های دانش‌آموزان دارای رتبه‌های برتر کنکور سراسری می‌تواند نکات مفید و ارزشمندی را به سیاست‌گذاران نظام آموزشی و همچنین دانش‌آموزانی که باید سال‌های آینده در این رقابت علمی شرکت کنند ارائه دهد.

بر اساس اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۳ از طریق سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، استان خراسان رضوی پس از تهران با کسب هفت رتبه برتر بیشترین رتبه‌های برتر کنکور را به خود اختصاص داد.

تلاش تا آخرین لحظه

سجاد لطفی رتبه ۳ رشته علوم تجربی در کنکور سراسری در گفت وگو با خبرنگار مهر، خانواده، دوستان و محل مطالعه را از عواملی بیان کرد که در کنار تلاش و پشتکار زمینه موفقیت او در آزمون سراسری را فراهم کرده است.

وی، تلاش تا آخرین لحظه را یکی از رموز موفقیت خود دانست و گفت: مطالعه برای کنکور را به طور جدی از اواخر تیرماه سال گذشته آغاز کردم ولی تا آخرین لحظه یعنی پاسخ به سوالات آخرین دفترچه از انگیزه و تلاشم برای رسیدن به هدف کم نشد.

لطفی با تاکید بر اینکه هیچ موقع دست از تلاش برنداشتم و خسته نشدم به دانش‌آموزان کنکوری توصیه کرد سعی کنند تا آخرین لحظه کنکور به برنامه و هدف خود پایبند باشند و برای رسیدن به آن تلاش کنند.

رتبه ۳ تجربی کنکور ۱۴۰۳ با بیان اینکه به طور متوسط روزانه ۱۰ تا ۱۱ ساعت مطالعه داشته است تصریح کرد: من در آخرهای سال کار متفاوتی انجام نداده‌ام بلکه برنامه‌ریزی صحیح در کنار تلاش مستمر رمز اصلی موفقیت من بوده است.

لطفی با بیان اینکه قبل از کنکور به رتبه فکر نکرده بود افزود: من بعد از برگزاری آزمون فکر می‌کردم که جزو ده نفر اول باشم.

وی رشته پزشکی را انتخاب خود برای تحصیل در دانشگاه بیان و خاطرنشان کرد: هنوز به تخصص و گرایش خاصی برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی فکر نکردم و بعد از شروع دوره پزشکی و قرار گرفتن در این مسیر به این مساله فکر می‌کنم.

در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم

محمد امین دولت آبادی دانش‌آموز سبزواری که رتبه ۹ کنکور تجربی امسال را کسب کرده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حمایت‌ها و مشوق‌های پدر و مادرم در کنار تلاش‌های خودم نقش مؤثری برای موفقیت در کنکور داشت، گفت: دبیران و معلمان مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی سبزوار که محل تحصیلم هستند نیز در این موفقیت بی تأثیر نیستند.

وی با بیان اینکه چهار ماه منتهی به کنکور روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت درس می‌خواندم، افزود: برای آمادگی در کنکور از تابستان دو سال قبل شروع به مطالعه دروس و شرکت در آزمون‌های مختلف برای سنجش خودم داشتم.

این دانش‌آموز سبزواری ادامه داد: از هیچ کلاس کنکوری استفاده نکرده‌ام ولی از دروس کمک درسی و کلاس‌های مدرسه بهره‌برداری لازم را برای موفقیت خودم داشتم.

دولت آبادی با سفارش به جوانان و همسن و سالان خود برای ناامید نشدن و دست نکشیدن از تلاش گفت: فعلاً قصد انتخاب رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه تهران را دارم و در آینده اگر فرصتی فراهم شود برای طی دوره‌های تخصصی و ادامه تحصیل به خارج از ایران‌خواهم‌رفت.

وی درباره پذیرش بورسیه در رشته‌های خاص نیز گفت: فعلاً انگیزه‌ای ندارم و قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی را دارم.

تلاش و پشتکار؛ وجه اشتراک رتبه‌های برتر خراسان رضوی در کنکور ۱۴۰۳

مشاوره لزوماً در رتبه کنکور مؤثر نیست

دانش‌آموز نیشابوری نیز که رتبه ۵ کنکور تجربی را به دست آورد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به نقش مؤثر خانواده اش در کسب این رتبه اشاره کرد و افزود: خانواده من در این رتبه بسیار مؤثر بودند و فضای خوبی را در خانه برای مطالعه من به وجود آورده بودند و همراهی آنها با من باعث انگیزه بیشتر من برای درس خواندن می‌شد.

