تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3773188
شناسه : 3773188
تاریخ :
کاهش ۴۰ درصدی شکایت از آیین‌نامه‌ها با اقدامات دیوان عدالت اداری اقتصاد ایران: رئیس سابق دیوان عدالت اداری گفت: کاهش ۴۰ درصدی شکایت از آیین‌نامه‌ها و مصوبات با اقدامات دیوان عدالت اداری را شاهد بوده ایم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تودیع و معارفه رئیس دیوان عدالت اداری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول، محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری معاون حقوقی، سراج معاون سیاسی، صاحبکار خراسانی معاون راهبردی و الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی آزاد دادستان کل کشور، ذبیح‌اله خدائیان رئیس سازمان بازرسی، نبی‌اله داودی مازندرانی رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات، حجت‌الاسلام والمسلمین قدیانی دادستان انتظامی قضات، حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان و علی صالحی دادستان تهران و جمعی از مسئولان عالی قضائی، در سالن جلسات هیئت عمومی دیوان عدالت اداری برگزار شد.

حجت‌الاسلام حکمتعلی مظفری رئیس پیشین دیوان عدالت اداری در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و امام راحل (ره)، اظهار کرد: حجم کار و کثرت پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری در کنار کمبود نیرویی که با آن مواجه بودیم جز با تلاش و خدمات جهاد گونه قابل جبران نبود و در این فرصت از زحمات تمامی همکاران قضائی و اداری خود در دیوان تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی افزود: در زمان حضور بنده در دیوان بنا بر توصیه ریاست قوه قضائیه و تأکیدات سند تحول و تعالی قوه قضائیه موضوع پیشگیری را در دستور کار قرار دادیم. همچنین تلاش کردیم حداکثر تعامل و همکاری را با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی برای انجام امور مردم و رسیدگی به مطالبات و مشکلات آن‌ها داشته باشیم و به لطف الهی در این زمینه به موفقیت‌هایی نیز دست پیدا کردیم.

مظفری تصریح کرد: در همین راستا کارگروه‌هایی با همکاری دولت تشکیل شد و علل و عوامل ورود پرونده به دیوان مورد بررسی قرار گرفت که اکثر همکاران قضائی ما در این کارگروه‌ها عضو بودند.

برگزاری ۳۰۰ نشست تخصصی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی در دیوان عدالت اداری

وی تاکید کرد: در این کارگروه‌ها بیش از ۳۰۰ نشست در مدت ۳ سال با دستگاه‌های مختلف برگزار و از ورود هزاران پرونده به دیوان عدالت اداری جلوگیری شد. همین امر موجب شد ورودی پرونده به دیوان کاهش چشم‌گیری داشته باشد.

رئیس پیشین دیوان عدالت اداری عنوان کرد: با تلاش جهادی همکاران ما میانگین رسیدگی در شعب تجدید نظر ۸۸ روز بود و این در حالی است که در هر ماه حدود هزار پرونده به برخی شعب دیوان وارد می‌شود.

وی اضافه کرد: سرانه‌ای که برای هر همکار قضائی تصویب شده بود ۱۰۰ فقره پرونده در ماه بود و این در حالی است که همکاران قضائی ما بسیار بیشتر از این میزان پرونده را در ماه رسیدگی می‌کنند.

مظفری تاکید کرد: در ۲ سال متوالی شاهد کاهش ورودی پرونده در دیوان عدالت اداری بودیم که در تاریخ دستگاه قضائی کم‌نظیر است. همچنین پروندهای معوق ما در حال حاضر به عدد صفر رسیده و این برای عملکرد دیوان افتخار محسوب می‌شود.

