تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3773119
شناسه : 3773119
تاریخ :
ملکی به ارزش دهها میلیارد در طارم از تصرف موقوفه خواران خارج شد اقتصاد ایران: زنجان-رئیس اداره حقوقی و ثبتی اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با پیگیری حقوقی اوقاف ملکی به ارزش دهها میلیارد در طارم از تصرف موقوفه خواران خارج شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزاشر خبرگزایر مهر، مسعود مرادی گفت: با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰ درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد، رویکرد اوقاف استان در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و همکاری و حل و فصل مشکلات موجود از طریق اداری و پرهیز از تشکیل پرونده‌های حقوقی و کیفری در مراجع قضائی است، اما در مواردی ناگزیر از طرح دعوا در محاکم قضائی هستیم از طرفی سالانه تعداد زیادی پرونده از بابت اشخاص به طرفیت موقوفات طرح می‌شود که ملزم به ورود و رسیدگی هستیم.

وی افزود: در همین راستا با تشکیل پرونده و پیگیری حقوقی اوقاف استان و شهرستان طی ماه جاری، ملک موقوفه واقع در شهر چورزق شهرستان طارم که سال‌ها در دست موقوفه خواران بود از تصرف غاصبانه آنان خارج و از فروش غیرقانونی موقوفات جلوگیری شد.

رئیس اداره حقوقی و ثبتی اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: این افراد با تصرف عدوانی ملک موقوفه و استفاده از وکلای مجرب و پرداخت اجاره بسیار ناچیز درصدد ادامه تصرف و دریافت سند مالکیت و قطعه بندی و فروش این زمین مرغوب بودند و مانع از ورود اوقاف و اجرای هر گونه طرح عمران و آبادانی و در نهایت مانع اجرای نیات خیر واقف خیراندیش این زمین شده بودند که پس از تشکیل و پیگیری پرونده حقوقی از طرف اداره اجرایی طارم و تلاش همکاران حقوقی تلاش‌های بسیاری طی چند مرحله برای رفع این تصرفات انجام شد که به لطف خدا و کوشش همکاران این اقدامات در سال‌جاری نتیجه داد و با حکم قطعی قضائی رأی به نفع موقوفه صادر گردید.

مرادی افزود: این ملک با مساحت بیش از ۳۵۰۰ متری در محدوده مرکزی شهر چورزق واقع شده است و محل مناسبی برای اجرای طرح‌های سرمایه گذاری با هدف احیای موقوفه و اجرای نیات خیر واقف ارجمند این زمین با نام زنده یاد مشهدی حسین چورزقی است که بیش از یک قرن از وقف شدن آن می‌گذرد.

وی ادامه داد: ثبت و حفظ موقوفات و جلوگیری از تضییع حق و حقوق، ارتقای وضعیت آنها و اجرای نیات واقفان سه وظیفه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است که بخش حقوقی اوقاف سازمان، استان و ادارات اجرایی نقش اصلی را در بخش ثبت و حفظ حقوق موقوفات دارند همچنین ارتقای وضعیت موقوفات بر عهده بخش ادارت اجرایی شهرستان‌ها و اداره بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه است، بخش اجرای نیات نیز همچنین بر عهده ادارات اجرایی شهرستان‌ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی استان است.

رئیس اداره حقوقی ثبتی و اجارات اوقاف استان زنجان گفت: هم اکنون در حال پیگیری بیش از ۴۳۰ پرونده حقوقی با موضوع دفاع و پیگیری حق و حقوق موقوفات امامزادگان و بقاع متبرکه هستیم.

وی افزود: استان زنجان نزدیک ۲۹۰۰ موقوفه دارد که حدود ۱۵۰۰ مورد آن مسجد و مکان مذهبی و حدود ۱۴۰۰ مورد زمین زراعی دیمی، مزرعه و باغ و موارد محدودتری زمین آبی، املاک مسکونی و تجاری است که موارد قابل اجاره طی مزایده رسمی به بالاترین پیشنهاد به اجاره واگذار شده و درآمدهای به دست آمده صرف اجرای نیات واقفان درج شده در وقف نامه و هزینه‌های لازم در همان موقوفه می‌شود.