احسان نعیمی خواه با بیان اینکه در کلاس دهم و یازدهم شاید انتظار این رتبه را نداشتم اما در کلاس دوازدهم انتظار رتبه تک رقمی را داشتم، اظهار کرد: در سال تحصیلی دهم و یازدهم تقریباً میانگین ۱۰ تا ۱۱ ساعت و در سال تحصیلی دوازدهم میانگین ۱۲ تا ۱۳ ساعت درس می‌خواندم.

وی افزود: من در مدرسه شهید بهشتی تیزهوشان نیشابور درس می‌خواندم و با توجه به اینکه همه دانش آموزان در دروس قوی‌تر هستند و بیشتر مطالعه می‌کردند در انگیزه من تأثیر زیادی داشت.

نعیمی خواه ادامه داد: تحصیلم در مدرسه تیزهوشان باعث ایجاد فضای رقابتی بهتری شده بود تا بیشتر درس بخوانم و علاوه بر آن دبیران خوبی نیز این مدرسه داشت و نکات خوبی رو به ما یاد می‌دادند.

این نخبه نیشابوری با بیان اینکه دوست دارد در رشته پزشکی دانشگاه تهران ادامه تحصیل دهد، خاطرنشان کرد: من فقط در کلاس‌های آنلاین کنکور شرکت کردم و به کلاس‌های خصوصی و حضوری موسسه‌ها نرفتم.

نعیمی خواه تصریح کرد: توصیه من به کنکوری‌ها این است که لزوماً افراد نیاز به مشاور ندارند و هر کس بهترین مشاور برای خودش است و اینکه ساعت مطالعه شاید خیلی اهمیت نداشته باشد بلکه بیشتر کیفیت مطالعه اهمیت دارد.

وی تداوم مطالعه در رتبه کنکور را بسیار مؤثر دانست و تاکید کرد: نباید به صورت نوسانی درس خوانده شود بلکه باید درس خواندن یک روند متعادل و یک نواختی داشته باشد.

نعیمی خواه گفت: دانش آموزان اگر بتوانند از کلاس دهم درس‌ها را با هدف کنکور بخوانند خیلی در رتبه کنکور آنها مؤثر است اما برای شروع درس خواندن کلاس دوازدهم هم دیر نیست.

تلاش و پشتکار مستمر؛ رمز موفقیت

ساغر اسفهبدی دانش‌آموز مدرسه نمونه دولتی مصلی نژاد ام‌البنین مشهد و رتبه ۲ کنکور گروه انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، تلاش و پشتکار مستمر را رمز موفقیت خود بیان و اظهار کرد: با توجه به طولانی بودن مسیر کنکور طولانی خسته می‌شدم ولی هیچ وقت ناامید نشدم اما دست از هدفم بر نداشتم.

وی با تاکید بر اینکه در مطالعه و تحصیل خیلی سخت‌کوش بوده است به داوطلبان کنکور توصیه کرد: هیچ‌گاه ناامید نشوید و با روحیه جنگندگی برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

این دانش‌آموز مشهدی به نقش مهم و مؤثر خانواده در کسب موفقیت در کنکور هم اشاره کرد و گفت: خانواده همواره پشتیبان و همراه او بودند و این حمایت‌ها و دلگرمی پدر و مادرم در افزایش انگیزه من مؤثر بودند.

اسفهبدی با تشکر از فضای مطلوب و آرامش‌بخشی که مدیریت مدرسه فراهم کرده بود تصریح کرد: در روزهای مدرسه روزانه ۶ ساعت و در روزهای تعطیل به طور میانگین ۱۳ ساعت مطالعه می‌کردم.

وی با بیان اینکه در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم افزود: علاوه بر کتاب تست، از سال یازدهم در آزمون‌های آزمایشی مختلف شرکت می‌کردم که این آزمون‌ها در برطرف کردن اشکالات و آمادگی برای کنکور بسیار مؤثر بودند.

این رتبه برتر کنکور که دوست دارد تا رشته روانشناسی را در دانشگاه تهران ادامه دهد از داوطلبان کنکور خواست تا در صورت شکست یا حتی پسرفت در این مسیر طولانی باز هم نباید ناامید شوند.

تمرکز و تلاش حداکثری در کنار استمرار

بیتا ترابی هنرجوی رشته گرافیک هنرستان هنرهای زیبا دختران مشهد که موفق به کسب رتبه اول رشته هنر در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ شد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، تمرکز و تلاش حداکثری در کنار استمرار آن را رمز موفقیت خود در کنکور بیان کرد و افزود: انسان در بین راه کنکور خسته هم می‌شود ولی نباید تسلیم شود بلکه باید با اندیشیدن به هدف خود در این مسیر تلاش مستمری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در مدرسه تیزهوشان تحصیل نکرده و هنرجوی مدرسه دولتی بوده است گفت: خانواده، مدرسه و دوستانم در ایجاد انگیزه و حمایت از من بسیار کمک کننده بودند.