کاهش ۴۰ درصدی شکایت از آئین‌نامه‌ها و مصوبات با اقدامات دیوان عدالت اداری

وی افزود: در مدت حضور بنده در دیوان عدالت اداری بسیاری از وزرا و اعضای هیئت دولت در دیوان حضور پیدا کردند و در مواردی وزرا در همان جلسات هیئت عمومی دستور اصلاح بخشنامه‌ها و یا صدور بخشنامه جدید را صادر کردند که در پی این اقدامات در سال ۱۴۰۱، شاهد کاهش ۴۰ درصدی شکایت از آئین‌نامه‌ها و مصوبات بودیم.

رئیس پیشین دیوان عدالت اداری عنوان کرد: برخی پرونده‌ها بیش از یکسال در هیئت‌های تخصصی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت و برای رسیدگی به این پرونده‌ها نهایت همکاری را با سازمان‌ها و نهادهای اجرایی داشتیم.

وی در تشریح وضعیت اجرای احکام در دیوان عدالت اداری نیز، گفت: در حال حاضر در ۲ معاونت دیوان تعداد پرونده‌های اجرای احکام به ۳۰۰ پرونده رسیده و این در حالی است که این آمار در سال‌های قبل به ۳ یا ۴ هزار پرونده می‌رسید. در معاونت اداری استخدامی نیز تحول بسیار خوبی در حال شکل‌گیری است چرا که بیشتر پرونده‌های مطروحه مربوط به این معاونت است.

مظفری با تاکید بر اینکه وقتی فشار و حجم کاری زیاد باشد به اتقان آرا ضربه می‌زند، بیان کرد: از مسئولان عالی و ریاست قوه قضائیه درخواست دارم که دیوان را در این زمینه دریابند چرا که حجم کار با عدد نیروهای قضائی و اداری در دیوان هم‌خوانی ندارد.

وی ادامه داد: در مدت حضور بنده در دیوان عدالت اداری همواره با حضور اساتید و نخبگان حقوقی جلسات نقد رأی برگزار کردیم و سعی کردیم در زمینه کیفیت و اتقان آرا پیشرو باشیم.

۹۹ درصد ابلاغ‌ها در دیوان عدالت اداری به صورت الکترونیک است

مظفری در ادامه به آمار ابلاغ الکترونیک در دیوان عدالت اداری اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد ابلاغ‌های ما در دیوان به صورت الکترونیک است و این در حالی است که این عدد تا ۳ سال قبل به ۳۴ درصد می‌رسید.

وی در تشریح عملکرد دیوان عدالت اداری در پاسخگویی به مردم و ملاقات‌های مردمی، اظهار کرد: با حضور در استان‌های مختلف تلاش کردیم فاصله بین مردم و مسئولان کشور را کاهش دهیم. در همین راستا در مدت مسئولیت خود در ۱۷ استان کشور حضور یافته و ضمن برگزاری جلسات مشترک با مدیران اجرایی استان‌ها به مشکلات مردم رسیدگی کردیم. در این برنامه‌های ملاقات به مشکلات بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ نفر از مراجعان رسیدگی شد.

رئیس دیوان عدالت اداری: خدمت به مردم در نظام اسلامی خدمت به خداست

حجت‌الاسلام احمدرضا عابدی رئیس دیوان عدالت اداری نیز در این مراسم، اظهار کرد: خدمت در نظام اسلامی به تعبیر مقام معظم رهبری خدمت به خداست لذا اگر کسی قصد داشته باشد که در نظام اسلامی به مردم خدمت کند خداوند همواره یار و یاور او خواهد بود.

وی افزود: خدمتی که یک قاضی در رسیدگی به پرونده‌ها برای حل مشکل مردم و اجرای عدالت انجام می‌دهد از سال‌ها عبادت عابدان برتر است؛ بنابراین توفیقی که در جایگاه قضاوت به ما داده شده را باید ارج نهاد و از آن استفاده کرد.

عابدی تصریح کرد: بحث توفیق خدمت به مردم بسیار با ارزش است؛ بنابراین نباید لحظه‌ای از آن غافل شد.

وی در ادامه با اشاره به آیات و روایاتی از معصومان در باب خدمت به مردم، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در عرصه خدمتی در محضر امام زمان (عج) رو سفید باشیم.