تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3773004
شناسه : 3773004
تاریخ :
چین از محدودیت‌های جدید هلند برای صادرات ابزارهای تولید تراشه ASML «ناخشنود» است اقتصاد ایران: چین نارضایتی خود را از تصمیم هلند برای افزایش محدودیت‌های صادرات تجهیزات تراشه‌سازی ASML اعلام کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

وزارت بازرگانی چین روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصمیم دولت هلند برای گسترش محدودیت‌های صادراتی بر تجهیزات تراشه‌سازی شرکت ASML ناراضی است.

دولت هلند روز جمعه اعلام کرد که محدودیت‌های صادرات ابزار لیتوگرافی DUV (Deep Ultraviolet) مدل‌های 1970i و 1980i شرکت ASML را گسترش می‌دهد. این اقدام قوانین کشور مذکور را با محدودیت‌های صادراتی‌ای که ایالات‌ متحده در سال گذشته به‌طور یکجانبه روی تجهیزات تراشه‌سازی اعمال کرد، همسو می‌کند.

به گزارش رویترز، پکن بارها از استراتژی واشنگتن برای فشار آوردن به متحدانش مانند هلند و ژاپن برای پیوستن به محدودیت‌های صادراتی‌ای که دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه را هدف قرار می‌دهد، انتقاد کرده است.

وزارت بازرگانی چین در پاسخ به اعلامیه‌ی روز جمعه‌ی دولت هلند گفت: «ایالات‌ متحده در سال‌های اخیر برای حفظ سلطه‌ی جهانی خود، به فشار بر برخی کشورها برای تشدید اقدامات محدودیت صادرات نیمه‌رساناها و تجهیزات تراشه‌سازی ادامه داده و چین قاطعانه با این رویکرد مخالف است.»

وزارت بازرگانی چین می‌گوید هلند نباید از کنترل‌های صادراتی سوءاستفاده کند و باید جلوی اقداماتی را که به همکاری چین و هلند در زمینه‌ی نیمه‌رساناها آسیب می‌زند، بگیرد و از منافع مشترک شرکت‌های چینی و هلندی محافظت کند.

مقالات مرتبط:
  • مدیرعامل ASML: ریشه تمایل آمریکا برای محدودسازی صادرات به چین، انگیزه‌های اقتصادی است
  • هشدار دموکرات‌های کالیفرنیا: محدودیت‌های بیشتر علیه چین، سقوط شرکت‌های فناوری آمریکا را در پی دارد

لابی‌گری ایالات‌ متحده به‌طور مؤثری جلوی صادرات پیشرفته‌ترین سیستم‌های لیتوگرافی شرکت ASML به چین را گرفته است.

رینته کلور، وزیر تجارت هلند، روز جمعه گفت تصمیم مبنی‌بر تشدید محدودیت‌های صادرات تجهیزات تراشه‌سازی به چین برای امنیت این کشور گرفته شده است.