این رتبه برتر کنکور سراسری با تاکید بر اینکه کنار گذاشتن فضای مجازی در یک سال اخیر نقش مؤثری در افزایش تمرکز و موفقیت او داشته است افزود: با هفت ساعت مطالعه در فصل تابستان شروع کردم و بعد آن را تا ۱۴ ساعت مفید افزایش دادم.

ترابی مرور کتاب‌ها برای تثبیت در ذهن را مفید دانست و از داوطلبان هنرستانی خواست تا ضمن حل سوال‌های کنکور سال‌های قبل، مطالعه ریاضی را نیز جدی بگیرند.

وی که دوست دارد رشته تخصصی پدرش یعنی گرافیک را در دانشگاه ادامه دهد گفت: من با ثبت نام در یک مؤسسه کنکوری حداکثر بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان هزینه کردم.

شناخت درست توانمندی‌ها و علایق

نسترن قاسمی دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان فرزانگان یک مشهد نیز که رتبه ۵ کنکور ۱۴۰۳ در رشته زبان‌های خارجی را کسب کرد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی را از مهمترین دلایل موفقیت خود عنوان و اظهار کرد: شناخت درست توانمندی‌ها و علایق در کنار تلاش و پشتکار باعث شد تا با هدف گذاری درست بتوانم به هدفم برسم.

وی با بیان اینکه به مؤسسه‌های کنکوری نرفته است اظهار کرد: تلاش خود فرد در کسب موفقیت در کنکور مؤثر است و اگر کلاس‌های کنکور باعث افزایش تلاش فرد و ایجاد رقابت شود می‌تواند گزینه خوبی باشد.

این دانش‌آموز موفق مشهدی با بیان اینکه روزانه ۱۰ ساعت به طور مفید مطالعه داشته است افزود: حمایت خانواده و مدرسه در کسب موفقیت من تأثیرگذار بوده است.

قاسمی خاطرنشان کرد: به خاطر علاقه به تاریخ آلمان، زبان آلمانی را انتخاب کردم که بتوانم کتب تاریخی کشور آلمان و جنگ جهانی دوم را مستقیماً و بدون ترجمه مطالعه کنم.‌

هیچ گاه برای شروع کردن دیر نیست

اشکان میرزایی دانش‌آموز مدرسه هاشمی نژاد یک مشهد و رتبه ۹ رشته ریاضی در کنکور ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در منزل مطالعه کرده است افزود: مطالعه منظم، مستمر و هدفمند در کنار آمادگی روحی و ذهنی بالا شرط موفقیت در کنکور است.

وی با بیان اینکه اگر هدف مشخص باشد در هر شرایطی هم می‌توان موفق بود اظهار کرد: باید تمام تمرکز داوطلب کنکور به درس خواندن باشد.

این رتبه برتر کنکور این موفقیت را مرهون تلاش و پشتکار و برنامه‌ریزی خود در کنار حمایت‌های خانواده و کمک‌های معلمان بیان کرد و افزود: من مطالعه را با روزی ۶ تا ۷ ساعت شروع کردم و این مدت را تا ۹ ساعت در روز بالا بردم ولی به طور میانگین حدود ۸ ساعت مطالعه داشتم.

میرزایی با اشاره به اینکه از مؤسسه‌های کنکوری و کلاس‌های خصوصی استفاده نکرده است افزود: فقط در کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کردم و در مجموع برای کنکور حدود ۱۰ میلیون تومان کتاب خریدم.

وی داوطلبان کنکور را به دوری از حواشی و افزایش تمرکز روی درس‌ها و مطالعه توصیه کرد و گفت: داوطلبان باید از فضای مجازی و تبلیغات خاص کلاس‌های کنکوری دوری کنند و با برنامه‌ریزی و تمرکز در راه رسیدن به هدف تلاش کنند.

میرزایی با بیان اینکه از سال دوازدهم تلاش خود را زیاد کرده است به داوطلبان کنکور توصیه کرد که هیچ گاه برای شروع کردن دیر نیست.

موفقیت در کنکور فرمول پیچیده و جادویی ندارد سه واژه برنامه‌ریزی، تلاش و امیدواری رأس مثلث موفقیت در کنکور رو تشکیل می‌دهند و باید به این نکته توجه کرد که موفقیت در کنکور یک شبه حاصل نمی‌شود؛ بلکه به یک برنامه‌ریزی طولانی مدت نیاز، همت و حمایت خانواده نیازمند است.