تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3773245
شناسه : 3773245
تاریخ :
نشست فصلی شورای حکام آژانس فردا برگزار می‌شود اقتصاد ایران: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی از فردا دوشنبه در وین آغاز می‌شود و موضوع برنامه هسته‌ای ایران و گزارش مدیرکل آژانس در این خصوص نیز در این نشست بررسی خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، فردا دوشنبه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اتریش برگزار خواهد شد و قرار است در این نشست موضوعاتی در خصوص ایمنی هسته‌ای در جهان مورد بحث و تبادل نطر قرار بگیرد.

این نشست طی روزهای 9 تا 13 سپتامبر (19 تا 23 شهریورماه) برگزار می‌شود.

یکی از موضوعات در دستورکار در این نشست مربوط به راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و توافق ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران است.

هفته گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به شورا ارائه کرده بود.

آسوشیتدپرس در مطلبی نوشت که در گزارش سه ماهه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا افزایش یافته است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا شده که ایران 164.7 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 60 درصد دارد که با افزایش 22.6 کیلوگرمی نسبت به آخرین گزارش آژانس در ماه می همراه است.

طبق ادعای آسوشیتدپرس، تهران همچنین در تصمیم خود برای لغو مجوز بازرسان با تجربه هسته‌ای تجدیدنظر نکرده و دوربین‌های نظارتی آژانس همچنان مختل هستند. این گزارش همچنین ادعا کرده که ایران هنوز پاسخی به تحقیقات درباره منشأ و مکان فعلی ذرات اورانیوم دست‌ساز یافت شده در دو مکان باقی مانده (ورامین و تورقوزآباد)  ارائه نکرده است.

گروسی همچنین در مصاحبه با العربیه در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما معتقدیم که هم در فناوری‌ در قالب آخرین نسل اولترا سانتریفیوژها و هم در میزان ذخایر مواد هسته‌ای افزایش وجود دارد و با توجه به پیشرفت‌ها در سایر حوزه‌های مرتبط به برنامه هسته‌ای در ایران به نظارت بیشتری نیاز است.

وی افزود: بنابراین ما با ایران گفت‌وگو کرده تا چه اقدامات دیگری غیر از مواردی که ایران متعهد و موظف است، انجام بدهد؛ زیرا این بخشی از کار بازرسی عادی آژانس است. معتقدیم که مسائلی مانند نصب سانتریفیوژها، استخراج و غنی سازی اورانیوم و سایر مسائلی که برای تعیین توانایی‌ها در حال حاضر بسیار مهم است، دقیقاً بخشی از گفتگویی است که ما با دولت قبلی داشته و باید با دولت جدید هم داشته باشم.

گزارش اخیر مدیرکل آژانس نشان می‌دهد که این سازمان بین‌المللی هیچ انگیزه‌ای برای تغییر رویکرد خود ندارد و بر خلاف پاسخ‌های مکرر ایران نسبت به موارد ادعایی، همچنان بر اساس مدارک جعلی که توسط رژیم صهیونیستی ساخته شده حرکت می‌کند.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر در خصوص سیاسی کاری علیه صنعت صلح آمیز هسته‌ای ایران و تعامل با آژانس تصریح کرد که به دلیل مزاحمت‌های صورت گرفته از سوی برخی از طرف‌های بین‌المللی ایران مزرعه اجرای استاندارد دوگانه شده است.

وی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اساسنامه و قوانین و مقررات خاص خود را دارد. البته به دلیل مزاحمتی که نظام استکباری برای جمهوری اسلامی دارد ایران مزرعه اجرای استاندارد دوگانه شده است. به‌طوری که آنچه برای سایر کشورها رایج است برای ایران ممنوع است. به خاطر اتهامات و پرونده‌سازی‌ها و روایتگری که می‌کنند برای ایران این مضیقه را ایجاد کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این اتهام‌زنی‌ها موجب تشکیل پرونده‌ای شده و مذاکرات 20 ساله را رقم زده که سند برجام حاصل 20 سال مذاکره بوده است. بر اساس سند برجام، ایران برای اعتمادسازی پذیرفته بود که فعالیت‌های خود را محدود کند و سرعت آن را کاهش دهد تا طرف مقابل اطمینان حاصل کند که برنامه هسته‌ای ایران، صلح آمیز است؛ همچنین در ازای آن طرف مقابل پذیرفت که پرونده اتهامات نظامی بسته شود و تحریم‌های مربوطه را لغو ‌کنند و در  زمانی که ایران محدودیت را اعمال می‌کند عملا نباید تحریمی بر علیه آن وضع شود؛ سند برجام نیز قطعنامه 2231 شده است.

اسلامی همچنین اظهار داشت: چارچوب اصلی پادمان و ان.پی.تی است که ما این موارد رعایت می‌کنیم و آژانس هم می‌گوید نظارت برقرار است و در این مدت تعداد بازرسان آژانس افزایش یافته که کم نشده است. اگر تشخیص دادیم که بازرسی مانعی ندارد آن را تایید می‌کنیم و اگر تایید نکردیم کسی نمی‌تواند به ما فشار بیاورد که بپذیریم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که از اطلاعات جعلی و خودساخته برخی از طرف‌ها خصوصا رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند، وارد یک دور باطل شده، حل‌وفصل فنی-حقوقی موضوعات میان دو طرف را تا امروز به تعویق انداخته و جایگاه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از یک نهاد فنی-حقوقی به یک ابزار سیاسی صرف در دستان زورگویان غربی- صهیونیستی تنزل داده است.

گروسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خوبی با چگونگی حل و فصل پرونده موسوم به موارد ادعایی آشنا هستند! مختومه نمودن این پرونده‌ها و عدم مفتوح نگاه داشتن آن‌ها، پیش شرط اصلی بازگشت ایران به توافق هسته‌ای است. در این خصوص میان ارکان مختلف تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی ایران اتفاق نظر وجود دارد. ازا ین رو بهتر است گروسی صرفاً بر روی نقش سازمان متبوعش و اصلاح رویکرد غیرحقوقی و نادرست آژانس طی سال‌های اخیر تمرکز کند.

در صورتی که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این روند را اصلاح کند، قطعاً بسیاری از اختلافاتی که غرب مولد آن بوده رفع خواهد شد. راه حل جادویی دیگری برای حل این موارد اختلافی وجود ندارد و البته گروسی نیز این نکته را می‌داند!

انتهای پیام/